Pages

Thursday, September 11, 2014

UPSR,BAI ROTI MACAM-MACAM ADA....

Bismillah
Assalamualaikum sahabat
pagi jumaat penuh barakah...mulakan hari ni dengan amalan yang soleh dan di berkati..jadilah isteri yang solehah..

p/s bertabahlah anak-anak UPSR dan GURU. Seolah-olahnya ummah ini sedang dilanda KRISIS INTEGRITI...
Lantas
Apakah yang hendak kita wariskan kepada anak-anak generasi akan datang?
jangan bersedih, ibu-ibu  harus kuat beri sokongan..aku sendiri rasa nak menangis terharu sangat..kalaulah anak-anakku..???


Imbas suatu ketika seorang Bai roti setiap petang lalu depan rumah, dari jauh lagi dah dengar bunyi pon..pon..tak dapat beli roti,kejar pun jadilah..
nak beli roti pun susah waktu tu, kalau dapat beli sekali hadap je selesai. itu pun berebut..biasanya makan roti banggali cicah kari...ada juga sesekali kak ipar buat,bakar guna sabut..punyalah tak sedap, keras pulak tu...lapar dan tak cukup makan punya pasal...akhirnya ke perut juga...
tapi itu dulu.....
ini gambar aku google,mana sempat nak tangkap gambar, rumah atas you...walaupun sekarang masih ada bai jual roti,aku macam tak sanggup nak beli pulak..ragu-ragu ...terlebih sangat..soal selidik,takut pula bai tu sentapp...lebih baik aku buat sendiri..en suami dah lama sangat suruh aku buat roti..aku je buat tak faham bzz memanjang..dia lebih suka roti homemade..
maka aku buatlah semalam..inilah ceritanya...





Resepi roti paun manis lembut dan gebus
Bahan bahan
5 cawan tepung gandum
1 1/2 cawan susu suam
3/4 cawan gula
11g yis
2 biji telur
1/4 cawan butter
bijan
kismis

Cara-cara
Dalam satu bekas besar campurkan yis dan 1/2 cawan susu suam. Biarkan sepuluh minit atau sehingga keluar buih buih. Masukkan baki 1 cawan susu, gula dan telur. Kacau perlahan sampai gula agak larut. Masukkan mentega dan 2 cawan tepung. Gaul sebati. Masukkan baki tiga cawan tepung dan uli sampai tak melekat di tangan. Kalau masih melekit, tambah tepung secukupnya.

Sapu sedikit minyak pada mangkuk dan masukkan adunan ke dalam tu. Letak, lepas tu terbalikkan supaya kedua belah permukaan kena minyak. Tutup dengan kain lembab dan biarkan selama sejam atau sehingga adunan naik 2 kali ganda.

Bila dah naik. Tumbuk tumbuk. Lepas tu bentukkan. Masukkan ke dalam bekas yang nak bakar tu. Biarkan sampai naik lagi. Gris dengan campuran susu+telur ke atas doh dan bakar dalam oven yang dah dipanaskan pada suhu 200 darjah selama 20-30 minit.

Keluarkan dan sapu mentega cair kalau nak effect permukaan berkilat. Nak kilat sapu jer butter..

NOTE PENTING:teringat masa anak-anak ambil exam besar memang bocor sokmo..tapi tidak seteruk ini..alhamdulillah anak-anak tak ikut rentak orang-orang suka bocor tu..takut berdosa dan tak berkat...akhirnya adibah dan azhan keduanya dapat 5A dengan usaha mereka sendiri.pentingnya iman di hati sentiasa takut nak berbuat dosa..


10 comments:

  1. Adoi kisah roti lagi.. sedihnya saya yang tak leh makan roti sementara ni..

    Pasal soalan bocor ni, selalu sebenarnya. Tapi tahun ni jadi macam ni, bagi saya memang patut menyedarkan pihak yang terlibat. Moga lebih iklhas dlm pekerjaan dan fikirkan orang lain sama. Harapnya lepas ni tindakan lebih tegas bakal diambil..

    ReplyDelete
  2. Akak copy resepu..nk buat jgk nti ni...

    ReplyDelete
  3. Duniawi punya pasal segala dosa sanggup dilanggar. Kesian anak-anak kecil yg tak tahu apa. Ibu/bapa dan cikgu/cikgi semua tension sama. Sedih:(

    ReplyDelete
  4. salams knor,

    nak ambik idea kissmis tu ya
    selalu buat roti tapi tk pernah try letak kissmiss....:):)

    ReplyDelete
  5. Sedapnya KNor, dah lama saya tak buat roti sendiri, x larat nak uli adunan.

    ReplyDelete
  6. Uncle bawak motor bergayut roti...nostalgia sungguh...
    Memang skrg, kita self-bake jer...
    BTW...kembang molek roti tuw...gebu nampak...;-)

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)