Pages

Monday, January 26, 2015

TIP NAK ANAK BIJAK

Bismillah
Menu alam hari ni...tempe jawa..
goreng ala ayam goreng pun sedappp ke...?mitosnya makan tempe akan jadi bijak sebijaknya...
makan banyak sure "Turu"...
Tempe mengandungi vitamin B terdapat 21gm protein lebih banyak dari semua daging maging...so kalau rasa daging maging tu mahal makan jer tempe harganya pun sangat murah...terdapat juga kalsium dan kabohidrat..yang penting boleh merangsang otak...sesuai untuk tumbesaran anak-anak dengan perkembangan intelektual...
setiap kali anak-anak nak exam aku akan jamu tempe..tempe dan tempe....walau aku bukan orang jawa...


Dari riwayat Aisyah r.a. berkata, "Rasulullah SAW melihatku makan dua kali dalam sehari.Dan ketika beliau berkata, "Wahai Aisyah, apakah kamu tidak ada kesibukan yang kamu sukai selain daripada mengurusi perutmu ? Makan dua kali dalam sehari adalah sikap berlebih-lebihan dan Allah tidak menyukai orang-orang yang suka berlebih-lebihan."(HR.Al-Baihaqi)

Tempe goreng daun kari
tepung jagung
bawang putih
halia
daun kari
garam
gula
serbuk kari
tumbuk semua bahan kecuali tepung jagung
gaul rata dengan tepung n goreng

29 comments:

  1. first time tengok tempe bentuk gitu. kita biasa jumpa yang 4 segi tu je

    ReplyDelete
    Replies
    1. knor suka yg dlm daun pisang, segar jer nmpk.. yg dlm plstik pun ada tpi prefer yg ni..

      Delete
  2. walau pun bukan orang jawa..tapi sebab lama dok tanjung karang aik pun pandai makan tempe goreng macam tu cicah sambal kicap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo, sama mcm pisang goreng cicah sambl kicap... nti nk cuba

      Delete
  3. alamak saya makan berkali-kali sehari cane nih

    ReplyDelete
  4. Sedap ni Nor.
    Kalau kakak padanan dia cecah dgn sambal kicap - melotup hihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sambal kicap blum pernah cuba lgi kak... nti nk cuba juga...

      Delete
  5. terkejut katak saya baca hadith tu... betul ker Rasullullah s.a.w cakap cenggitu... kalau makan dua kali sehari tu berlebih2... kita yg makan 3 kali sehari ni cemana yer?? lagi lah melampau2 nampaknya... erghhhh...

    tapi saya orang jawa... dan memang suka tahap gaban tempe nih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye,Dari riwayat Aisyah r.a. berkata, "Rasulullah SAW melihatku makan dua kali dalam sehari.Dan ketika beliau berkata, "Wahai Aisyah, apakah kamu tidak ada kesibukan yang kamu sukai selain daripada mengurusi perutmu ? Makan dua kali dalam sehari adalah sikap berlebih-lebihan dan Allah tidak menyukai orang-orang yang suka berlebih-lebihan."(HR.Al-Baihaqi)

      Delete
    2. makan lauk yg sama sehingga hbis itu tidak di kira mmbazir en najib, tpi klu 3kli msk satu hari, mmg melampaulh.... maksudnya mkn ala kadar, sedikit 2..jgn sampai tumbang kekenyangan.. hihi.. itu pun mmg di kira byk mkn hingga 3kli sehari... klu ikut kn Rasulullah saw sehari makan, sehari puasa.

      Delete
  6. Saya pun sama ni.. baru tahu pasal makan berapa kali ni. Lepas ni kenalah ubah ya.. lagi2 kalau ada kursus, sampai 4 kali diberi makan sehari.. ai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulh kn siap bersapper sekli... selgi tk tidurlh..

      Delete
  7. tempe masak air pun sedap kak cik..lawan sambal belacan dgn ikan kering..

    ReplyDelete
  8. K.Nor - ai walapun jawa, tak obses dgn tempe.. tp nmpk resepi K.Nor ni mcm menyelerakan siap bubuh kari bagai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha tulh klu goreng gitu2 jer ramai yg tk nk mkn..

      Delete
  9. Knor, penah jumpa tak nuget tempe, kalah tau nuget biasa tu, lagi mabelessss...

    ReplyDelete
    Replies
    1. oooo, ada jual ker? tk thu plk.. kt mna boleh dpt tu...?

      Delete
  10. biasa nani buat tempe goreng berlada sedapnyaaa :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. tempe berlada knor pun suka... mkn gitu2 jer

      Delete
  11. Knor malunya dengan Nabi Muhammad sebab makan banyak kali huhu....
    Tempe ni anak OKje kurang sukalah Knor....Dulu dulu pun kita tak suka jugak ...dah tua ni baru makan. Patut pun kurang cerdiknya,...huh

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan.... goreng mcm kfc lgi sdppp tau.. mesti anak okje suka.. dulu pun anak2 knor tk suka, tpi knor pksa mkn...

      Delete
  12. Adoiiii menggiurkan ar sayur tu. Sedapnyaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. rebus separuh msk... tumis bwg cabai semua, ltk sos tiram
      curah jer ats sayur... super sdp tau..

      Delete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)