Pages

Thursday, June 5, 2014

JEM MANGGA KUINI


Ini kes ramai kat rumah ni tak makan mangga kuini..so jadikan ianya jem..Terima kasih sangat-sangat pada adik..lain kali nak lagi ye..
Misi diteruskan dengan anakanda Muhammad..tukang kacau...

Potong mangga kuini,masukan gula melaka dan daun pandan.masak dengan kadar api yang perlahan..
dah siap masak bolehlah makan dengan roti atau lempeng...tinggal lebihan untuk buat sambal kuini..lebih enak dari sambal tempoyak...sebab rasnya lebih segar...



 selamat mencuba!

9 comments:

  1. bahan yang Knor sebut ni, ada, kecuali gula melaka.. apa kata kalau saya nak buat saya bubuh nisae kelantan je? haha.. pandai akak buat jem.. daripada rosak macam tu saja, jadi jem tahan lebih lama

    ReplyDelete
  2. Ya Allsh Knor kalau.okje kuini ni mmg tak sempat jadi jem....makan gitu aje lagi sedap....Tak busuk ke Knor...

    ReplyDelete
  3. saya pun dua tiga hari dok dapat kuinin suami bawak balik kawan tmpt keje dia kasi, saya kan suka sgt bau dia, kalau kat pasaraya saya jumpa mesti amik cium, buah ni nostalgia masa kecik, tapi bole juga try buat jem kan..

    ReplyDelete
  4. kalau akak tak smpat nak buat jem..habis kena ngapskefamily suka buah kuini..

    ReplyDelete
  5. Oh ada jugak org tak suka makan mangga ye?. I like mangga so much!.

    Tp nampak sedap tu buat jem.

    ReplyDelete
  6. sekali dgn biji2 nyer sekali ke kak?

    ReplyDelete
  7. Taklh anies...ambil isi jer..

    ReplyDelete
  8. Wah..........K.Nor buat resepi barulah, menarik ni, jiran-jiran pun ada yg bagi buah-buah tu

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)