Sunday, May 24, 2015

NANAS PILIPINES


Baru aje balik dari pasar..dapatlah sedikit hasil tangkapan berbayar....
Bajet rm50 jer untuk tiga hari atau lebih...tengoklh keadaan...kadang lauk basah masih ada dalam peti ais gatal nak membeli lagi...

Aku focus pada buah-buah hari ni....sayur pun tak beli...
hari ni bercadang nak minum jus sahaja no makan-makan..sapa yg berpuasa ganti n sunat tu selamat berpuasa ye...

tanya makcik pasar tu.."ini nanas sarawak ke?
Nanas Philipines katanya...rm6.50.

Philipines pun antara pengeluar nanas terbesar jugakan....so belilah sebiji..


setakat ni belum jadi jus lagi...katanya manis,kita tengoklah nanti manis ke idak...


Bahannya:
Nanas
halia
lemon
Kisar,perahan lemon n minum...Enak bangat...berangan nak minum sorang jer ni...yang lain tak suka nanas..untunglah.


Jus nanas ni bukan sajer sedap tetapi juga dapat atasi masalah kekeringan bahagian bibir dan di bahagian muka.Amalkanlh minum jus nanas,boleh settel masalah kencing tak lawas.
Enzim boleh meredakan bengkak-bengkak, kuatkan daya tahan badan serta hapuskan fibrin yang boleh bawa sakit jantung dan strok. Haid yang tak lancar juga boleh jadi lancar..

Buah dan batang nanas boleh lembutkan daging juga...tau...

Rajin-rajinlah minum jus  ye sohabat semua....


Labels

rezeki (6) sakit (4) hadiah (3) ilmu (3) segmen.. (3) solat (3) .... (2) Malaikat (2) hati.. (2) kek (2) makan (2) muhasabah (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) Neraka (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) aktiviti (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lelaki (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)