Pages

Wednesday, October 28, 2015

"NAK TUMPANG..!!

Bismillah Ar Rahman Ar Rahim

Khamis yg barakah..

Tengahari semalam masa hantar muhammad pergi sekolah hujan lebat..dlm perjalanan tu ternampaklah sorang perempuan dan dua orang budak,anak dialah tu agaknya..sorang pakai uniform sekolah,sorang lagi baju biasa.satu payung untuk tiga orang....dlm perjalanan nak hantar anak ke sekolah jugalah tu...agaknya.
Dari jauh perlahan kereta sambil perati,nak ajak tumpang ke idak ni...berbelah bagi sebenarnya...sampai jer kat diorang aku tengok,perempuan tu pun tengok juga..mungkin sebab kereta aku makin perlahan ..kut.
Tiba_tiba jer aku batalkan niat nak bagi dia tumpang...teringat pulak pesan suami,jgn sesekali tumpang orang,kenal atau tak kenal...
Masa tu ada muhammad,nanti dia kata apa pulak..pesan2 kat dia,sekali kita pulak ajak orang tumpang dgn kita...tak pasal2 nanti senang sangat dia nak tumpang orang..mungkin juga perempuan  tu dah pesan pada anak2 dia...jangan tumpang dgn orang yg tak kenal...disebabkn jenayah berleluasa kita tak boleh percaya dgn sapa2 pun...
Akhir zaman ni sedikit sangat orang yg jujur,walaupun kita memang betul jujur nak bantu..kita kena ada simpan banyak untuk tidak percaya tu...ada juga jujur nak bantu,tup..tup di kata nak culik pulak...alahai.
Bantu dgn tak bantu kita kena bijak menaganinya...
Tak peliklah zaman sekarang macam2 boleh jadi,kalau tak masakan jenayah boleh berlaku dlm rumah sendiri...inikan pulak diluar sana...


Kalau kita was2 nak bantu , bantulah dengan DOA
Doakan yg baik2 untuk diorang dan kita beristigfar....mohon ampun pd Allah.
itu jer yg mampu.




24 comments:

  1. Sekarng ni dunia dah macam-macam. Bukan apa, kadang-kadang beringat sebelum kena lebih baik. Jika saya pun rasa berbelah bagi juga. Lain lah orang tu jiran yang memang kita kenal.

    ReplyDelete
  2. betullah sis..kadang-kadang nak tolong orang pun takut.entah-entah orang jahat ke..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berhati2 sblum kna,kdg Berhati2 tu ada juga yg terkna..

      Delete
  3. Salam singgah hari ni. Doakan yang baik2 aje for u. Tq sudi ke blog KA jg. Tu lah kdg2 jadi serba salah kita dibuatnyer. Skang ni macam cerita knor

    ReplyDelete
  4. Ye lah KM .. kekadang kita kasihan melihat mrk basah dek hujan ..
    Perasaan tu mcm simpati nak bagi tumpang..
    Tetapi hati pula berkata2..
    Boleh ke nak bagi tumpang.. takut pula sesuatu yg tak baik pulak terjadi..
    Sukar kita ni nak berbaik sangka kan KM..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaman berakhir..semkin hmpir.
      Mcm2 bleh jdi..

      Delete
  5. Itulah Nor dek kerana macam-macam yg terjadi itulah kita memang takut nak bagi tumpang dan nak menumpang. Tapi kalau memang kita kenal macam anak jiran kita tu lainlah... kakak selalu tumpangkan kawan adik naik kereta kakak ni. Sebab kami dah saling kenal - makan kat rumah lagi..

    ReplyDelete
  6. tima kasih kongsi peringatan ni... ^_^

    ReplyDelete
  7. Kesian kan tapi keadaan sekarang yang buatkan kita berhati hati

    ReplyDelete
  8. Zaman ini nak menolong pun kadang kena berhati2.. mcm2 berlaku plak bila kta menolong... huhu... doakan yg baik2 utk mereka...

    ReplyDelete
  9. Keadaan membuatkan kita terpaksa bertindak sblk nyer

    ReplyDelete
  10. kalau ada suami sekali ak pe jugak..ni kalau kita dengan anak je saya pun akan rasa was2 juga nak bagi tumpang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita bleh knl org sbnarnya..tgok gaya dia..
      Ada suami pun tkut juga...

      Delete
  11. Sekarang ni macam2... kena berhati-hati..

    ReplyDelete
  12. Bila dipikirkan kisah 10thn dulu..
    Kitorang pun pelik mcm mana bleh tumpangkan sorang stranger ni (ala2 nenek kebayan) dari Pontian sampai ke Jb.. masa tu hujan lebat, dah la kat seat blakang ada ank2. Sib baik la x apa2.

    ReplyDelete
  13. Betul Knor....sekarang ni mmg susah nak percaya kat orang. Kotnya org pun susah nak percaya kat kita hihi....Lantoklah ye dak..... yg penting pegang nasihat suami .

    Tulah....tp kekadang kesian gak kat depa yg betul betul dlm kesusahankan...

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)