Pages

Thursday, March 26, 2015

PUDING ROTI SOYA JAGUNG DAN PULUT MANGGA

Bismillah
Hari  ni udah jumaat rasanya baru semalam jer hantar anak-anak balik.....letih pun tak hilang lagi....memang cepat masa berlalu...


Rezeki hak Allah.
Allah yang bagi.

Walaupun kita mendapat dugaan yang hebat sebelum diberi rezeki itu, percayalah kalau Allah sudah tetapkan kita adalah penerima yang sahih rezeki tersebut maka walaupun kita terpisah ke gunung yang tinggi atau laut yang dalam, Allah Maha Pengatur tetap akan memberi kita rezeki yang memang tentu hak kita walaupun sebutir nasi.
Tetapi kalau itu bukan rezeki kita, cubalah apa saja juga, takkan sampai di tangan kita...

Yang penting kita redha segala apa yang Allah bagi...

- Dewi Moon -


Bahan-bahan:
1 cawan  atau lebih soya jagung
roti suka hati
rasberry kering
kismis
pisang tak nak letak pun tak apa
2 biji telur

Caranya:
koyakkan roti campak jer dalam dulang tu...sebelum tu sapu dengan butter dulu permukaan dulang supaya tak lekat...
kisar telur bersama soya jagung..lepas tu curah jer atas roti tadi taburkan manisan kering dan pisang..
bakar selama 30 minit suhu 150c ikut oven memasing....
dah masak taburkan cheese ....

Topping:
susu cair
1 sdb gula
75g butter
masak atas api yang perlahan kacau hingga butter mencair n angkat..
selamat mencuba resepi mudah tutup mata pun boleh buat.....


Mangga beli kat pasar malam Rm5 sekilo  manis bab madu...
Pulut Rm3 sekilo masak cuma suku...kukus dengan sedikit santan dan garam kukus lebih kurang 20 minit sebelum itu pulut di rendam selama 1 jam...

Untuk sos santan di masak dengan sedikit gula dan garam

Kos semua ni tak sampai Rm30

13 comments:

  1. kecur liur tgok puding roti & pulut mangga tu...warnanye cantik & npak fresh...:)

    ReplyDelete
  2. Tutup mata sikit aje Nor kalau tutup terus bimbang nanti tersalah masuk dulang pulak:)
    Mudah pun kalau tak rajin tak jadi kan..kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tutup mata sebelahlah k.zakie...hihi

      Delete
  3. pulut mangga tu..emm nk kena blk kpg gak ni..sana musim kot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bestlh dpt blik kmpung....sng main petik n jolok jerlh...kn

      Delete
  4. Kebelakangan rajin plak tjumpa pulut mangga ni...nk kena try gak ni...

    ReplyDelete
  5. kuning buat hati tertawan...aduh kak..lapar terus tengok dessert

    ReplyDelete
  6. adeh kak... lamanya tak makan pulut mangga ... terkecur nengoknya... tak penah lak wat puding roti guna air soya.. pestaim ni kak.. kena cuba ni..

    ReplyDelete
  7. sodap nyerrr...ada 1 resto thai ni ada hidang pulut mangga tp tgk gmbr trs x terliur ;-)

    ReplyDelete
  8. I love pulut mangga... tp apakan daya... sudah merantau ni,
    payah sikit nak jumpa sume benda2 tu. Telan air liur je la nampaknya K.Nor.

    ReplyDelete
  9. Sedapnya puding Knor tunjukkan ni.. inovasi yang nampak mengancam sangat.. nak cuba la resepi ni kalau ada pot luck sekolah nanti..

    ReplyDelete
  10. Mak ai mangga tu oren...tengok pun tau sure manis madu tu. Kita tak pernah makan pulut mangga tu Knor....makan mangga selalu berasing ngan santan. Tunggu gi Utaralah baru cuba.

    Asyik puding roti jer kan....puding roti mangga pun best jugak ni

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)