Pages

Monday, October 19, 2015

JEREBU


Bila bumi berjerebu eloklah untuk anak-anak duduk diam di rumah...

Saat musibah menimpa,itu adalah saat yg tepat untuk menyepi dengan Allah.Tujuan dari ujian adalah agar kita lari menuju Allah.

Hari ni sebenarnya anak-anak menduduki exam akhir tahun..di tunda esoknya...harap esok bumi bersih dari jerebu...
"ala"..itulah ayat iman n muhammad bila kata cuti..teruja nak examlah tu...asyik ulang kaji sampai naik bosan...hihi takut esok lupa katanya..."takpe ulang kaji banyak kali kan bagus"...

kerisauan tetap ada..maklumlah anak-anak..kan berpenyakit memang alah dengan habuk,asap dan sebagainya....


Biarkan hari-hari itu melakukan apa saja,
Bertenanglah bila qada menjatuhkan hukuman,
Jangan tersentak dengan peristiwa duka malam hari,
Peristiwa di dunia ini sebenarnya tidak lama.
(Syair Imam Syafie)



8 comments:

  1. Ye KM.. bila jerebu melanda.. mula lah penyakit pun dtg.. Nabil hari ni follow up dgn docktor.. harap sihat lah..
    Minggu depan mereka exam akhir tahun.

    ReplyDelete
  2. sesak nafas dok dlm jerebu ni panas pulak tu

    ReplyDelete
  3. Salam kak...
    kat Lahad Datu ni pun jerebu teruk.. sekolah anak pun di tutup..nampaknya esok pn cuti...uhuhu...kena berehat kat rumah lah jawab nya...

    ReplyDelete
  4. haa..murid-murid duk bg mesej tak suka cuti sebab exm kena tangguhkan..ada yg dh ada plan melancong minggu depan.. nak buat macam mana keadaan dh macam ni.. saya pula mujur paper bm dh mula Jumaat hari tu, selamatla menanda sikit2 di masa cuti ni., ada rahmat-Nya kat situ.. moga jerebu makin tak ada le lepas ni, apa pun, sebab itulah yg terbaik

    ReplyDelete
  5. simpati dgn sahabat semua yg di landa jerebu, nasib baiklah kat Brunei tak terok, jerebu pun sikit je maybe sbb tempias sikit tak bahaya lah, kesian sbb ada sekolah yg terpaksa kena tutup jugak kan masa ni

    ReplyDelete
  6. Sesekali Allah nak bagi 'kejut' kita semua yg banyak sangat 'lena'nya
    Tapi itulah tempiasnya lena itu terkena pada anak-anak yg tak berdosa
    Jgn ingat jerebu ini sekadar mimpi aje kan Nor...
    Renungkan bersama..

    ReplyDelete
  7. Rajinnya lahai Iman....teringin nak ada anak rajin mcm Iman. Tapi .....yelah sedar diri sendiri, maknya pun bukan rajin macam mak Iman....huhu....

    Apa pun bersyukurlah dengan apa yg ada.... tak gitu Knor?

    ReplyDelete
  8. dekat area yan pun masih jerebu kak

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)