Pages

Wednesday, September 24, 2014

BURGER KING KONG HOMEMADE

Bismillah
 
Bila tinggal sorang-sorang di rumah..tiba masa untuk buat makanan kesukaan anak-anak..bila balik sekolah aje teruja sangat nak makan...burger king kong homemade mama....




Untuk mendapatkan roti yang lembut,haruslah belasah,tumbuk,baling dalam mangkuk adunan tepung hingga lunyai..biarkan hingga dua jam..hingga adunan naik,dan tumbuk semula,biarkan dia naik semula dan belasah kembali ulang hingga anda naik lembik..heheh.dapatkan resepi roti DI SINI
Daging cincang Ramli
1 biji telur
1 sdb lada hitam
1 sdb lada sulah
garam
gula
sedikit daun bawang
1 biji bawang besar ( potong dadu)
1 sdb tepung jagung

caranya:
gaul rata semua bahan kemudian bentukkan bulat dan simpan di dalam peti ais..
kemudian keluarkan dan mula mengoreng dengan sedikit butter.


15 comments:

  1. Kalau dpt mama gigih dan rajin memanglah burger pun semua hasil dari tumbukan dan belasahan tangan mama sendiri. Makan bun ajepun dah kenyang apa lagi kena daging burger yg sempurna:D

    ReplyDelete
  2. Terbaikkk kak nor. Pernah sekali saya buat, masa kat kg, masa tu takde kemudahan sangat, internet belum ada, awal 90an. Saya letak daging yg dah perap tu kat tutup botol, nak bagi bentuk burger..hihi, punyalah semangatnya

    ReplyDelete
  3. makk oii sedapnya.... nak try wat daging burger sendiri.... amik resepi yer kak...

    ReplyDelete
  4. memang nampak cam saiz kingkong tuh...puas ati anak2 dapat makan yg homemade..boleh order dr mama mrk ikut suka ...hehehe
    sy dok sini lama tak makan burger..tak fofular kat sini...huhuh

    ReplyDelete
  5. Boleh cuba juga bat burger macam ni. Saya tahu burger Mail aje akak. Terima kasih kongsi resepi ni Akak.

    ReplyDelete
  6. senang kalau buat semua homemade...
    lagi sedap dari beli kat kedai..
    ehhehehehe

    ReplyDelete
  7. Knor macamanalah awak boleh rajin sangat yek....takde rasa mslas langsung! Salute betul!....senang jugak nak buat berger tu ye....satu masa nanti nak cubalah....
    Kalau buat roti tgh marah.....mmg lembutlah jadinya kan hihi

    ReplyDelete
  8. Lupa nak tanya....kenapa nama king kong yek? Beso ke?

    ReplyDelete
  9. memang gebulah roti tu... geram lak tengok

    ReplyDelete
  10. bab menguli doh , lagu tu yg saya x larat ...

    ReplyDelete
  11. Salam jumaat yer ! nampak sedap sungguh tu knor !

    ReplyDelete
  12. meleleh air liur tengok burger knor ni...haruslah terjah ke sini lagi..nak ambik resepi..hehehe

    ReplyDelete
  13. Kagumla dengan rotinya ni . Nampak pro je .. eh dah memang chef yang masak.

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)