Pages

Monday, June 25, 2012

Buah Melaka



Assalamualaikum


Petang semalam tengah sibuk mengiron baju sekolah anak-anak,tiba-tiba ada orang ketuk pintu rumah,"Assalamualaikum Nor,"boleh tak Nor buatkan kakak kuih buah Melaka"saya tanya berapa biji,bila nak?"kak ada catering 20 orang,seorang makan dalam 4 biji,boleh tak Nor,Nor jual berapa sebiji?,saya kata dekat kakak tu,"terpulang pada kakaklah"boleh tak kalau sebiji 20 sen,tapi nor buat besar-besar sikit."saya kata pulak,tak tercekik ke kak,kalau buat besar-besar.Saya ikut aje cakap kakak tu.

Buatlah macam ni! kalau ada bentuk lain pun bagus juga.Yang ini dah siap proses masukkan inti

Resepinya:Rasanya semua orang pandai buat kuih buah Melaka.Pertama sekali:
1 bungkus tepung pulut
Gula kabung 
1 helai daun pandan
sedikit pewarna hijau
sedikit air
garam
kelapa putih
Cara:Adun tepung dengan air juga garam,letakkan pewarna hijau,adun sampai menjadi doh yang sederhana lembut
sementara itu,panaskan air dan masukkan daun pandan


Dah mendidih,masukanlah bebola tadi,bila dah timbul kira dah masaklah tu.Golek-golekkan atas kelapa putih yang dah di letakkan garam.


Sebenarnya saya tak suka makan kuih buah Melaka ni,orang tempah saya buatlah.

Wassalam



16 comments:

  1. kueh ni sedap....manis intinya..


    #tolong mak buat...paling suka masa rebus je, nanti timbul2...hehe

    ReplyDelete
  2. Salam kak..

    Lynn suke kueh nie..mak selalu buat..Tapi lynn tak reti pun buat sebab tak pernah buat..Kalau puding..kek..memang lynn suka belajar nak buat..kalau kueh nie..mak aje lah yg buat..mak buat kan sedap..hehehe

    ReplyDelete
  3. dulu ms mula2 msk opis, slalu sy wat kuih ni..tp skrg da malas hehehe

    ReplyDelete
  4. nyum nyum..sedap nye..bulan puase taun sudah ade belajar buat..hehe

    ReplyDelete
  5. sedapnya .. suka buat masa bulan puasa

    ReplyDelete
  6. kalau org tranung paggil, onde onde. ;)

    ReplyDelete
  7. ai suka kalau gula melaka kat dalamnya sikit je.. sebab tak suka manis sangat.. ;)

    ReplyDelete
  8. klu kcik2 comel tu sedap la jgk...

    ReplyDelete
  9. klu kcik2 comel tu sedap la jgk...

    ReplyDelete
  10. dah lama xmakan kuih ni...
    boleh order?
    eheheheh

    ReplyDelete
  11. kak nurul
    ayu tak reti tau buat. sbb hanya tahu makan bila sama2 belajar buat dengan ibu..

    tapi 20 tahun y lalu lah..
    hahahha..
    dh dapat resepi, harus ku buat thanks sayang

    ReplyDelete
  12. hah? akak tak suka? sedap tau!!

    tapi akak kira hebatlah, walau tak suka mkn, tapi akak boleh buat, siap dpt tempahan lagi...

    bestlah akak ni...

    ReplyDelete
  13. heheh.buat punya byk tapi tak mkn sebiji pun..

    ReplyDelete
  14. slalu buat dgn mak. kalo mak buat kuih ni adik2 yg lain mesti sibuk nk buat jgak. bleh gentel sama2 huhu

    ReplyDelete
  15. salam
    teringt kali prtama buat kuih ni, trtukar guna tepung beras..bila masak mmg keras x blh nk mkn..hehe

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)