Thursday, January 29, 2015

"BILA MAMA PAKAI CELANA"

Bismillah
Sebelum nak anak-anak jadi soleh kita kena jadi soleh dan solehah dulu,macammana nak jadi soleh?
kenalah belajar untuk jadi soleh dan solehah.caranya carilah ilmu,berkawan dengan orang yang soleh dan solehah...senang tak?senang jer kalau nak..kan..yang susahnya bila tak nak...pilihan atas kita..kan.

pernah orang tanya pada en suami.."abang bolehlah pandai mengaji semua' en suami tanya balik.."kenapa tak boleh?"pilihan atas kita..selagi kita bernafas bermakna kita masih ada peluang,gunakanlah peluang tu"..

Tengok aje orang sekarang, ayah pakai seluar pendek jer bila keluar rumah...ingat anak-anak dia nak mengaku ke ayah dia soleh?
Tengok aje orang sekarang, emak pakai baju lengan pendek,pakai tudung lepas tu naik motor kain terselak hingga betis..ingat anak-anak nak mengaku ke emaknya solehah..?
Tengok aje orang sekarang, ayah hisap rokok sambil tangan pegang hp..ingat anak-anak nak mengaku ke ayahnya soleh?
Tengok aje orang sekarang,mulut mak menceceh mengata orang,mengumpat sana -sini..ingat anak-anak nak mengaku ke emaknya solehah..?

masyarakat harus juga soleh dan solehah,sebabnya bila anak-anak kita dah dididik dengan agama bila anak-anak kita keluar wajib juga berkawan dengan kawan-kawan soleh dan solehah..kalau ada sepuluh orang yang  tak soleh dan solehah di luar sana macammana anak yang soleh dan solehah seorang ni seorang yang benar-benar soleh.bayangkan kalau sepuluh yang soleh dan solehah bersahabat dengan seorang yang tak soleh dan solehah...aman dunia inikan...banyaknya orang yang beriman..makanya masyarakat wajib menjadi soleh dan solehah juga...
semoga anak-anak kita mejadi soleh dan solehah dunia dan akhirat walau di luar sana kiamat-kiamat kecil sedang menunjukkan diri.

Bila mama pakai celana
Papa garu kepala
Bila mama menari cha cha
Papa julingkan mata
Bila mama hula hup
Bisul papa meletup
Bila mama pakai yengki
Papa masam sakit gigi
Bila papa sedang menyanyi
Papa pakai minyak wangi
Mama mandi air sabun
Papa pakai baju ketat
Mama mulai pakai barut
Papa potong celana singkat
Mama potong rambut kontot
Hul la hup....

p/s "tang mana soleh dan solehahnya?"...