Thursday, October 30, 2014

Asam Pedas Ikan Baung

Assalamualaikum sahabat..
Selamat tengahari jumaat yang barakah.

Kata adik Vee Sandi dalam komen N3 semalam"Asyik-Asyik"...
 'dah kita ni perempuan masak ajelah' ... ha ah dik memang betul pun... kok belajar tinggi mana pun akhirnya ke dapur juga, tapi nak tengok dia belajar tinggi ke tak tengok pula dapur dia....
itu jer yang membezakan.....

korang kenal ke ikan baung?... mai nak tunjuk.. dulu kakak suka sangat masak asam pedas ikan baung sebab suami dia orang Melaka... sikit-sikit asam pedas... sampai aku pun terlajak suka... tapi kakak dah meninggal dunia... al Fatihah
inilah rupa perut ikan baung aku suka bahagian perut isi yang padat,nak tunjuk sekor tak adalah pulak korang googlelah ye...
bahan penting 

emmm tak sabar nak makan....
jangan lupa ikan masin ye...ini ikan masin yang tak masin dah lama terperap dalam ais box jauh datang dari sabah..selamat soruuu...bismillah.
10 tangkai cili kering
3 biji bawang
2 biji bawang putih
sedikit halia
1 batang serai
sedikit belacan melaka( any belacan pun boleh)
cuka kurma
1 biji limau nipis(asam jawa pun boleh, teman tak ada asam jawa)
sedikit daun kesum
timun
bendi
garam
gula

cara-caranya:
kisar cili,segala bawang,halia dan belacan.
tumis hingga naik minyak, masa ni aku masukkan gula...  sedikit air tunggu hingga mendidih lepas itu bolehlah masukkan ikan baung,serai,timun bendi dan daun kesum. bila hampir masak masukkan cuka dan perahan limau nipis akhir sekali garam.... dan angkat. aku letak garam masa akhir tu, sebab aku ni tak suka masin nanti meresap semua bahan semulajadi tu..letak masa nak angkat kuranglah kadar resapan itu....lagi pun tip untuk bagi makanan tu enak...
resepi  ni khas buat yang tak tahu masak asam pedas... yang tahu tu... telan air liur sudah...