Pages

Thursday, January 10, 2013

Binatang pun beriman




Suatu hari, Rasulullah SAW bertemu dengan seorang Arab Badwi dan mengajaknya untuk memeluk Islam

“Islamlah kamu wahai Badwi,”


Lelaki itu, mempermainkan Rasulullah SAW dengan berkata: “Buat apa aku hendak beriman dengan engkau? Kalau kau tanya pada Dhob ini pun, belum tentu dia hendak beriman” Sambil menunjuk kepada seekor Dhob yang berada berdekatan dengan mereka. Dhob adalah binatang yang kelihatan seperti biawak.

Rasulullah SAW memandang Dhob itu dan berkata: “Wahai dhob, siapakah aku?”

Dhob itu terus bersuara: “Kau adalah utusan Allah”

Lelaki Badwi tadi terkejut.Terus hatinya terbuka untuk memeluk Islam..





“ Hai gunung-ganang, ulang-ulangilah mengucap tasbih bersama-sama Nabi Daud, wahai burung-burung (bertasbihlah bersama-sama dengannya)!” – Surah Saba’ ayat 10.

18 comments:

  1. Kalau Allah nak tunjukkan tak kira bila. Rasulullah yg maksum cekal dan tabah membuat org pun hormat baginda..

    ReplyDelete
  2. simple story but pengajarannya sgt mendalam..

    ReplyDelete
  3. ringkas tapi mendalam maksudnya... ^_~

    ReplyDelete
  4. mukjizat seorang nabi.. subhanallah..

    ReplyDelete
  5. SUBHANALLAH.... SUMA ITU MILIK ALLAH...

    ReplyDelete
  6. berkat kebesaran Allah....dan kelebihan para2 Nabi...

    ReplyDelete
  7. bertapa agungnya kuasa Allah SWT...

    ReplyDelete
  8. Subhanallah.....maha suci Allah ... dhob pun mengaku bahawa Nabi Muhammad itu utusan Allah..

    ReplyDelete
  9. Subhanallah...tanda kekuasaan Allah

    ReplyDelete
  10. pernah dengar kisah ni...
    subhanallah

    ReplyDelete
  11. subhanallah, begitu besar kuasa Allah dan begitu banyak cara orang tuk mengenal Islam

    ReplyDelete
  12. T Kasih K.Nor atas perkongsian cerita yg ringkas, namun kesannya sangat menginsafkan

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (7) sakit (4) solat (4) hadiah (3) ilmu (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) hati.. (2) kek (2) lelaki (2) makan (2) muhasabah (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) aktiviti (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)