Pages

Thursday, May 24, 2012

Sepak-sana,sepak sini,bila nak masuk tahan-tahan pulak..

Assalamualaikum

Selamat tengahari jumaat.Siapa yang tak minat pada permainan bola sepak,semua oarng suka ..kan. Sangat fanatik dengan bola,asyik-asyik bola,tambah kalau musim bola,berlainan dengan saya, saya tak suka dengan permainan bola sepak ,ini sayalah, orang suka,dia punya sukalah,termasuklah anak lelaki saya,suka sangat dengan bola sepak.
Bayangkan berebut hanya sebiji bola,lepas tu sepak sana,sepak sini,bila nak masukan gol tahan-tahan pulak.
Pada yang suka main bola sepak,dan tak tahu pun asal bola sepak .Jom nak kongsi sikit.

Menurut Bill Muray, pakar sejarah bola sepak, dalam bukunya The World Game: A History of Soccer, bola sepak sudah dimainkan sejak awal Masehi. Saat itu, orang-orang di era Mesir Kuno sudah mengenal permainan membawa dan menendang bola yang dibuat dari buntalan kain linen. Sejarah Yunani Purba juga mencatat ada sebuah permainan yang disebut episcuro, permainan menggunakan bola. Bukti itu tergambar pada relief-relief di dinding museum yang melukiskan anak muda memegang bola bulat dan memainkannya dengan paha.

Bola sepak juga disebut-sebut berasal dari daratan Cina. Pada masa pemerintahan Dinasti Tsin dan Han, orang-orang sudah bermain permainan bola yang disebut tsu chu. Tsu mempunyai maksud "menerajang bola dengan kaki". Sedangkan chu, bererti "bola dari kulit dan ada isinya". Mereka bermain bola yang diperbuat dari kulit binatang dengan cara menendang dan mengheretnya ke sebuah jaring yang dibentangkan pada dua tiang.

Menurut orang-orang Jepun Sejak abad ke-8, konon masyarakatnya sudah kenal permainan ini. Mereka menyebutnya sebagai Kemari. Bolanya diperbuat dari kulit kijang berisi udara.

Yang menarik, ada legenda pada abad pertengahan. Konon saat itu, seluruh desa mengikuti satu permainan bola. Bola yang dibuat dari tengkorak, ditendang satu diantara warga ke arah orang-orang kampung. Kemudian,  si penerima bola di kampung itu,  diteruskan ditendang ke kampung lain.

Ada fakta yang mengatakan sejarah bola sepak bermula dari pembunuhan cucu Nabi saw Hassan dan Hussein..yang dipenggal kepalanya kemudian dijadikan sebagai bola dan di tendang  sana -sini di dalam pasar.
Ini lagi satu,Azhan tengah main dalam sangkar..


Bermainlah dengan anak-anakmu sewaktu mereka tujuh tahun ke bawah,tanamkanlah akhlak yg mulia pada mereka bila mereka berumur 8-15 dan bersahabatlah dengan mereka apabila mereka berumur 16 th ke atas. Jom kita contohi Nabi saw bermain dengn anak-anak,bahagikan masa untuk anak-anak kita di samping kerjaya & social serta deen responsibilities..aurat juga wajib di tutup.
Sorrylah Azhan mama dengan ayah tak minat bola.Main batu seremban boleh..?


Wassalam

9 comments:

  1. adik saya minat bola tapi saya tak, bagi sokongan dekat dia dengan belikan kasut bola dan bola jelah...bagi semangat juga..hehe

    ReplyDelete
  2. Meh Azhan lawan dgn pakcik kat Johor sini. Suami auntie suka bolesepak tapi auntie macam mama azhan. Kalau sekadar temankan pakcik adalah...

    p/s: Sedih pulak bila membayangkan peristiwa di Karbala itu kan... dijadikan bola kepala Hassan/Hussein.

    ReplyDelete
  3. azhan boleh juga main ngan husband auntie.. hehehe suka sgt main bola.. anak pun dh terikut sama.. umminya pun suka tgk bola.. :)

    ReplyDelete
  4. kalau diasah bakat insyaAllah boleh tapi dah kalau tak minat nak kata apa..

    psstt: masih tercari2 apa yang anak2 suka dan minat..

    ReplyDelete
  5. suke tengok je. main tak kot. hehe. ;)

    ReplyDelete
  6. saya suka main bola.hari-hari kalau boleh saya nak main bola.tapi saya lagi suka ragbi & basketball yang mana ayah saya langsung tak tau pasal sukan tu.kecik2 ayah ajar main badminton tapi tak power2 gak.terus alih bidang.hehehe

    ReplyDelete
  7. apa barang main batu seremban...hehe

    ReplyDelete
  8. aReLaN0kalau boleh hari2 nak main bola ye...eh..eh.


    Papa mifz-heheh..lawak aje

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)