Pages

Tuesday, September 24, 2013

bersyukur kita...

setiap pagi selepas dhuha saya akan memasak hingga tak hinggat dunia...rumah sempit mana nak  letak rempeyek yang banyak ni...atas katil adibah pun boleh,...mentang-mentang tuan dia tak ada,rempeyek tumpang tidur ye...nak solat jemaah terpaksa tolak-tolak perabut buruk yang ada ni...nak buat macammana rumahnya sempit sangat...alhamdulillah ada rumah..kang tidur bawah jambatan, nak ke?
al-kisahnya.

elok-elok rumah teres kat gombak,ada hati nak beli rumah atas bukit puncak alam,teringin nak duduk atas bukit nak menengok pemandangan katanya..moh le kita pindah bang...oklah, jomlah pindah...dah duduk kat puncak alam setahun,ishk ..risau la pulak takut runtuh..jomlah bang kita pindah kat tepi laut...teringin nak tengok laut sambil menikmati angin sepoi-sepoi bahasa..moh le kita pindah..
dah duduk setahun kat tepi laut..ishk risau tsunami melanda..jomlah bang kita balik duduk rumah teres kat gombak...balik..pi mai..pi mai tang tu jugak...manusiakan..tak pernahnya nak bersyukur..

Untuk berada di tempat paling tinggi, letakkan diri di kedudukan paling rendah... jadi hamba Allah..

Kita hanya hamba... terimalah takdir segalanya, terimalah semua manusia seadanya. Jangan memburu yang sempurna... kerana pada yang 'tidak sempurna' itulah terletaknya kesempurnaan kita..

18 comments:

  1. hehe..ye lah kan Nor, kadang2 kita terlalai untuk menghargai apa yang ada.

    ReplyDelete
  2. Itulah manusia Nor tak pernah rasa puas...

    ReplyDelete
  3. bersyukur dgn apa yg ada ... :-)

    ReplyDelete
  4. takpe knor duduk pindah2 baru dapat banyak pengalaman

    ReplyDelete
  5. Jauh perjalanan, luas pemandangan, banyak pengalaman.... syukur dengan kemampuan yang kita ada sekarang

    ReplyDelete
  6. Knor nape rak cukupkan 7 kali pindah? Hehe....mesti penatkan Knor pindah randah ni...
    Syukurlah dengan apa yg adakan....

    ReplyDelete
  7. rumah kat dunia tak best, kat syurga nanti baru puas, tk rasa nak pindah randah..

    ReplyDelete
  8. Betul tuh sis...manusia nih mmg ada perasaan berubah2...ada kalanya kita perlu lihat ada yang lebih berkuasa dari diri kita sendiri...Allah!

    ReplyDelete
  9. nampaknya ada yg salah tafsir ni..knor tak pindah randah mcm n3 tu..setakat ni baru kawin menyewa kat cheras..lps tu beli rumah smpai hari ni..masih tinggal di tmpat yg sama..tak lama tu suami kerja di ipoh..ikut le dia..tak lama cuma sethn..rumah kt KL di sewakan..lps tu pindah balik KL sampai skrg..

    n3 di atas tu di ceritakan oleh seorang ustaz dlm ceramahnya..ttg manusia ni yg tak pernahnya cukup...

    ReplyDelete
  10. tulah kena bersyukur dgn apa yg kita ada kan !

    ReplyDelete
  11. tulah kena bersyukur dgn apa yg kita ada kan !

    ReplyDelete
  12. nama pun manusia Knor...sentiasa tidak puas dengan apa yang ada...stkt ni bersyukur dengan apa yg ada..tapi teringin gak nk umah semi-D la..banglo la...hahaha...manusia kan...

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)