Pages

Sunday, December 11, 2016

"YANG TERPUJI"


Bismillah ar Rahman ar Rahim


Bila aku tak suka pada rasa makananku
aku teringat pada baginda
Muhammad Saw
yang pernah meletakkan batu pada keliling perutnya untuk menahan lapar

Bila aku merasa pakaian ku cuma sedikit
aku teringat pada baginda
Muhammad Saw
yang hanya punya dua helai baju seumur hidupnya

Bila aku merasa tidak selesa akan tempat pembaringan ku
aku teringat pada baginda
Muhammad Saw
yang tidur hanya beralas pelepah kurma dan kain kasar dalam hidupnya

Apabila aku menjadi begitu kedekut untuk memberi dan berkongsi dengan orang lain ..
aku teringat pada baginda
Muhammad Saw
yang pernah memberi segala-galanya sehingga dia hampir tiada apa-apa untuk dirinya

Bila aku fikir betapa miskinnya hidupku, aku teringat pada baginda
Muhammad Saw
yang begitu cinta pada orang miskin dan ingin bersama si miskin di syurga, ia menaikkan semangatku

Bilaa aku kecewa pada mereka yg banyak menyakiti aku, aku teringat pada baginda
Muhammad Saw
yang sentiasa memaafkan sesiapa shj yg berbuat jahat padanya

Bila aku berfikir tentang mereka yg membenci aku, aku teringat pada baginda
Muhammad Saw
yang sentiasa berdoa untuk orang-orang yang telah menghina nya

Bila orang lain tidak berterima kasih pada tiap kebaikan yang aku lakukan pada mereka, aku teringat pada baginda
Muhammad Saw
yang mengingatkan aku bahawa ganjaran yg hebat hanya dari Allah SWT

Bila tiada siapa menyayangi aku, aku teringat pada baginda
Muhammad Saw
yang mencintaiku semenjak beribu tahun dulu

Apabila aku berfikir betapa sengsaranya hidup aku..
aku teringat pada Baginda
Muhammad Saw
yang menempuh segala kepayahan hidup demi nikmat Iman dan Islam pada ummatnya yg dicintai & dan itu bagai cas positif yang menguatkan aku !

Assalamualaika ya Rasulullah
Assalamualaika ya habiballah
πŸ’–πŸ’–πŸ’–πŸ’–πŸ’–

Tuesday, December 6, 2016

SUKA DUKA DLM PERNIAGAAN

Hari2 pun indah damai berperang dgn perasan mls..nak buat apa pun mls...semua mls.

Kalau mls tempek jer gambar2 yg selama hari buat knor takleh nak malas2an..,

Suka duka dlm berniaga adatlh..kan..
Nak cerita pasal duka dulu ye...sepanjang knor berniaga ni kebanyakknnya manis2 belaka,seronok dpt bantu orang,kenal orang..kenal org kaya,kenal juga org yg biasa2..

Ada sekali kawan blooger knor order kuantiti yg banyak, ambil separuh dulu n kemudian separuh lagi..bila kita dh saip buat semua yg di oder tiba2 tak diambil walau kita call dua tiga kali..sbnarnya knor tak kisah langsung dia tak ambil separuh tu sbb permintaan utk peyek knor ni sgt ramai,jadi boleh jual bila2 pun n sikit pun knor tak marah, sedetik pun tak ada..akhirnya knor jual separuh tu pada customer cina yg masa tu dia nak cepat..settel.tak lama tu dptlh knor berhubung dgn kwn knor tu,dia cerita masaalah dia n nak ambil separuh tu..lps tu knor kata dh jual..n knor cuba jelaskan kt dia.dia minta maaf n knor juga minta maaf kat dia..tapi yg sedihnya dri dia aktif berblog sampai la tak boleh nak jejak dia dah,cuba juga drop komen pd blog dia..tapi tak der respon utk terjah blog knor balik..
Mungkin dia malu atau dia fikir knor nak update mengenai dia..knor langsung tak pernah nak simpan apa2 perasan pun pasal benda tu..perkara tu dh lama jadi dlm 3 tahun gitu..klu nak cerita dri dulu lagi..

Biarlah rahsia siapa dia..klu saya tulis kat sini cmfrm korang tau juga...bkn dri blog knor jer hilang..rasa2nya kawan2 pun kehilangan dia juga..atau mungkin juga dia ada,tapi tukar dah semua,..klu dia nak tau sebenarnya knor langsung tak marah n kesal atau apa pun...klu dia nak bt tempahan selepas benda tu jadi pun knor tak kisah,knor percaya dia...sbb knor tau dia baik..cuma masa tu mungkin dia ada masaalah.

Kes yg lain pula,kwn2 ingat tak pasal bakar2 makanan ni..termasuklah video bakar peyek,boleh terbakar yg kononnya minyak ada plstik...itu juga ada kesan dlm berniaga goreng2 ni..dri dia pengemar peyek tiba2 tak beli dah sampai la..selalunya dia beli utk makan2 diri sendiri atau bagi pd mak dia..knor pun tak kisah,sbb kita tak buat benda2 tu..terpulanglah pd diorg nak fikir apa..yg penting permintaan rempeyek knor sentiasa ada..hilang satu pelangan berpuluh yg dtg...klu Allah kata ada rezeki mu maka adalah..tak perlu kamu risau.
Ye knor berniaga kerana Allah sikit pun tak gusar.kalau tempahan takde dlm seminggu,maknanya Allah nak suruh knor rehat,rehat dn rehat..biasanya sehari jer knor rehat dlm seminggu..
Kalau nak tau rempeyek knor mmg segar dri kuali,minyak gred A1,bahan2 terpilih masak dri hati with iman..πŸ˜†sebelum sesi mengoreng setiap hari sebelum subuh knor  (bukanriakye)berurusan dgn Allah dulu,dan disudahi dgn dhuha...tempah baru knor buat jadinya tak adalh stok berminggu atau berbulan2 kecuali raya..knor akan buat sebln awal..
Walau sibuk macam mana pun tugas isteri masih lagi di bahu knor..suami tak pernah komplen..anak2 masih lagi hafaz alQuran di tasmik oleh knor..masih lagi bersolat jemaah jika suami dirumah..masih lagi  dgr tazkirah suami..jgn bagi alasan penat jika kamu penat..Allah tahu susah kamu maka Allah permudahakn in shaa Allah. Solatlah diawal waktu dn buatlah solat sunat dhuha..masamu akn sentiasa lapang..walaupun kamu sibuk seharian.

Apa yg knor cerita kat sini adalh utk mengajar diri sndiri bukan utk aibkan sapa2..hidup sementara selagi hayatmu belum tiba maka buatlah byk2 kebaikan dn redha.

Gaji ada slip,Rezeki tidak ada.Gaji company bank in.Rezeki dri Allah.Gaji selalunya wang kertas.Rezeki lebih dari itu.Gaji dijemput dgn kerja.Rezeki dgn takwa.Gaji boleh agak.Rezeki tak terduga.







Monday, December 5, 2016

PAPARAZZI


Hari ni knor pergi pasar cari lauk sbb stok dapur dah habis..dlm beli2 tu terperasaanlah seorang pak cik tua bertongkat jln sgtlah lmbatnya macam ada gout jer..
Knor dgrlah pakcik tu minta kepala ikan tapi nak harga rm5..tak nak lebih2 nak 5 hengget jer..tya itu,tya ini tetap harga dia lebih 5 hengget sambil tokeh cina tu geleng kepala,kebetulan knor kenal kak indon yg kerja dgn tokeh tu... pak cik tu nak kepala ikan,tapi nak harga 5 hengget,lps tu katanya akak bgi kepala ikan semalam,dia tak nak plk.."aduhh pening".. knor hangguk sambil perati jer pak cik tu..dah mcm spy plk hhaah.
Lepas tu pak cik tu pergi kedai sebelah plk..soalan yg sama..nak kepala ikan harga 5 hengget juga..lepas tu dia berlalu pergi,sambil tokeh cina tu membebel..fahamlah kan kat sini..😐.
 Knor ikut jer belakang pak cik tu..tak de niat nak ikut pun,kebetulan knor pun nak cari barang..jadi dgn tak sengajanya jadi paparazzilahh πŸ˜‚.lepas tu pak cik tu singgah lagi kat tmpat jual ikan yg lain pula..belum sampai pak cik tu,si penjual ikan terus ckp kat pak cik tu.."5 ringgit pak cik sepinggan ikan sardin"lps tu pak cik tu kata "rm4.50 boleh?? Entah lps tu apa jadi,tapi telinga masih dgr..permintaan pak cik tu..nak tergelak pun ada,dlm hati la.bila pusing belakang si penjual tu tgh siang ikan sardin yg pak cik tu beli..,kat tgn pak cik tu pegang sehelai daun sup dgn sebiji cili merah..aduh mcm2 kepala ni pikir..nak bagi duit tiba2 kat pak cik,apa plk katanya..kang tak psl2 kena marah.."apa hal plk kau nak bagi aku duit ni." Terus tak jadi nak bagi..serammm weiihhy...
Dlm duk ikut pak cik tu knor nampak ktbtangan pak cik tu duit ada note 5 ringgit dn seringgit..maknanya pak cik tu cuba berusaha utk dptkn harga yg murah..

Knor teruskn dgn soping knor ni..bila jln sikit terserempak lagi dgn pak cik tu..dia singgah kat kedai ikan yg mula2 tadi,dgr telinga ni pak cik tu kata ,"potong 4 ye"..maknanya dia beli jugalah kepala ikan tu..entahlah kepala ikan yg mana,yg hari ni ke atau yg semalam punya..dlm kpla knor pak cik tu mesti teringin sgt nak makan sup kepala ikan. .atau utk isteri yg sakit,atau utk anak yg sakit atau cucu diakah yg sakit..haiii pergi pasar tapi jenuh kepala memikir psl org..dlm kereta cerita lak dgn suami..
Susahnyalah haiii ..kita susah ada lagi org yg susah..

Lama tak muncul tup2 cerita psl pak cik ni..knor ada,berlegar2 jer...cumanya malulah..maklum.
 Tq tau sudi lagi dtg blog knor ni..ada juga yg knor tak dpt nak jejak..nak drop komen semua tu,kak nor bkn tak sudi,takleh nak buka n komen..knor dpt baca jer..sorry ye muah..muah semua.


Knor pun bajet gak....beli karot sebiji..😁

Thursday, November 17, 2016

TAUTAN FAMILY LEBIH BERMAKNA

Assalamualaikum
Alhamdulillah belajar utk redho utk menjadi hamba yg sentiasa bersyukur dlm apa jua pun..

Semalam dh keluar pun keputusan upsr 2016 rata2 semua ibubapa kecewa ,pd yg berjaya tahniah diucapkan..yg kurang berjaya anda dah pun berjaya sebenarnya, berjaya melepasi zon yg sukar utk kali pertama dn akn banyak lagi zon2 yg mencabar...

Ramai juga anak2 yg masa percubaan mndapat 6A dan 5A tapi exam sebenar tak dpt 6A .16 murid mndapt 6A masa percubaan dn masa upsr sbnr hanya mendapat 4 murid sahaja 6A..termasuk anak knor iman soffea dan ramai rakan2nya yg lain...bohonglah kalau kata iman tak kecewa. .tapi iman kuat hanya menangis sikit sahaja n lepas tu macam biasa..dah rezeki iman banyak tu jer A iman redha.awal2 lagi dh pesan apa2 pun boleh jadi klu Allah nak uji, so kita siapkan berbakul2 redha.

Mama ayah akak dn abang tau iman sangat pandai..kami bangga dgn iman..semua bgi smgat smlm kat iman melalui wsp family..kakak kata 4A pun dh terbaik..alhamdulillah. mama dpt naik pentas dijemput cikgu,dulu abg dgn kakak mama tak naik pentas pun tau walau dpt 5A..senyum sikit iman..







Monday, November 14, 2016

TERBEBEL

Alhamdulillah
Nikmat Allah mana nak kau nafikan..ar Rahman

Syukur selalu.
Lama tak cerita pasal rumah tangga anak2..semua..kan
Ni nak cerita sikit pasal azhan dh masuk sem 2 tau...mcm baru jer masuk..cepat betul masa berlalu..adibah pun dah nak masuk sem akhir..satu sem lgi habislah..iman soffea juga dah nak masuk tingkatan satu,anakanda muhammad dah nak masuk darjah empat semakin debab pulak skrg ni..kuat makan..

Anak2 semakin besar,belanja besar,cuma gaji jer yg tak besar2..rasanya semakin tenat hidup dlm zaman serba mencabar..masing2 org mengeluh, tapi tulahkan nak hidup dlm redho Allah kita cuba jgn merungut.kita hadap apa yg bakal kita dn anak2 akan hadapi....mungkin zaman anak2 akn dtg lebih lagi mencabarnya semoga kukuhlah pegangan iman anak2 kita..amin.

Terbebel panjang pulak...
Meh kita tgok n nak share keterujaan anak2 yg baru bergelar siswa ni..kejayaan adibah diikuti azhan..memasing nak berjaya dunia dn akhirat maka usaha dn diiringi doa...


Ok coretan ini kali..lepaih ni kita coret2 lagi ye...ini coretan bkn nak niat tunjuk2 ye..ini coretan rasa seronok seorang ibu,seronok sbb kita lihat usaha gigih anak2 ..mak2 tak mau apa2 pun cukuplah bagi kejayaan dunia dn akhirat.seiring...mak happy mak coretlah kat sini...anak2 orang lain juga hebat pandainya..anak2 mak ni taklah hebat mana..biasa2 jer..cukup makan kata orang..tak salahkan mak seronok...positif ya.πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰

Sunday, November 13, 2016

CINTA HATI SURI KNOR

Assalamualaikum

Ada lagi ke kawan2 yg ingat knor ni...
Ke knor jer yg perasan ...
Nak mula dri mana pun tak tau dah ni..
Knor masih macam biasa suri rumah yg tak berapa sibuk mana pun...masih sempat tidur siang..hahahh

Masih menerima tempahan rempeyek yg sgt banyak alhamdulillah. Jual shawl semua tu..itu pengenalan utk bisnes anakanda adibah...dia suka biarlah dia kan..mak dia ni bagi sokongan aje...

Yg nyatanya knor masih syg blog ni....hihi....tq kawan2 sebab masih sudi dtg sini...



Moga mampu bersyukur dan tak mengeluh dengan apa yang ada...nti knor menyusul ye kawan2 suri hati knor...πŸ˜™πŸ˜˜πŸ˜πŸ˜š

Monday, October 17, 2016

CADAR BURUK



Kalau kita tiada iri hati, kita tidak akan mempersoal atau mempertikaikan nasib dan keberuntungan orang lain. Kita gembira pulang ke rumah kecil kita. Kita gembira tidur di tilam kita, meski cadarnya hanya kain belacu..macam kain buruk layak dah buang kat dlm tong sampah ...



Wednesday, October 12, 2016

HIDUP SEORANG PENJUAL GORENGAN



Gambar ni knor tangkap sendiri..masa nak isi minyak ternampaklah sosok tubuh orang tua yg tak upaya sedang menunggu pelangan utk beli keropoknya..rasanya bukan penduduk sini...kasihan.waktu malam gini patutnya baru balik dari masjid atau rehat2 dirumah..semoga Allah melimpah ruahkan rezeki buat pak cik ni..amiin


Hidup seorang penjual gorengan,mencari rezeki halal walaupun perlu bersusah payah.namun halal sentiasa diutamakan.tiada tipu,tiada rasuah dan tiada menafikan hak orang lain...

Tuesday, October 4, 2016

NAK PERGI LANGKAWI.."


Baru minggu lepaih anakanda iman soffea terpisah seketika,pertama kali bagi lepaih nun jauh sana ikut rombongan sek ke Langkawi..tak bagi muka masam mencuka,jenuh gak cikgu iman memujuk mak dia ni..kata iman belajaq separuh mati la,kwn2 nak bt dana untuk imanlah..iman tak pergi,kami tak dak ketua la..macam2..pandai depa noh,jauh kat sudut hati mmg nak bgi pi,tapi dok memikir yg iman ni berpenyakit lelah qrisau sungguh haihhh..mana nak tau,kut2 semput ka tgh bt aktiviti..depa tak tau yg mak2 ni tak bagi pi ,bukan tak sayang,syglah tak bagi pi...

Bagi penjelasan kat cikgu iman ,ceritalah perkara sebnr,pasai apa tak bagi pi...bla..bla.bla..

Ok cikgu esok iman soffea bayaq,maknanya jadi pilah..bila cikgu kata dia nangis kat sekolah...😒😒😒kesian pulak kannn..
Cikgu pun janji nak jaga iman helok2..satu ja nak pesan kat cikgu jgn bagi iman makan limau dan ayaq ais itu ja...

Happy sakanlah iman teruih semangat pulih...

Meh kita tengok gambaq anak2..

Guru kelas iman soffea cikgu Nora, antara cikgu yg disayangi.cikgu yg sangat komited dgn tugas yg digalas..kalau mengajar anak murid yg kurang pandai boleh jadi sangat pandai..cikgu yg hebat..dri anak2 murid sampailah kami ibubapa sgt dekat dgn cikgu Nora..bukan nak payung ye,tapi ini memang ikhlas dri hati...cikgu2 lain pun tak kurang hebatnya..itu sebab sek diorang antara sek yg terbaikkk...alhamdulillah 😊
 Muka seronok...tak henggat mama dah ni..πŸ˜…πŸ˜….kalau nak tau yg belakang iman soffea tu,sumaiyah anak arwah os....pelakon dn pelawak.


Ini wajib beli..antara jalaan iman soffea coklat Haji Ismail Group. ..πŸ˜‹πŸ˜‹

KUIH DENDERAM


Sapa besa makan kuih ni,lain tempat lain namanya..knor panggil kuih denderam. ..ini kakak knor buat, dia memang juai,laku nak habak hampa. .tak berapa manih,sesedappp qhrasa...

Satu bekaih Rm 10
Sebekaih ada 50 biji comel2 ja..
Boleh pos lelaju
Min order 5 bekaih
WA 0196906625

Meh beli borong,tak nak makan tak pa,boleh sedekah kat jiran ka,masjid ka,org miskin ka...nak pahala senang sgt,. .beli sedekah,beli sedekah...


Denderam mai jauh dari Pulau Pinang nak habak bagi..πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜πŸ˜...wspp laju2 ye...

Tuesday, September 27, 2016

LAYANAN NO 1


Tempahan rempeyek berjalan seperti biasa...kerja2 lain juga berjalan seperti biasa hantar tempahan,beratur kat kaunter pos laju,layan pelanggan wsp,msg dn sebagainya..alhamdulillah. ..kalau nak hidup dlm redho Allah tak payah merunggut2.jom kita cari rezeki. ..rezeki halalan toyiban.

Tengah bz mengoreng dpt wsp dri pelanggan yang nak tempah kek,lunch box,baju,kain atau shawl ..knor jenis tak suka bertangguh untuk jawab semua wsp atau cll..masa tu juga knor jawab..kalau tak tu anak2lah tolong jawab atau en abe'..tak kiralah hp berminyak atau takkkk..kita kena laju dlm bisnes ni..bkn tamak ye,tapi menghargai pelanggan. .sama ada dia beli atau tak,layanan no 1.

Itulah guna kemudahan yg ada..ada hp jawab n balas..lain klu ada hal yg tak membolehkan jawab pada masa itu..
Anggap pelanggan semua kawan2 kita..bila beli bkn habis kat situ..biar ukhwah tu berpanjangan....










jangan berhenti mengunyah ...πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†

Monday, September 26, 2016

HARGAI RM1


Assalamualaikum dan selamat pagi kpd orang2 hebat di luar sana.

InsyaaAllah kekalkan minda yg positif.Walaupun kita ni bukan orang berduit, bukan orang yg mampu beli sesuatu sesuka hati, bukan juga memandu kereta yg elok,bukan juga orang yg mampu makan tempat2 mewah,bercuti ala percutian mewah..bukan..bukann..

Namun keadaan itu mengajar kita untuk lebih menghargai RM1, lebih hargai baju yg lusuh dan lebih mendidik kita untuk lebih berjimat serta empati terhadap fakir miskin.


Teruskan, teruskan mendidik hati kita 😊

Minum segelas jus mangga campur lemon dah cukup tak makan setengah hari..alhamdulillah 😊 😊 

Sunday, September 25, 2016

MUHASABAH DIRI



Masinnya air laut tak mampu menyerap ke dalam isi ikan…
Tetapi bila ikan sudah mati……. Secubit garam pun sudah cukup untuk memasinkannya…
Begitulah juga HATI kita,
HATI yang hidup, ianya sukar untuk dinodai….
… Tetapi bila HATI sudah mati, ianya mudah dipengaruhi….!
Semoga ALLAH sentiasa memelihara HATI kita….


Apakah Kepunyaan Kita???

Lahirmu : dilahirkan oleh org lain.
Namamu : dinamakan oleh org lain.
Pelajaranmu : diajar oleh org lain.
Pendapatanmu : diberikan oleh org lain.
Hormat : diberi oleh org lain.
Mandian pertama dan terakhirmu : dimandikan oleh org lain.
Selepas mati : Segala harta dan hakmu dimiliki org lain.
Pengkebumianmu : dibuat oleh org lain

Mana kita punya?

Terasa yg hairannya masih ada rasa ego, sombong, tunjuk hebat dan keras hati.

Sama ada sedar atau tidak...

BEGITULAH KITA SEMUA,  FIKIR² 😒

Thursday, September 22, 2016

JUBAH,BATIK SONGKET SARAWAK DAN KURUNG MODEN

Bismillah ar Rahman ar Rahim

Hari ni knor nak tunjuk jubah dan batik songket sarawak keluaran qasih zamri meh grab satu dua helai...jangan kecam,jangan marah ye...

Berkenan WA knor laju2 0196906625


Combo set Rm130






Jubah QASEH
Rm99.00


Sapa yg kat rumah masih pakai kain batik angkat tgn ✋,anak2 dara jgn haraplah nak pakaikan, mesti tak tau lagu mana nak pakai pun,senang cerita beli 4 meter dah boleh buat baju......takpa mak2,nenek,tok wan tok wan mesti masih lagi pakai kain batik kann...nah kalau suka meh kita pakat2 beli utk orang tersayang...tak mahai,apalah sangat dgn sehelai kain batik kalau dibanding pengorbanan mak2 kita nenek2 kita....membebel pulak knor ni,nak juai kain,habak la nak juai kain...awat payah sgt....

Rm 25.00 postage Rm 6.00
Didatangkan pelbagai pilihan warna dan corak ,
Bidang 2 meter sesuai juga dibuat baju...



Rm 25.00 postage Rm 6
Cotton
2 meter
Boleh juga dibuat baju..


Ayu dan anggun

Wednesday, September 21, 2016

SHAWL KEDUT


Assalamualaikum
Bismillah ar Rahman ar Rahim
Nak mula dari mana pun tak tau...jom hantam2 saja..
Bila anak2 minat nak berniaga kita sokong sgt...mulakan dgn perniagaan kecil dulu ikut bajet kata orang..

Hidup tak perlu sempurna sangat asal kita masih berada di jln yg lurus..ngakk nyempang2 gitu..

Tak perlu tanya,kalau sudah kata titik.

Masa dulu2 kampung time tengok sorang nyonya terjerit "balang balang yed" (barang2 jed,barang2 kemas,dia jual emas dn batu pertama)sampailah lalu dpn rmh buruk kita. .singgah sambil tengok2 barang dia,ada emas belah rotan ada batu jed.mak2,kakak2 tak beli pun,saja gatai tengok. .yg nak kawin tu belilah juga...knor kecik kemetot lagi,tapi ingatlah suasana tu,tambah kalau musim mengerat padi,ni musim berduit..pandailah nyonya tu...ada misi,ada target. .πŸ˜„

Esoknya pula ada lagi sorang mak cik,pakai kebaya pendek,tutup kepala dgn kain batik ala tudung yuna,kena pulak kain batik singkat sambil junjung bungkusan kain..letak atas kepala.."nak kain baju dik"seling melayu pelik bunyinya..diorang kata orang kemboja jual kain baju...teringat suasana masa tu dari satu kampung,kesatu kampung diorang berniaga..mungkin la diorang dah tak ada,mungkin juga anak2 dah mewarisi perniagaan diorang...mungkin dah jadi jutawan..huuuhhh.tak mustahil kann...itu dulu tak ada internet..
Beza sgt dgn zaman skrg semua guna hujung jari saja..rajin dn malas...

Kesimpulannya..rajin berusaha dan jangan malas berusaha πŸ˜†πŸ˜†bumi Allah sgt luas..

Sekarang anak2 pun minat berniaga kita galakkanlah..mula dri sekarang..ayuhhhh anak2.😊😊

Iman mengayakan shawl kedut,yg malas,yg sentiasa sibuk,yg lasak,nak panjat gunung,nak masuk gua,budak hostel,sesuai sgt pakai shawl ni yg tak perlu iron2 bagai..main belit2 jer.lman tk malas tapi kena paksa bergambarπŸ˜‰πŸ˜‰....  wsppp knor laju2 ye..di dtgkn dgn pelbagai pilihan warna. .misi utama wajib tutup aurat,ikut perintah Allah .tk perlu mahal2,tak perlu sempurna sempurna. ..asal tutup kepala dgn kain ...πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…

Harga: Rm15
Postage :Rm6
WA 0196906625

Pelbagai pilihan warna.










Tuesday, September 20, 2016

ALLAH MENJAWAB AL FATIHAH KITA

Assalamualaikum
Bismillah ar Rahman ar Rahim
Ya Allah rezekikan kepada kami insan insan yg akan menegur dan menasihati ketika kami tersilap ya Allah ya Rahman ya Rahim. Ya Allah jadikalah hati kami sentiasa lembut dan bersedia menerima nasihat 😊😒

al Fatihah utk diri sendiri..😒😒

Banyak sekali orang yang cara membacanya tegesa-gesa tanpa spasi, dan seakan-akan ingin cepat menyelesaikan shalatnya. Padahal di saat kita selesai membaca satu ayat dari surah Al-Fatihah tersebut, ALLAH menjawab setiap ucapan kita.
Dalam Sebuah Hadits Qudsi Allah Subhanahu Wata'ala ber-Firman:
"Aku membagi shalat menjadi dua bagian, untuk Aku dan untuk Hamba-Ku."
■ Artinya, tiga ayat di atas Iyyaka Na'budu Wa iyyaka nasta'in adalah Hak Allah, dan tiga ayat kebawahnya adalah urusan Hamba-Nya.
■ Ketika Kita mengucapkan "AlhamdulillahiRabbil 'alamin". Allah menjawab: "Hamba-Ku telah memuji-Ku."
■ Ketika kita mengucapkan "Ar-Rahmanir-Rahim", Allah menjawab: "Hamba-Ku telah mengagungkan-Ku."
■ Ketika kita mengucapkan "Maliki yaumiddin", Allah menjawab: "Hamba-Ku memuja-Ku."
■ Ketika kita mengucapkan “Iyyaka na’ budu wa iyyaka nasta’in”, Allah menjawab: “Inilah perjanjian antara Aku dan hamba-Ku.”
■ Ketika kita mengucapkan “Ihdinash shiratal mustaqiim, Shiratalladzinaan’amta alaihim ghairil maghdhubi alaihim waladdhooliin.” Allah menjawab: “Inilah perjanjian antara Aku dan hamba-Ku. Akan Ku penuhi yang ia minta.” (HR. Muslim dan At-Tirmidzi)
■ Berhentilah sejenak setelah membaca setiap satu ayat. Rasakanlah jawaban indah dari Allah karena Allah sedang menjawab ucapan kita.
■ Selanjutnya kita ucapkan "Aamiin" dengan ucapan yang lembut, sebab Malaikat pun sedang mengucapkan hal yang sama dengan kita.
■ Barangsiapa yang ucapan “Aamiin-nya” bersamaan dengan para Malaikat, maka Allah akan memberikan Ampunan kepada-Nya.” (HR. Bukhari, Muslim, Abu Dawud)

Sabda Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam; "Siapa yang menyampaikan satu ilmu dan orang membaca mengamalkannya maka dia akan beroleh pahala walaupun sudah tiada."
(HR. Muslim)

Thursday, September 8, 2016

OPAH DAN ATOK


Malam tadi ziarah opah dan atuk (makcik belah suami) dirumah dh seminggu sakit ..opah tak ada anak,cuma ada anak angkat yg duk jauh...memang nampk uzur sgt keduanya ,nak berjln dri satu tempat ke satu tempat ambil masa lama,dgn tak ingat macam2 perkara,lupa itu ini,telinga pun dh makin kurang pendengaran...
Masa diorang sehat memang kaki jln,melancong sana sini,boleh kata negara mana yg diorg tak pergi, semua pergi..setakat dlm malaysia ni semua separuh harga kalau menginap kat satu satu hotel..nak pergi ckp jer...

Sekarang diorang dh tak sekuat dulu, isteri semakin uzur,suami masih ada kekuatan sedikit nak berkebun,kadang gagahkan juga main golf..katanya kena buat aktiviti sehat..kalau tak semakin tua ,semakin uzur...pada pandangan kami dia dh tak kuat..tapi semangatnya sgt kuat...gigih menyapu halaman rumah lagi...buat2 kuat kut..yelah anak tak ada...harta banyak, sapa nak urus...sakit pening sapa nak jaga..sebak tengok bila tgok keadaan macam tu..

Insaf terus..gambaran jelas
Satu hari kita juga akan tua,sakit,mati..

Malam tadi nor hantar lauk ,pagi juga nor hantar lauk..itu jer yg mampu buat selain doa..

Pagi tadi sebelum balik ambulan dtg ambil opah utk ke Tawakal hospital..takut dibiar boleh melarat..
Skrg mcm2 penyakit..

Teringat terus kat n3 kak zakie baru2 ni....

*Masa mudamu sebelum datang masa tuamu
*Sihatmu sebelum sakitmu
*Kayamu sebelum fakirmu
*Lapangmu sebelum kesempitanmu
*Hidupmu sebelum matimu.

Selamat menyambut hari raya aidil adha buat semua teman2 maya..πŸ’™πŸ’™πŸ’œπŸ’œπŸ’πŸ’πŸ’

Wednesday, September 7, 2016

MAK YG PERASAN KE!!?


Alhamdulillah
Empat hari berlalu upsr, hari ni kertas yg terakhir bt iman soffea juga semua calon upsr ..harapan semua ibubapa kecemerlangan yg diperolehi oleh anak2..tak mau bohong..tak mo bohong..semua nak anak2 dapat 6A..kan..
Jika sebaliknya, kami redho begitu juga anak2.

Nak cerita sikit pasal anak2.terutama iman soffea.
Iman soffea sebenarnya anak yg sgt baik akhlaknya..kadang2 knor terharu dgn sikap dia..dia selalu dahulukan mama dngn ayahnya..banyak sgt benda baik yg dia buat..kadang,walaupun kecik jer kebaikan yg dia buat tu..contohnya ,dia suka siapkan perkara tanpa disuruh,dia selalu urut badan tanpa di suruh,kalau dia tgok mama dia banyak buat kerja,bila saya rehat masa tu dia dtg urutkn badan,urut kepala pdhal masa tu dia sibuk dgn kerja sekolah yg berlambak2 tu..dia tau bila masa mamanya dah habis bt kerja nak rehat kejap baring2 ke,dia dah siapkan bantal,lapik dgn cadar lagi...dalam hati terus berdoa 'Ya Allah semoga dgn kebaikan2 iman bt dgn aku ni ya Allah kau berilah kejayaan kepda dia dunia akhirat,kejayaan dlm pelajaran dan jadikan kejayaan tu kebaikan pd diri dia.
Banyak kali dah rasa terharu ats semua kebaikan dia..mcm tu juga ayah dia rasa..iman rajin mengemas,suka kebersihan,kalau dia balik sekolah,habit dia mengemas sekejap remote control dia letak tempat yg betul,kerusi yg sengget dia betulkan,baju yg belum lipat dia lipat ,lepas tu baru dia mandi,solat,makan...kadang saya marah juga,'tak payah,nanti mama bt..baru dia pergi mandi..



Saya cerita ni bkn nak bangga2kn anak sendiri,dn bukan anak yg lain tak baik,tapi iman ni extra baiknya ..hahha..
Kat sekolah boleh kata semua knl iman,termasuk cikgu2nya..cikgu2 ni suka mengata iman kat belakanglah ma"satu hari dia bagitau kat saya..
Kata apa?"kwn iman kata cikgu tusyen suka bagi contoh iman mcm ni,imn macam tu,ikut iman...hahah perasanlah iman,cikgu sebut nama dia masa bagi contoh kt murid2 dia yg lain. .
Semalam mak kawan dia kata,iman cantik n tinggi...lagilah perasan..huhu anak oh anak..πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Yg paling geram adibah bila jln dgn dia orang tak kenal ,mana satu iman, mana satu adibah, sama tinggi,adibah makin ketot..

Yg paling saya takut bila keluar result upsr..aduh nampak dia dah berusaha seusaha usahanya...risau dia kecewa...kalau yg jenis tak  belajar tu tak heran sgt..itu dapatnya...selalu ingatkan jgn sedih,jgn kecewa kalau apa yg kita nak tak dpt...adoiiii harap iman ok..ok jer.tak mo nangis..nangis..😒😒

Doakan ya kawan2....

KAMI JUAL SHAWL, BLOUSE, DAN BATIK SKIRT MURAH MURAH JER


Assalamualaikum everyone

Alhamdulillah ketemu lagi di sini..ya ampun bz bangat deh....
Knor bukan nak kaya,tapi knor nak rezeki knor sentiasa mengalir macam ayaq sungai...πŸ˜…πŸ˜…

Jamu mata sat noh...dari butik qasih zamri.

Shawl printed QASEH
RM28.00

#qasehzamricollection
#shawlcantik2
#kamijualonline

Knor tunjuk shawl yg munge munge ye..nak yg plain pun ada..macam2 warna...cantik menarik dn tertarikkk...

Berminat WA jer knor 0196906625





COMBO SET
(SHAWL, BLOUSE & SKIRT 
RM135


Blouse
Rm69.00

#blouse 
#kamijualmurah2 
#kadbirthdayfree 
#qasehzamricollection


Skirt Cotton
Saiz S M L XL

Rm59.00


Akan diupdate jubah,kain cotton songket sarawak. .tunggu ye..
Jangan jemu ye..

Monday, September 5, 2016

KAIN SULAM BUNGA BUNGAAN MURAH


Assalamualaikum
Hari ni nak update kain sulam motif bunga bungaan...cantik2 belaka sesuai bt adik2,kakak2,mak2 nenek2 dan janda2 kat luar sana....

Harga Rm100 sepasang
Murah2 jer...tak nak pakai sendiri boleh jer hadiah kat kawan2,cikgu2 yg penat mengajar anak2 kita..


Hari ni pun upsr,sungguh cikgu bertungkus lumus mengajar apa kata kita kasi hadiah.....kain bersulam ni..wow semua lawa2..

Jom jom cepat hubungi knor WA 0196906625










Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)