Pages

Wednesday, June 11, 2014

RESEPI IKAN KRUKK..KRUKK TIGA RASA

Shobahul khair....
Semoga hidup diberkati Allah sentiasa..

Nampaknya akan berlambaklah resepi ..maklum mood puasa dah semakin hampir...



Bahan-bahan..

seekor ikan krukk..krukk..- cuci-rendam air asam-cuci bersih-gaulkan dengan garam dan kunyit-goreng garing
1 biji bawang merah besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 biji cili merah besar - kisar kasar
2 sdb cili kering kisar
1 sdb sos tomato
2 sdb besar sos ikan
1 sdb gula
3 sdb sos cili
1 sdb jus lemon
1 sdk kicap manis
1 potong nenas - potong kiub

1 batang saderi 
1 biji karot


koleksi pinggan mertua yang antik di warisi aku..
Cara-caranya..
1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan-bahan yang dikisar kasar sehingga naik bau.
2. Tambahkan cili kering kisar, biarkan cili masak sebentar.
3. Masukkan sos tomato, sos ikan, gula, sos cili, jus lemon dan kicap manis, masak sehingga mendidih.
4. Tambahkan air gaul lagi dan tambahkan garam dan perasa.
5. Masukkan bahan-bahan yang dihiris halus bersama nenas,karot n saderi dan biarkan masak selama 5 minit.
6. Sediakan ikan didalam piring yang sesuai, tuang kuah yang telah dimasak diatas ikan dan hidangkan.
Selamat mencuba !!

10 comments:

  1. saya amik tang sayap ikan dulu !
    hihi sedap krup krap krup krap

    ReplyDelete
  2. Wah. Ini boleh juga ditambah lagi dalam senarai saya.. ikan kruk kruk ni nanti nak google la nak tgk macam mana rupanya. Rasa tak pernah dgr

    ReplyDelete
  3. mak kita ada pinggan mcm tu.. kena blk mintaklah.. jadi antik ek k,nor kalau pakai skrg?
    jap apa tu ikan kruk? nama ikan kah.. maklumlah..iakan yg ku kenal adalah ikan goreng.

    ReplyDelete
  4. Ini dah mcm restauran nyer taraf nie..:)

    ReplyDelete
  5. kecur liur tengok ikan yang sedap nih..

    ReplyDelete
  6. Saya masak ikan jugak arini KNor..
    tapi kerapu masam manis..
    Next time bleh cuba resepi KNor plak.. thanks for sharing.

    Ha'ah.. puasa tinggal lg 16 hari.

    ReplyDelete
  7. Knor ikan kruk kruk tu ikan apa ....tak pernah dengar pulak...
    Ptg ni kita masak ikan siakap stim....hubby tak makan rumah pulak...nampaknya lebih ikan buat lauk tengahari esok ajelah hehe

    ReplyDelete
  8. Selepas baca Yaasin Tiga kali, makan pula ikan tiga rasa....wah tentu menyelerakan sekali. Selamat menyambut Nisfu Syaaban

    ReplyDelete
  9. Sedapnya. Nak kena cuba juga macam ni ikut resepi yang akak bagi ini.

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)