Pages

Thursday, October 2, 2014

TIRAMISU

Bismillah
yummy kek coklat hitam tiramisu ....



masuk dalam peti ais,lepas tu bolehlah buat juadah berbuka puasa ..

 Bahan-bahan:
1 cawan gula
1 cawan serbuk koko hitam
1 cawan susu cair
1 cawan susu pekat
1 cawan minyak mazola
semua bahan di atas digaul sebati dan masak atas api perlahan sehingga gula larut.

Rehatkan sekejap bila dah sebati....


3 cawan tepung gandum
1sdk soda bikarbonat
1 sdk baking powder
semua bahan di atas diayak

4 biji telur - diblender

Caranya:
Satukan semua bahan ke dalam bahan kering  secara berselang seli dan gaul dengan senduk aje. Bila dah sebati masukkan ke dalam loyang yang digris dan dilapik kertas kalis minyak. Kukus selama 20 minit atau sehingga masak.jangan asyik mengendap aje ye..nanti kek bantat pula...selamat mencuba...


bahan krim:
cheese philadelphia
whipping cream
susu pekat manis

p/s puasa pada hari ‘Arafah penghapus dosa setahun lalu dan setelahnya ini bagi dosa-dosa kecil saja. Untuk dosa besar akan gugur khusus dengan taubat....

13 comments:

  1. Kalau bakar kat oven boleh mengendap dari tingkap oven tapi kukus tu yg salah mengendap bantat ye Nor hihi..

    Selamat Hari Raya aidiladha dari kakak:)

    ReplyDelete
  2. Nampk sedap2 tu...Salam Jumaat. Sesuatu untuk kamu di blog KA . TQ http://www.kesumaangsana.blogspot.com/2014/10/re-publish-n3-pendek-tentang-adik-tapi.html

    ReplyDelete
  3. Kakzakie. Nurzakiah Hanum, Kesuma Angsana

    Selamat Hari Raya aidiladha dari nor juga ye semua..

    ReplyDelete
  4. kejap lg sy dtg amik tiramisu ni ye kak ;-)

    ReplyDelete
  5. Khai♥Rin : anies.ye anies..


    Selamat Hari Raya aidiladha dari knor ye anies

    ReplyDelete
  6. Terima kasih share resepi...sedapnya..

    ReplyDelete
  7. ermmm, sedapnya dan mudahla resepi yang knor bagi ni, tq sesangat, nak cubalah, errr..dia punya topping boleh tukar lain tak?

    ReplyDelete
  8. Nor Azimah- boleh, guna topping coklat pun ok...

    ReplyDelete
  9. Wah...sedap TIRAMISU K.Nor tu...

    Selamat hari raya Aidil Adha utk K.Nor sekeluarga, maaf zahir batin....

    Memasak sendiri ni bagus,jimat badget,bebas dari risiko kencing tikus, masa masak berzikirlagi....kalau makan beli kat kedai tu,kdg2 yg masak bukan Islam...ish ish

    ReplyDelete
  10. Sedapnyaa. Pos 1 utk saya.
    k.nor dpt posa ye taun ni?. Untung ler.. kita Allah tgh bg cuti.. :'(

    ReplyDelete
  11. Haha knor ni mcm tau jer kita suka mengendap.... yelah tk sabar nak tengok kek.....jadi ke tidak haha.....

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)