Pages

Sunday, April 20, 2014

CARA MUDAH MEMBUAT COKLAT ALA CADBURY



Aku: adik nak makan kat luar mama belanja,atau kita buat coklat ...?
Azhan: kita buat coklatlah ma...lama tak makan coklat buatan sendiri...
Aku:jom cari barang..(.kebetulan baru jemput dia balik dari anugerah cemerlang di sekolah lama...)misi diteruskan dengan mencari barang..

 

bahan-bahan:

kepingan coklat berkualiti tinggi...khas untuk buat coklat
3 sudu besar cream hazel
kekacang,karamel,banana paste dll.
kekacang(dipanggang didalam oven)

caranya;

panaskan coklat secara double boiling,biarkan cair  dan masukkan cream hazel...di kacau sehingga suhu bilik...
tuang separuh kedalam acuan dan masukkan kekacang dll.
langkah seterusnya tuang permukaan dengan coklat dan ratakan.. simpan di dalam peti ais selama lima belas minit dan bolehlah di keluarkan..


Bukan ala..ala,memang cadbury pun..done..!selamat tinggal kit kat,selamat tinggal cadbury...





20 comments:

  1. mmg sedap lah lagi2 kalau buat sendiri kan knor ~

    ReplyDelete
  2. banyak boleh dapat bila buat sendiri kan.. ;)

    ReplyDelete
  3. Lagi jimat kalau pandai buat sendiri... puas dapat makan banyak

    ReplyDelete
  4. Cream Hazel?. Tak sama dng butter coco kan?. Sy dulu ada resepi, tup2 hilang. Sib baik la Knor sharing2.. tq!!.

    ReplyDelete
  5. saya nak cuba jugak la buat sendiri.tapi kat mana ye nak cari acuan nya tu??

    ReplyDelete
  6. Khai♥Rin : anies-tulah rahsia penyedap cadbury..huhu

    ReplyDelete
  7. Miss Mirror a.k.a Sam -butter coco dgn cream hazel tak sama..cream hazel ialah dr kcg hazel..nak bt dgn butter coco pun boleh juga..tapi biasa pahit sedikit le..warna juga agak gelap..

    ReplyDelete
  8. Diana Rashid-boleh beli di tempat2 jualan barang plstik utamanya yg menjual bhn mentah brangan kek atau biskut..

    ReplyDelete
  9. wah...rajinnya Knor...untung la anak2..dapt mkn coklat cadbury byk2..

    ReplyDelete
  10. Untung dapat emak yg pandai masak ni...hehe...cream hazel tu mcm tak kenal je Okje hehe....ada ke?

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum...akak guna coklat jenama apa ya?
    Saya nak buat MCC Rice Krispies bar tu tapi taknak guna coklat Mars dan Cadbury tu yang nak buat coklat sendiri

    ReplyDelete
  12. waalaikumsalam..
    knor tak ingat jenama apa..tapi coklat dr indonesia..yg mmg di iktiraf halal indonesia..

    ReplyDelete
  13. Assalam kak. Cream hazel tu mcmana ya. Ada gambar tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada, boleh cari dlm n3 hazelnut paste/cream

      Delete
  14. terimakasih kk atas informasinya, kunjungi juga web kami, insya Alloh bermanfaat:)
    http://kedaiacemaxs.com/

    ReplyDelete
  15. Dll tu maksudnya apa sahaja jenis kacang ke huhu

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)