Pages

Sunday, January 25, 2015

DIDIKLAH ANAK DENGAN SIFAT KASIHAN DAN RAHMAH

Bismillah
Aku rasa pernah bagi amaran nak rotan iman dan muhammad itu pun pasal mengaji main-main,solat main-main...
aku pegang rotan lepas tu cakap"jangan sampai rotan ni hinggap kat belakang"serius diorang takut..aku sambung balik ayat aku "masa makan,makan,masa main,main,masa mengaji,mengaji,masa solat,solat betul-betul"...
anak-anak sekarang bukan bodoh macam makcik macik datin kat luar sana...untuk kebaikan diorang rela jer di rotan..rotan untuk mendidik.

 “Katakanlah: wahai Tuhanku kasihanilah kedua mereka (ibubapaku) seperti mana mereka membesarkanku semasa kecil”.Surah al-Isra ayat 24.

Didiklah anak dengan sifat kasihan dan rahmah ..
Malas nak layan kejahilan manusia akhir zaman...lebih baik aku masak bagi anak-anak aku makan...Menu alam....

selera anak-anak yang semakin berselera..wajib bagi nafkah apa bentuk sekali pun..permintaan muhammad nak makan mee kungfu..pantang tanya "muhammad nak makan apa?...sempena hari lahir dia.

Bahan-bahan:
Daging
mee wantan produk bumiputra (mee yang di rebus sebentar dengan air panas dan tos)
sayur sawi
2 biji telur
2 sb tepung jagung di bancuh dengan sedikit air
3 ulas bawang putih
3 ulas bawang merah
2 biji cili api
halia muda
sos tiram
gula
air

Cara memasak:

Tumis semua bahan hirisan hingga garing masukkan daging...biar hingga empuk..
masukkan air,sos tiram garam dan gula...biar mendidih..
kemudian masukkan mee dan sayur..masukkan tepung jagung,kacau rata..akhir sekali masukkan telur dan tutup api...boleh di hidang panas-panas..langkah kanan suami,balik masjid terus ngapp..

Sambil tu kita makan kek pula ye...kat rumah ni semua kurus-kurus,makanlah banyak mana pun...

p/s Jangan samakan mendidik dengan mendera....

25 comments:

  1. bkn hanya perlu rotan, belaian, usapan dan pelukan juga anak perlu.... sama besday ngan anty muhammad yer.. epi besday..

    ReplyDelete
  2. beruntungnya KM makan la banyak mana pun tetap kurus kan..kot dirumah acik ni..kalau mkan lebih..semua jadi kembang macam nak buat kuih apam tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulh mkn byk ttp kurus... keturunan agaknya erna.

      Delete
  3. kek tu akak buat sendiri ke?mi kungfu tu macam senang je nak buat..menarik jugak sekali-sekala tukar selera. tak salah merotan,asal niat untuk mendidik.ramai yang berjaya hari ni pun hasil dari kena rotan cikgu n parents jugak.

    ReplyDelete
  4. dulu pernah kene libas kat kaki dengan mak sebab tahyat awal duduk tak betol. sampai sekarang ingat huhu

    btw, mee tu menggoda nya. macam mee sizzling pon ye. eyy dah lama tak makan mee sizzling kat tesco

    ReplyDelete
    Replies
    1. yelh jadikn iktibar kn lya...
      boleh juga tu, klu ada pan dia.... mau berasap rumah...

      Delete
  5. sedapnyaaa mee kungfu tuu. kek pun mengancam. heeee :D
    jemput join segmen saya :D

    ReplyDelete
  6. ni mesti kes rotan tu...

    tadi ada mee wantan ..produk bumiputera gak,,,siapa da perencah nya...nanti nk cuba...nampak sedap wantan knor tu...bes la badan kurus2...makan byk2 pun nampak kurus jer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah noe....
      bolehlh noe bt nti... dh ada perencah snglh..

      Delete
  7. Anak2 suka ibu pasti gembira tapi kalau ai.. en. suami yang masak, kami makan.. hehehe..

    ReplyDelete
  8. Sedapnya. Betul tu kena didik anak cara yang terbaik. Namun sebagai orang Islam kita dah ada garis panduannya. Ikut panduan tersebut insyallah kita semua akan selamat.

    ReplyDelete
  9. kaknoor pun terhingin mee kungfu tu mesti sedapp Nor..

    ReplyDelete
    Replies
    1. noor lgi terror memasakkn... sifu dh kn...

      Delete
  10. Sejak jd Ibu mmg saya gantung rotan kat rumah.. Itu je yg paling ank2 takuti.. Walau jarang hinggap pun kt bdn mereka.. Haha... Sekadar acah2 tepuk kt lantai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sblum ni ada rotan kt rmh.. skrg tk tau plk mna pginya... ada sekli tu diorg sorok... sbbnya diorg tk nk knor pgg rotan.. mesti terhinggap sikit... pkul acah2..tapi seriuslh..

      Delete
  11. tak reti makan mee wantan..tapi tengok macam sedap..boleh cuba..tapi tukar mee tiaw :-))

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)