Pages

Monday, January 28, 2013

Gemok sebab Yis





semlam  saya dikunjungi adik ..dia pun spontan aje cakap yang saya ni dah gemok..saya senyum aje.lepas tu anak dia cakap panggilan untuk saya ialah angah..'angah selalu buat roti ke?saya kata "jarang sangat".."kenapa?orang kata yis tak elok kalau guna banyak-banyak..kalau tak makan pun boleh naik badan dengan mendadak.bila kita adun tepung dengan yis sekali pun kesan terhadap badan ialah gemok..sama ada ianya betul atau tidak.saya malas nak google..yang saya tahu ialah yis sejenis kulat yang digunakan sebagai bahan penaik (leavening agent) dalam menghasilkan roti. Tanpa yis,roti tidak akan naik.
mungkin ada benarnya.saya cuba google, lain yang saya cari lain pula yang saya dapat..fakta tentang roti di pasaran sangat menakutkan..

p/s pengunaan yis dalam donut saya sangat sedikit cuma separuh sahaja.itu sebab saya suka buat sendiri..anak buah tu bekerja di kedai kek sangat banyaklah pengunaan yis dalam roti..tak sampai dua bulan berkerja badan dia yg kurus dah jadi macam donut..heheh
saya gemok bukan sebab yis..tapi sebab cium bau makanan hari-hari..

23 comments:

  1. Betul ke kak? nie kena check betul2 nie ttg kandungan yis mbw kegemokan ker tidak..hehe...

    ReplyDelete
  2. Sib baik saya x suka makan roti... Hihhihi... Tp badan naik juga coz saya suka makan nasi...

    ReplyDelete
  3. errr... sya suka makan roti kak.. suka juga makan donut tp xde plak saya ni gemok... :)

    ReplyDelete
  4. ummuaidan-sebenarnya bila di campur segala yg ada dalam sebiji donut kandungan gula sgt tinggi.mungkin di sbb byk yis,byk gula tak mustahil gemok kalau hari2 mkn donut..bukan donut saja segala mcm makanan kalau melampau akan dptlah masaalah.

    kita buat masih boleh di kawal,tapi roti,kek dan segala macam yg ada di pasaran kita tak tahu apakah bahan yg di tambah.roti,atau donut kedai ni tak sama macam kita buat..diorg buat mmg sedap,lembut dan gebu..mesti ada bhn yg kita tak tahu.,..???

    ReplyDelete
  5. QueeN TerataI -dulu masa kak anak pertama,kedua masih kurus..lps tu agak berisi..taklah gemok mana pun..bila tgok gambar lama2..macam sakit pula bila kurus..

    ReplyDelete
  6. rasanya bukan sebab yis je kak. kandungan gula pun main peranan.hehe

    ReplyDelete
  7. hahahah.... ada hikmahnya saya tak gemar makan roti... kadang2 jer saya makan roti, itu pun tengok keadaan gak

    ReplyDelete
  8. Tengok donat ni teringin plk nk buat donat knor....walaupun tak mcm big apple sedapnya....hehe...

    ReplyDelete
  9. arghhh...memang meleleh air liur dibuatnya...

    ReplyDelete
  10. kadang2 sebab faktor metabolisma juga. dulu2 masa muda2 metabolisma tnggi jadi makan takde effect sgt. skrg bila da metabolisme rendah makan sikit pun blh jd gemuk.

    sy pun dah menggemuk dengan jayanya sekarang ni. tak salahkan metabolisme juga sebenarnya tp salahkan diri sendiri makan banyak dan tak mo bersenam =)

    ReplyDelete
  11. Wah,kena buat kajian terperinci.
    Ramai juga yg call saya bertanyakan ubat utk gemukkan badan,khasnya mereka yg kurus kering .....

    Nampaknya,ubatnya telah ditemukan oleh K.Nor.

    ReplyDelete
  12. Salam angah, lama tak singgah sini dan sana..., dah gemok ke??

    ReplyDelete
  13. betul ke kak nor....makan yis boleh mengemukkan....hisss..takutnya....

    ReplyDelete
  14. Kakak penggemar roti. Agaknya betullah Nor makan roti banyak tu yg kakak jadi gemuk ni:)

    ReplyDelete
  15. he he betul ke tu.. KA kdg2 guna juga yis ni,.. tp sikit sngat lah

    ReplyDelete
  16. betul k. nor .. dulu kawan saya suka makan roti bun dan jarang makan nasi... katanya nak jimat duit dan diet tapi badan dia besar ngalahkan kami yg makan nasi ni....

    ReplyDelete
  17. محمد رازيق -ha ah betul..gula juga main peranan

    ReplyDelete
  18. Mat Som-ada juga orang nak gemuk ye..bagusnya..tapi gemuk yg sehatlah..

    ReplyDelete
  19. nnt ank buah makin lame keje citu lg bertambah plak kang....ayut bt donut lmbt ye time panas jer..hihihi :)

    ReplyDelete
  20. macam tu ke kak..ishhh, takutnya, akak takpelah, rajin masak memasak..saya ni takde masa sgt kak..

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)