Pages

Thursday, October 30, 2014

Asam Pedas Ikan Baung

Assalamualaikum sahabat..
Selamat tengahari jumaat yang barakah.

Kata adik Vee Sandi dalam komen N3 semalam"Asyik-Asyik"...
 'dah kita ni perempuan masak ajelah' ... ha ah dik memang betul pun... kok belajar tinggi mana pun akhirnya ke dapur juga, tapi nak tengok dia belajar tinggi ke tak tengok pula dapur dia....
itu jer yang membezakan.....

korang kenal ke ikan baung?... mai nak tunjuk.. dulu kakak suka sangat masak asam pedas ikan baung sebab suami dia orang Melaka... sikit-sikit asam pedas... sampai aku pun terlajak suka... tapi kakak dah meninggal dunia... al Fatihah
inilah rupa perut ikan baung aku suka bahagian perut isi yang padat,nak tunjuk sekor tak adalah pulak korang googlelah ye...
bahan penting 

emmm tak sabar nak makan....
jangan lupa ikan masin ye...ini ikan masin yang tak masin dah lama terperap dalam ais box jauh datang dari sabah..selamat soruuu...bismillah.
10 tangkai cili kering
3 biji bawang
2 biji bawang putih
sedikit halia
1 batang serai
sedikit belacan melaka( any belacan pun boleh)
cuka kurma
1 biji limau nipis(asam jawa pun boleh, teman tak ada asam jawa)
sedikit daun kesum
timun
bendi
garam
gula

cara-caranya:
kisar cili,segala bawang,halia dan belacan.
tumis hingga naik minyak, masa ni aku masukkan gula...  sedikit air tunggu hingga mendidih lepas itu bolehlah masukkan ikan baung,serai,timun bendi dan daun kesum. bila hampir masak masukkan cuka dan perahan limau nipis akhir sekali garam.... dan angkat. aku letak garam masa akhir tu, sebab aku ni tak suka masin nanti meresap semua bahan semulajadi tu..letak masa nak angkat kuranglah kadar resapan itu....lagi pun tip untuk bagi makanan tu enak...
resepi  ni khas buat yang tak tahu masak asam pedas... yang tahu tu... telan air liur sudah...



11 comments:

  1. Asam pedas buat org Johor dan Melaka memang tak boleh tinggal Nor. Cuma resepi sikit-sikit beza. Ada yg guna daun kesom, ada guna bunga kantan, ada guna daun limau purut, ada guna semua.

    Yg pasti rumah kakak seminggu paling tidak sekali mesti ada sekali masak asam pedas.

    ReplyDelete
  2. Berselera tengok asam pedas k.nor ni.. sedapnya.. dah lama CH tak makan ikan baung ni.. selalu en suami suruh masak gulai tempoyak ikan baung ni.

    ReplyDelete
  3. Berselera tengok asam pedas k.nor ni.. sedapnya.. dah lama CH tak makan ikan baung ni.. selalu en suami suruh masak gulai tempoyak ikan baung ni.

    ReplyDelete
  4. Al fatihah utk arwah kakak kak nor.... Wah sedapnyeeee asam pedas ikan baung mmg my peveret. Tapi sayangnya en suami x makan ikan baung jd terpaksalah tahan hati... Huhuhu

    ReplyDelete
  5. Ermm..menggoda selera betul.....Alfatihah utk arwah...

    ReplyDelete
  6. Kakzakie-yelh kak, kantan ada lupa nak letak.... next asam pedaslah kak..

    kdg nor pun ltk daun kunyit n daun salam juga daun purut... ltk semua pun bolehkn...

    ReplyDelete
  7. ikan baung ni iakn sungai kan, saya ni bukan eksyen tau kak, tapi tak reti makan ikan sungai, walaupun penah ddk ulu pahang masa zaman budak2 dulu..

    ReplyDelete
  8. Nor Azimah-dari laut masin ustazah

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)