Pages

Sunday, January 4, 2015

BUKAN SESIAPA


Bismillah
Aku,azhan dan suami berborak panjang mengenai perbezaan pendapat umat di Malaysia kini..sebelum tu aku nak bagi tahu kami orang biasa,hamba Allah dan khalifah di bumi Allah yang Maha luas ini...surirumah,pekerja dan pelajar.kami bukan sesiapa pun bukan ustaz atau ustazah..
tapi kami nak belajar dan belajar dan sentiasa mahu jadi baik semalam dan hari ini...dan hingga nafas terhenti...sambil suami selak helaian hadis dan surah-surah al-Quran dan sampaikan pada kami....aku dan azhan dengar sambil juga sesekali mencelah dan bertanya...banyak kekonfiusan berlaku sekarang..aku pening..


 “Jika kamu berselisih pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah dan Rasul, jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama dan lebih baik akibatnya.” (surah An Nisa, 4: 59)

Sesungguhnya sebaik-baik perkataan adalah kitabullah, dan sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad, dan sejelek-jelek perkara adalah perkara yang di ada- adakan dan setiap bid’ah adalah sesat.” ( HR. Muslim no 2042 dari Jabir bin Abdullah) Dalam hadits yang lain Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam juga bersabda ﻓَﻌَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺑِﺴُﻨَّﺘِﻲ ، ﻭَﺳُﻨَّﺔِ ﺍﻟْﺨُﻠَﻔَﺎﺀِ ﺍﻟﺮَّﺍﺷِﺪِﻳﻦَ ﺍﻟْﻤَﻬْﺪِﻳِّﻴﻦَ ، ﻋَﻀُّﻮﺍ ﻋَﻠَﻴْﻬَﺎ ﺑِﺎﻟﻨَّﻮَﺍﺟِﺬِ ، ﻭَﺇِﻳَّﺎﻛُﻢْ ﻭَﺍﻷُﻣُﻮﺭَ ﺍﻟْﻤُﺤْﺪَﺛَﺎﺕِ ، ﻓَﺈِﻥَّ ﻛُﻞَّ ﺑِﺪْﻋَﺔٍ ﺿَﻼَﻟَﺔٌ “Maka wajib atas kalian untuk berpegang teguh dengan sunnahku dan sunnah Khulafaur-rasyidin yang diberi petunjuk (yang datang) sesudahku, gigitlah sunnah itu dengan gigi geraham kalian. Dan jauhilah perkara-perkara baru yang diada- adakan (dalam urusan agama -ed) Karena sesungguhnya setiap perkara yang baru itu bid’ah dan setiap bid’ah itu sesat.” ( HR. Ahmad no 17184, Abu Dawud hadits No. 4609, Ibnu Majah hadits no. 42, at-Tirmidzi hadits no. 2676, beliau mengatakan Hasan Shahih) Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda ﻣَﻦْ ﺃَﺣْﺪَﺙَ ﻓِﻲ ﺃَﻣْﺮِﻧَﺎ ﻫَﺬَﺍ ﻣَﺎ ﻟَﻴْﺲَ ﻓِﻴﻪِ ﻓَﻬُﻮَ ﺭَﺩٌّ “Barangsiapa yang mengada-adakan (sesuatu yang baru) dalam urusan kami, apa-apa yang tidak ada darinya maka tertolak.” ( HR. Bukhari no 2697 dan Muslim 1718 dari ‘Aisyah) Berkata Asy-Syaikh Muhammad bin Abdil Wahhab al-Yamany (salah sorang ulama kibar di Yaman): “Pikirkanlah wahai saudaraku muslim, tentang dua hadits Nabi yang shahih lagi mulia yang keluar dari lampu nubuwah, pikirkanlah keduanya dengan seteliti-telitinya niscaya engkau akan mendapatkannya sebagai obat bagimu – insya Allah- dari segala bid’ah yang diada- adakan dalam agama Allah, Hal itu dikarenakan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam telah menghukumi semua bid’ah adalah sesat. Beliau tidak mengatakan sebagian (bid’ah –ed), tetapi beliau berkata ( ﻛﻞ) seluruhnya dan lafadz ( ﻛﻞ) wahai saudaraku muslim diantara lafadz-lafadz yang umum, demikian juga Beliau shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Barangsiapa yang melakukan amalan yang tidak ada pada syariat kami maka amalannya tertolak.” Yaitu (amalannya) tertolak, Beliau tidak berkata sesuai (tergantung –ed) dengan niat pelakunya, tetapi beliau menghukumi bahwa amalannya tertolak. Jika ada seseorang yang berkata kepadamu: Tidak semua bid’ah sesat, dan tidak semua perbuatan (amalan) yang diada-adakan dalam agama itu tertolak. Maka katakan kepadanya: Siapa yang lebih mengetahui kamu atau Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam ??? Dan siapa yang lebih bertakwa kamu atau Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam ??? Jika beliau bersabda dengan jelas dari dua hadits ini, menyakini dan mengamalkannya maka itulah (yang dinginkan). Jika dia terus menerus pada perkataan (pendapatnya) yang pertama bahwa tidak semua bid’ah sesat, dan tidak semua perkara yang diada-adakan (dalam agama) itu tertolak, maka katakan kepadanya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam disatu sisi bersabda: “setiap bid’ah adalah kesesatan” dan beliau juga bersabda: “Barangsiapa yang beramal yang tidak ada padanya syariat kami maka amalannya tertolak.” Sedangkan kamu berada disisi yang lain berkata: “tidak semua bid’ah sesat, dan tidak semua amalan yang diada-adakan (dalam agama) itu tertolak, maka katakan kepadanya: ini merupakan penyelisihan darimu terhadap Rasulullah..!!! Ingatkan dia dengan firman Allah Azza Wajjala ﻭَﻣَﻦْ ﻳُﺸَﺎﻗِﻖِ ﺍﻟﺮَّﺳُﻮﻝَ ﻣِﻦْ ﺑَﻌْﺪِ ﻣَﺎ ﺗَﺒَﻴَّﻦَ ﻟَﻪُ ﺍﻟْﻬُﺪَﻯ ﻭَﻳَﺘَّﺒِﻊْ ﻏَﻴْﺮَ ﺳَﺒِﻴﻞِ ﺍﻟﻤُﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ ﻧُﻮَﻟِّﻪِ ﻣَﺎ ﺗَﻮَﻟَّﻰ ﻭَﻧُﺼْﻠِﻪِ ﺟَﻬَﻨَّﻢَ ﻭَﺳَﺎﺀَﺕْ ﻣَﺼِﻴﺮًﺍ “Dan barangsiapa yang menentang Rasul sesudah jelas kebenaran baginya, dan mengikuti jalan yang bukan jalan orang-orang mukmin, Kami biarkan ia leluasa terhadap kesesatan yang telah dikuasainya itu dan Kami masukkan ia ke dalam Jahannam, dan Jahannam itu seburuk- buruk tempat kembali.” (An-Nisa:115) (Al-Qaulul Mufiid Fi Adilatit Tauhid : 185-186) Wallahu a’lam bish shawwab.

p/s Andai merasa diri alim, ukurlah dengan yang lebih alim.. Baru terasa kejahilan..




13 comments:

  1. Alllahu Akhbar knor.. terasa jahil dan kerdil nya diri saya ni knor.. kena terus menuntut ilmu saya ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalh mcm knor mencari dn mncari..

      Delete
  2. Terima kasih kak..carta tu betul2 memberi motivasi buat saya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sim to me.. sama2. motivasi utk knor juga

      Delete
  3. ada satu video pasal fasa kehidupan manusia saya share kt fb..sangat menakutkan kak...kalo diikutkan kiraan, kita hanya ada beberapa tahun sahaja lg sebelum masuk fasa ke5...

    ReplyDelete
  4. Sedangkan yg dikatakan akhir zaman ini Nor yg dikatakan alim pun terdapat 70 golongan yg selalu bercanggah. Dari 70 golongan itu hanya satu yg benar. Dimanakan kita? Adakah termasuk yg 69 golongan atau yg satu kita pun tak tahu... takut kan.

    ReplyDelete
  5. kita berada di zaman fitnah yang menggigit, tapi bara api islam tetap menyala, dihidupkan dan disuburkan oleh toifah-toifah atau jemaah yang memperjuangkan kebenaran, mereka berjuang tapi tidak disenangi oleh pihak berkuasa, sehingga jemaah mereka dihancurkan, tapi mereka terus berjuang, andai kata diserahkan gunung kepada mereka nescya gunung itu dapat diratakan, mereka berjuang sehingga satu hari panji-panji kebenaran diserahkan kepada yang haq iaitu Imamul Mahdi di mana bermula era kegemilangan islam kali kedua sehingga Islamlah seluruh pelusuk alam, kita nantikan detik itu sambil terus berjuang!

    ReplyDelete
  6. kalau tengok sekarang ni dalam media sosial...macam2 org kutuk org ini...kutuk orang tu..x tau sahih ke tak...yang pasti sama2 la kita muhasabah diri dan perbanyakkan ilmu kita...

    ReplyDelete
  7. kekonfiusan itu artinya apa pingin tau

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)