Pages

Thursday, September 26, 2013

Pelita

Dalam hidup seharian kita perlukan penerang untuk melihat jalan supaya tidak tersembam atau tersesat.


  "Bukan dari golongan kami orang yang tidak menyayangi orang yang lebih kecil,dan tidak tahu menghormati orang yang lebih besar". (HR.Abu Dawud dan Tirmidzi-158)



















"Kembalilah kepada keluargamu dan didiklah mereka". (HR.Bukhari-160)



















"Buatlah segala sesuatu menjadi mudah,dan jangan mempersulit,dan berilah khabar gembira jangan membuat mereka lari".(HR.Bukhari-161)



















Dari 'Aisyah berkata,telah datang seorang Arab kepada Rasullulah saw dan berkata: "Apakah engkau mencium anak-anak? Kami tidak pernah mencium mereka".Berkata Nabi saw:'Apa yang dapat aku perbuat kepadamu jika Allah mencabut rasa sayang dari hatimu". (HR.Bukhari dan Muslim-162)

















Dari Abu Hurairah ra,katanya:Rasulullah saw mencium Hasan bin 'Ali.Ketika itu disampingnya duduk Aqra' bin Habis At-Tamimi.Al-Aqra' berkata:"Saya mempunyai sepuluh orang anak.Tidak seorang pun dari mereka yang pernah saya cium".Rasulullah saw memandang kepadanya,kemudian berkata;"Siapa yang tidak mengasihi tidak akan dikasihi".(HR.Bukhari-163)



"Bukan dari golonganku,orang yang tidak menyayangi yang kecil dan menghormati yang tua dan menyuruh yang ma'aruf dan mencegah yang mungkar".(HR.Tirmidzi-166)

p/s muhammad tak sedar ketika gambarnya diambil tengah khusyuk membaca..yang bagusnya iman, meletakkan tiga biji bantal untuk keselesaan adiknya..

18 comments:

  1. tgh baca buku apa tu? khusyuk betul...

    ReplyDelete
  2. anak2 yg kecil patut disayang n dibuat bermain..

    ReplyDelete
  3. semoga dia membesar menjadi anak yang soleh dan taat pada ibu bapanya ...

    ReplyDelete
  4. sejuk hati tengok anak rajin membaca

    ReplyDelete
  5. rajin muhammad yer... Miza hari2 cium anak2.. kalau x cium rasa x lengkap je hari tu.

    ReplyDelete
  6. Betul tu. Kena sayang anak-anak dan keluarga kita. Kena berlemah lembut dengan mereka.

    ReplyDelete
  7. sweetnyaa.. heee.. teringat kat anak sedara teman bila tengok gambo ni..

    ReplyDelete
  8. Khusyuk betul anakanda membaca ye:) Mesti adalah yg buat sampai tak sedar kena snap ni...

    Rugi tak cium anak sendiri..

    ReplyDelete
  9. 3 biji?
    kalu sy da lena terus hehehehehe
    bgs nyer ank bujang ni...

    ReplyDelete
  10. kusyuknya dia baca buku. baik abang bagi adik bantal. semoga anak2 kita membesar menjadi insan soleh dan solehah. Aminn..

    ReplyDelete
  11. K.NOR
    Bukan senang nak tgok anak-anak khusyuk membaca
    Kdg2 kita belikn majalah mahal2
    Mereka hanya melihat gambar dan membacanya tak sampai 5 minit


    Tkasih atas nasihat yg sangat berguna di atas

    ReplyDelete
  12. khusyuknya muhammad membaca, tentu sangat menarik minatnya.
    Ajaran Islam yang indah jika betul2 diikuti.

    ReplyDelete
  13. khusyuknya anak bujang akak sorang tuh membaca...

    ReplyDelete
  14. Apa yg dia baca tu sampai khusyuk sangat

    ReplyDelete
  15. MystoryPic-muhammad 24 jam kartun..tgok tv kartun,games kartun..buku pun kartun..

    ReplyDelete
  16. Syukur kerana masih tidak dicabut rasa sayang tu....kan Knor...

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)