Pages

Sunday, September 8, 2013

'"Nak mati sama-sama".


Kata Prof Muhaya kita kena selalu puji anak..melalui kata-kata atau tulisan yang baik-baik..memang saya hari-hari panggil anak-anak dengan perkatan sayang,anak mama,comel,manja,baik hati,bijak,pandai, anak yang soleh,solehah..bangun tidur aje.."assalamualikum anak mama"..

'ok mama' ayat yang anak-anak selalu guna bila di suruh..kalau kita nak baring belum suruh ambil bantal,anak-anak dah ambilkan terutama muhammad dengan iman..perihatin sungguh..siap bagi selimut lagi..padahal nak baring sekejap-sekejap je..

setiap kali solat jemaah muhammad qamat,..lepas habis solat muhammad akan bagi setiap seorang tasbih,muhammad dah  hafaz al fatihah,kursi,dia akan baca kuat sebelum berdoa diikuti zikir subhanallah,alhamdulillah allahuakhbar..dalam diam-diam dia juga dah hafaz surah dhuha...bila habis dia akan kutip balik tasbih tu..lepas tu dia akan lipat sejadah..tugas ni selalu bagi pada azhan..kecik-kecik muhammad dah jadi muazzin..dia juga dah tahu kisah Bilal bin Rabah...Muhammad al-Fatih...tambah-tambah Nabi Muhammad saw.

tak sabar nak dengar dia azan pula...tengah mengajar...



lepas solat mesti muhammad tanya..mama hari ni mengaji tak..?'mengaji sayang'..kalau tak mengaji dia akan tanya "mama period ye' sebenarnya dia tak nak orang lain ajar..
cerita baik-baik...tak salahkan...maaflah kalau ada unsur-unsur nak membanggakan anak..

saya bersyukur dianugerahkan dengan anak-anak yang baik..saya tak kaya,anak-anak adalah harta saya,merekalah yang akan mendoakan saya nanti,bila saya dan suami tak ada...

selalu tanya pada anak-anak bila kami tak ada nanti macammana ye?tiba-tiba semua muka anak-anak tunduk sedih 'semua akan cakap "nak mati sama-sama".


Ya Allah, moga Kau kekalkan kami semua hambaMu ini dengan cinta kpd Rasulullah agar dapat menuju tujuan cinta "Lailaha illah"..

13 comments:

  1. alhamdulillah knor dikurniakan anak2 yg baik n patuh..tidak senang nak mendidik anak2 menjadi baik n patuh..semoga anak2 sy pun demikian ..inshaallah

    ReplyDelete
  2. setuju tu kak...peribadi anak2 bermula drpd asuhan yg baik drpd ibu bapa...apa yg sy perhatikan, ada sesetengah ibu bapa, time anak2 masih kecik je diaorg tunjukkan model yg baik tp bila ank da bsr mcm dibiarkan...

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah.. tak ada ibu-bapa yg mahu anak tak baik. Kalau boleh kita mahukan yg tetbaik di dunia dan akhirat..

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah...... saya pun berangan nak ada anak2 yang soleh dan solehah suatu hari nanti......

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah kak.. seronok tengok anak2 akak... mudahan nyawa masih panjang untuk melihat anak2 membesar...

    ReplyDelete
  6. seronok tengok anak2 akak , Insya-Allah PM dan wife akan didik Mifz sebaik mungkin...

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah,ibubapa mana yang tak seronok dapat anak yang baik, moga Muhammad dapat menjadi seorang hafiz satu hari nanti.

    ReplyDelete
  8. alhamdulillah.. sejuk nyer KA baca n3 ni..

    ReplyDelete
  9. alhamdulillah .. sememangnya itulah harapan n impian setiap ibu bapa knor.. moga anak2 liya pun begitu juga nnti... moga anak2 knor sentiasa berjaya didunia n akhirat.. :)

    ReplyDelete
  10. aaamin ... insha Allah . melentur buluh mmg drp rebungnya sbb mrk kain putih dan ibu bapa adalah pelukis dan pewarnanya ...

    ReplyDelete
  11. syukur alhamdulillah Knor dikurniakan anak2 yg mendengar kata...itupun hasil asuhan dari Knor juga...tahniah tuk Knor

    ReplyDelete
  12. alhamdulillah..
    acuan anak2 dr didikan dan doa ibubapa mereka jugakkan
    sy suke bace cite anak2 org yg baik2
    bukan la anak sy tak baik tp yg mana baik kita sesama jadikan teladan kann
    :)

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)