Pages

Thursday, June 28, 2012

Muhammad labu dan badam.

Assalamualaikum.

Kisah malam tadi,sebelum tidur sempat bercerita dengan Muhammad dan Iman.Tambah-tambah watak utamanya adalah Muhammad,sangat banggalah dia.Pasti malam nanti minta lagi saya bercerita,mesti Iman tuntut janji,kali ini watak dia pula...

Buah badam google yang matang,bila-bila boleh jatuh,timpa kepala Muhammad.

Pada suatu hari ada seorang budak yang bernama Muhammad telah pergi ke hutan belantara.Setelah penat berjalan Muhammad pun berehat di bawah sepohon pokok badam dan di hadapannya terdapat sepokok labu yang menjalar serta mempunyai banyak buah labu yang besar-besar.
Melihat saiz kedua-dua buah labu dan badam itu,terdetik di hati Muhammad:"Maha Suci Allah,Engkau ciptakan buah labu yang begitu besar ini dari pokoknya yang kecil dan menjalar di bumi,dan Engkau jadikan pula buah badam dari batang dan dahannya yang besar!"

Sayalah watak itu..!
 Semasa Muhammad memikirkan tentang mengapalah Allah menciptakan pokok-pokok itu sedemikian rupa,tiba-tiba sebiji buah badam jatuh di atas kepalanya. "Aduh!"Muhammad menjerit kerana terkejut.Apabila mendapati yang jatuh di atas kepalanya tadi adalah buah badam,terus seram sejuk badan Muhammad.Muhammad mengigil  ketakutan.
Lalu Muhammad terus berdoa dan bermunajat kepada Allah: "Ya Allah.aku bertaubat kepadaMu dan sesungguhnya aku tidak mahu masuk campur lagi dalam urusan ciptaan Engkau.Sesungguhnya segala kejadian yang Engkau jadikan semuanya itu ada hikmah yang aku tidak mengetahuinya."Ya Allah wahai Tuhanku,bermula dari hari ini aku tidak akan mempertikaikan akan segala kejadian yang telah engkau ciptakan.Kalaulah Engkau jadikan buah labu itu di atas pokok yang besar ini dan jikalau buah badam yang jatuh itu adalah labu,maka sudah pasti aku sekarang ini di ambang maut!"

 Labu google ni kalau jatuh atas kepala Muhammad,rasa-rasa macammana?


p/s soalan Muhammad,bila dah habis cerita: "mama, Muhammad tak mati..kan?.


Wassalam.


15 comments:

  1. Alahai Nor... punyalah Muhammad kaitkan dgn diri dia. Maha berkuasa Allah. Betullah kalaulah labu yg jatuh menimpa entah apalah jadi.

    Buat Muhammad:-

    Memanglah tak mati sebab buah badam aje ye menimpa kepala Muhammad sayang...:)

    ReplyDelete
  2. tula kita skrg ni selalu mempertikaian kenapa ini berlaku dlm hidup, knp begini hidup aku.. mmg betul kak setiap kejadian Allah itu ada hikmah yg kita tak tahu.. dan setiap kejadian itu ada kebaikan yg tersendiri yg lbh diketahui oleh Allah SWT.. kita sbg hambanya bersyukur dan redhalah dgn setiap apa yg berlaku.

    ReplyDelete
  3. Allah ciptakan sebaik baik kejadian..subhanallah..

    ReplyDelete
  4. emm bestnya dpt cerita dgn ank waktu tidur.. Belum dpt praktis pun... Hehe sibuk ber ank kecil kot

    ReplyDelete
  5. setiap sesuatu ada hikmahnya. kalau labu atas pokok, jenuh jugak lah nanti nak petik. hehe :D

    muhammad ni comellah. :D

    kak, mee siput tu, kite makan sedap je. dah suka kan. hehe tapi, kite tak pandailah nak gambarkan rasa sedap tu mcm mana. yg penting tekak kite sukalah. hehe :D

    ReplyDelete
  6. setiap satu benda yg diciptakan mmg ada hikmahnya..cuma kite je krg mempelajari or menghargainya

    ReplyDelete
  7. huhu. kiut je Muhammad. semangat die menghayati cerita. ;)

    ReplyDelete
  8. alahai anak2 skrang... suka betul dgr mak dia bercerita ye.. siap berimaginasi lagi tu

    ReplyDelete
  9. kita patut bersyukur hanya buah badam yang menimpa kepala dan bukannya buah labu tu..

    ReplyDelete
  10. pasti ada hikmah di sebaliknya kan...besar sungguh kuasa Allah...

    ReplyDelete
  11. Segala yg Allah ciptakan tidak sia-sia hatta rumput di tepi jalan.

    Buah durian yang berduri-duri itu pun ada hikmahnya. Antaranya ialah, melatih kita bersiap-siaga dalam menghadapi sebarang kemungkinan.

    Tkasih atas perkongsian cerita ini.

    ReplyDelete
  12. hehe. cerita yg baik,, boleh wat set induksi sebleum masuk kelas nih.. huhu

    jom baca kejap..=D
    http://lolz-l.blogspot.com/2012/06/bapa-juta-dah-mu-derma.html

    ReplyDelete
  13. ada hikmah di sebalik setiap kejadian kan

    ReplyDelete
  14. terasa menusuk dalam2 baca cite ni. kenapa mesti kita pertikaikan tiap kejadian yg Allah aturkan...termasuk la nasib diri kita..tiap yg terjadi ada sebabnya

    ReplyDelete
  15. mmm macam ne ek nk komen hehehe ape pun Allah Maha Besar kan kak :)

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)