Pages

Friday, June 27, 2014

CENDUL HOMEMADE

Rindu sahabat semua...baik-baik saja ye...
aku datangnya ramadhan..tak bermenang tangan dengan tempahan..ini aje yang mampu aku buat demi enam suapan..

Bulan puasa hampir tiba, elakkan pembaziran. antara yang kita gemari dibulan mulia ini adalah cendul, apa kata kita buat sendiri....

anda hanya perlukan :

2 cawan tepung beras
1 cawan tepung jagung
1 sudu air kapur makan/sireh
2 gelas air daun pandan.
1 besen air batu

caranya:

1. pandan di blender dan airnya digunakan untuk membancuh kedua jenis tepung yang dicampur dengan air kapur.
2. bancuhan itu dimasak atas api yang kecil, sentiasa dikacau sahingga berkilat.
3. sediakan sebuah besen yang berisi air batu, kalau anda punya peralatan untuk membentuk cendul lagilah bagusguna. jika tidak masukkan adunan yang dah pekat likat dan kental itu kedalam plastik tahan panas, kemudiamnya gunting hujungnya dan picitkan ke dalam besen air batu tadi.
4. dah pun siap cendul kita- ianya boleh di simpan dalam peti sejuk dan di gunakan ulang berulang selagi ada mengikut bagaimana anda suka...


halal lagi suci...

info dr sahabat fb..


ahlan ramadhan..
selamat menyambut puasa sahabat semua..jika ada tersinggung bahasa minta di maafin ye...

10 comments:

  1. Tq share K.nor.. boleh buat sendiri nanti :)

    Selamat berpuasa k.nor
    dikesempatan ini saya ingin memohon maaf sekira ada komen yg menyinggung perasaan..

    ReplyDelete
  2. Oh..mcm tu je ye kak buatnya...

    Salam ramadhan..

    ReplyDelete
  3. cendol memang best.... tak kira masa, tambah2 lagi kalau bulan puasa.... syok dapat minum cendol

    ReplyDelete
  4. Puasa dan cendol tak dapat dipisahkan
    tanpa cendol
    terasa bagai raya tanpa ketupat
    sELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK

    ReplyDelete
  5. bestnya peribahasa Mat Som tu, cam betul jek..

    Salam ramadhan buat knor sekeluarga, moga mendapat Ramadhan yang diberkati

    ReplyDelete
  6. cendoi ni kalau buat di bulan puasa memng best..
    myegarkan otak dan tekak.. lg best kalau
    bleh buat sendiri "P

    ReplyDelete
  7. Mmg suka makan cendol ni....tp tak pernah buat....mcm teringin pulak nak buat Knor...harap ada kerajinanlah hendaknya hehe

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)