Wednesday, April 23, 2014

BERDOSA ATAU HINA KE, BERKULIT HITAM?


Tak tahu nak mula dari mana..terus aje taip ikut kata hati....spontan habis...
kalau sebelum ni aku anggap perkara ini remeh,tak perlu nak kisah,dan tak penting pun...

ceritanya begini...
kalau sebelum ini aku dah biasa dengar aduan anak-anak terutama azhan,dari sekolah rendah hingga kini,persoalannya tetap sama...Kau orang India ke? ayah kau orang India ke?"
balik rumah anak-anak mengadu.."mama tadi kawan-kawan adik tanya ,ayah orang India ke?'...biasanya kami akan tersenyum dan suruh anak jawab.."aku orang Islam.."
begitu juga dengan adibah,bila ternampak ayahnya jemput dia dari sekolah,ayah kau ke tu? India ke?"...anak anak tak pernah ambil hati...cuma mengadu pada aku dan ayahnya..kami dah biasa dengan sikap orang keliling..biasanya untuk permulaan saja,lama-lama senyap...dan akan bermula balik jika di sekolah baru...

setiap hari azhan membaca al-Quran tak kira masa

baru-baru ni sampai 1 pagi aku dan azhan berborak...kalau selama hari ini,bila aku tanya sekolah atau apa saja semua ok ke? dia jawab.."ok".
di sekolah baru ni, kawan-kawan dan guru gelarkan dia botak,memang dia tak pandai berfesyen,fesyen dia botaklah..dia tak kisah pun,begitulah bila tinggal di asrama,semua pun dapat gelaran..
paling ketara bila dia di katakan budak India..."kamu orang apa,mamak ke?..bila seorang ustaz bertanya.."campur,melayu,mamak dan arab.'ringkas jawapan azhan..kamu pandai cakap arab,"sikit-sikit",ayah kamu.."bolehlah, sikit."...
dan pelajar di situ pernah solat berimamkan ayah azhan...tanpa mereka ketahui itu ayah azhan..

Azhan manusia biasa adakalanya dia marah,bila rakan-rakan bergurau..asal letrik tak ada,"azhan mana azhan,eh kau kat mana tak nampak pun".dia pun hairan dan tanya kat aku,mama adik ni hitam sangat ke?,adik tengok ada lagi melayu yang hitam dari adik..
asal nampak india,pakistan je,rakan-rakan akan kata "azhan tu saudara kau ke?'selalunya dia akan senyum dan ignore..dalam hati dia sedih..dia tak reti nak marah-marah,jiwa dia halus..
pernah azhan cakap pada rakannya..'kalau kau putih pun kau tak bijak,tak guna,orang bukan pandang pada kulit tapi pada akalnya..aku datang sini nak belajar jadi orang cerdik,bukan pandai tapi bodoh sombong".terdiam rakannya...
aku dan suami nasihatkan dia,supaya bersabar memang begitulah melayu bogek...tak rugi apa pun..last sekali dia cakap."adik tak pernah kisah pun ma"...dan ada seorang cikgunya tak suka dengan sikap orang melayu..ayat "melayu bogek" dari cikgu tulah.. melayu tak akan maju sampai bila-bila pun,jika sikap menghina,perkauman dan dengki ada dalam diri.

dalam perjalanan balik asrama adibah pesan melalui whatsapp biarlah orang hina kita,jangan kita hina orang...dan banyak lagi kata-kata nasihat dari seorang kakak...


aku dan suami tak marah pun pada sesiapa yang menghina..aku minta azhan maafkan semua rakan-rakan yang mengata dia..
terubat dengan pencapaian ujian baru-baru ni...no 2 di dalam kelas,top 40 keseluruhan pelajar seramai 276 orang,memperolehi mata pelajarn tertinggi di dalam kelas,fizik,kimia,agama,bio,dan sejarah..A+...dan lebih mengembirakan rakannya baiknya justin top 1 keseluruhan pelajar..

lebih terharu hadiah yang dia dapat masa tilawah tempoh hari sebuah al-Quran.."untuk mama"

"tak pe tapi kau hensem"...gelak endingnya..