Pages

Tuesday, January 22, 2013

Kerana Seratus Ringgit


''Andai Islam seperti sebuah bangunan usang yang hampir roboh, maka akanku berjalan ke seluruh dunia mencari jiwa-jiwa muda.Aku tidak ingin mengutip dengan ramai bilangan mereka, tapi aku inginkan hati-hati yang ikhlas untuk membantuku dan bersama membina kembali bangunan usang itu menjadi sebuah bangunan yang tersergam indah.''-Al-Imamus Syahid Hassan Al-Banna


Allah itu sangat dekat, melihat, mendengar, mengabulkan permohonan kita.

Rasa berat kaki nak melangkah ke sekolah hanya untuk mengambil duit seratus ringgit kalau tidak memandangkan duit itu duit anak mungkin saya tidak mengambilnya.Tapi bagi ibubapa yang amat memerlukan seratus ringgit mereka akan berusaha dan sanggup memohon cuti hanya semata-mata kerana seratus ringgit.Bukan nak kata saya orang senang, kita tidak berada di tempat mereka.sebenarnya ramai penduduk miskin di Malaysia.Antaranya kisah yang akan saya ceritakan di sini adalah kisah benar yang berlaku sekarang ini.cerita ini di sampaikan oleh seorang guru yang dah berbelas tahun menjadi seorang guru.

Kisah 1
seorang anak murid dalam tingkatan lima selalu di marahi guru, gara-gara setiap hari pulang awal dari sekolah.dia tak kisah  dimarahi atau didenda yang dia tahu 12.30  mesti sudah ada di rumah.pihak sekolah mula menyiasat.
Rupanya murid ini ada tanggungjawab yang sangat besar.dia nak pastikan adik-adiknya bersiap  untuk ke sekolah di sebelah petang.dan dia ada adik yang masih kecil untuk di jaga, ibubapanya berkerja maka tanggungjawab terletak atas bahu .besarnya pengorbanan anak ini sanggup di maki,di hina,di cerca dan di katakan degil hanya kerana nak memastikan adik-adiknya siap untuk ke sekolah.

Rasa tak tertelan makanan yang ada di dalam mulut saya ketika mendengar kisah sedih ini.

Kisah 2
setelah di siasat tentang seorang murid perempuan yang uniform sekolah  sangat jarang dan lusuh. cikgu selalu memarahi dan menegurnya. rupa-rupanya murid ini tak pernah berganti baju.cuma ada sehelai, singlet dalam juga dia tak mampu nak membelinya inikan baju.cuba tanya pada diri kita bagaimana kita, selalukah berganti baju sekolah anak..?


14 comments:

  1. betul tu kak... ada yg benar2 memerlukan.. semoga ibubapa yg mendapat duit Rm100 tu dpt gunakan duit itu sebaiknya...

    ReplyDelete
  2. rs sedih ngan cerita2 yg kak nor paparkan tuh..sedang kita hidup selesa ..masih ramai yg hidup susah duluar sana....bersyukrlah seadanya

    ReplyDelete
  3. betol cakap akak tu masih ramai lagi yang idup susah..tapi yang kaya, biasa-biasakan diri untuk menghulurkan tangan kpd yang memerlukan bantuan..

    ReplyDelete
  4. KA baca sambil bergenang air dihujung mata !.. anak2 kita x merasa kesusahan sebegini rupa, syukur sgt!

    ReplyDelete
  5. masih ada saudara yang mengalami nasib seperti itu, semoga juga banyak dermawan yang membantunya

    ReplyDelete
  6. Samalah kita...mula2 segan nak ambil tp kesian anak pula sbb ibu bapa kawan2nya semua hadir ke sek temankan anak ambil duit tu...bkn kata kita senang tp rasanya ada lg yg lebih memerlukan...

    ReplyDelete
  7. Sayangnya kita tak berpeluang utk bertemu org yg begini. Kakak kalau boleh mahu ditemukan org begini Nor jadi kalau menghulur sikit pun pasti dia amat menghargainya.

    Sedih memang sedih tapi Allah belum temukan kakak golongan yg begini.

    ReplyDelete
  8. bertanggungjawab sungguh murid tingkatan 5 tuh...

    ReplyDelete
  9. Membantu golongan yang susah, akan membahagiakan kita, kerana sebahgian harta kita, adalah hak mereka yg susah dan miskin.

    Golongan ini ramai, ada di mana-mana sekeliling kita. Saya mengajar hampir 25 tahun, setiap tahun ada pelajar yang memang benar2 susah dan miskin dan tak mampu membeli buku, jadi bantuan RM 100 itu memang sangat bererti kepada mereka.

    ReplyDelete
  10. syukur dgn nikmat yg ada skrg...

    ReplyDelete
  11. Pelik juga sesetengah sekolah memperuntukkan masa 1 jam untuk buat tuntuan bantuan sekolah RM100 kepada ibubapa. Selepas 1 jam tidak akan dilayan. Sempat kah pengagihan tersebut dilakukan?

    ReplyDelete
  12. AkuBiomed -ada juga macam tu ye..agaknya boleh ambil di pejabat kut..

    ReplyDelete
  13. Masih ada juga golongan miskin yg sebegitukan knor.... Alangkah bahagianya kalau dpt membantu mana yg boleh...

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)