Pages

Wednesday, May 2, 2012

Pohon-pohon kayu manis




Assalamualikum.

Bagaimana mahu beramal sekiranya tanpa ilmu,kebahagiaan dunia dan akhirat perlu di capai dengan ilmu.Adakah kita puas hati dengan kehidupan sekarang ini mengikut membuta tuli?
Apa yang pasti,ilmu agama yang di gali bersumberkan al-Quran dan hadis.


Oklah kita lupakan sebentar mengenai yang di atas.

Saya nak menjawab soalan dari pada rakan blog saya,seorang guru,saya suka baca blog dia,kerana kematangan dia dalam penulisan.
Blogger mat som
Sampai sekarang saya tertanya-tanya nama Cinnamon ni, boleh tulis entri asal-usul nama itu?

 
Sebelum itu saya nak cerita sedikit tentang mencari nama blog.Saya ada empat orang anak,mereka ini memang suka di puji dan dapat ganjaran dari saya.Saya beritahu dengan anak-anak,cari nama blog, setiap seorang lima nama blog.Anak-anak memang suka sangatlah.Macam-macam nama blog  anak-anak bagi,saya tak ingat,kertas itu juga dah hilang.Banyak tau, empat kalikan dengan lima.Lepas itu saya pilih yang terbaik dan menepati citarasa saya.Saya pilih lima.Daripada lima jadilah satu.dan akhirnya satu pun saya tak pilih.
Kesian anak-anak.Tahu kenapa saya tak pilih satu pun?,saya beritahu pada mereka:"Kenapa saya patut pilih nama blog kamu,masing-masing  kena berhujah.Bila hujah mereka merepek,Faham-faham ajelahkan.Saya cuma bagi nama blog yang terbaik sahaja.
Ending semua merajuk.

Saya tertarik dengan pohon kayu manis dan  namakan blog saya Cinnamon.Majoritinya semua anak-anak suka dengan nama tu,termasuklah suami.
Sesuai sangatlah dengan namanya.Saya boleh buat entri mengenai masakan,agama,keluarga,dan sebagainya.Nak letak kayu manis pun boleh juga.Tapi saya orang putihkan,dan jadilah cinnamon.com.

Yang lebih manis lagi,boleh dapat pengajaran daripada kisah Nabi Adam as.
Tangisan pertama di muka bumi adalah di lakukan oleh Nabi Adam as.Kerana rasa sedihnya ketika di keluarkan dari syurga dan mendapat kemurkaan Allah SWT.
Diriwayatkan bahawa Nabi Adam as.menangis selama tiga ratus tahun di bumi,dan tidak pernah mengangkat kepalanya kelangit kerana malu kepada Allah SWT.Nabi Adam bersujud di atas gunung Himalaya di India selama seratus tahun,maka dia menangis lagi hingga airmatanya mengalir ke lembah Sarandip.Maka Allah menumbuhkan pohon-pohon kayu manis dan pohon-pohon cengkih di lembah itu dengan bersumberkan airmata Nabi Adam.
Tumbuh-tumbuhan,burung-burung juga menikmati airmata Nabi Adam.Burung-burung berkata; 'Kami belum pernah meminum air yang lebih lazat daripada air ini.'
Nabi Adam mengira burung-burung itu mengejek dan mempersendakanya,kerana perbuatan derhakanya kepada Allah.Maka Allah SWT memberi wahyu kepadanya: "Hai Adam,sesungguhnya Aku belum pernah menciptakan air minum yang lebih lazat lagi lebih hebat daripada airmata orang yang taubat dari derhakanya."

Dari situ sebaik taubat Nabi Adam di terima,maka berteriaklah Iblis terkutuk sekuat-kuatnya dengan kata-kata "celaka",sehingga berkumpullah seluruh bala tenteranya dari berbagai penjuru,baik dari darat,udara mahupun laut,dan bertanya,"Mengapa tuan kami?"Iblis menjelaskan kepada bala tenteranya mengenai di terimanya taubat Nabi Adam,sambil bersumpah untuk menjerumuskan Nabi Adam serta anak keturunannya.

Rasulullah SAW bersabda;"Iblis berkata Ya Tuhanku,demi keperkasaan Engkau aku akan selalu menyesatkan anak keturunan Adam selama jiwa mereka masih berada di dalam jasad.'Maka Allah berfirman,'Demi keperkasaanKu dan demi kemuliaan Ku,hai laknatullah,Akupun selalu mengampuni mereka selama mereka meminta ampun."

Manalah tahu dengan entri-entri islamik saya,boleh menginsafkan sesiapa sahaja.Saya bukan sesiapa,tapi hamba Allah yang hendakkan keredhaanNya.

p/s If the blind lead the blind,both will fall into the ditch.

Wassalam.




9 comments:

  1. manis ...macam cinnamon jugak

    ReplyDelete
  2. Patutlah saya asyik tergigit lidah aje, rupa2nya ada org mengumpat saya hehehe

    Saya hanya penulis picisan, tidak lebih drp itu.

    Sejak akhir2 ini saya dihambat dgn tanggungjawab sebagai ayah dan penjawat awam, jadi saya tak dapat komen blog kawan2 sehingga kawan2 saya lari dari blog saya tu.

    Oh begitu rupa-rupanya Cinnamon, saya ingatkan ada kaitan dengan kaum Tinghua. Manalah tau ada salasilah keluarga.

    Mon...tu menggambarkan power,kebijaksanaan seperti Doremon.

    Teruskan menulis tentang masakan, dan khasnya ruangan keislaman kerana itu sebahagian daripada dakwah maya.

    Semoga bertambah bersemangat untuk menulis, dan usahlah cepat kecundang spt ramai blogger yang telah tepu dalam menghasilkan entri.

    Jika duit tujuan utama, anda akan kecewa. Carilah keredaan Allah, insya Allah, Allah akan balas dgn rezeki yang kita tidak menyedarinya.

    ReplyDelete
  3. betul nama cinnamon,memang sebati dah..sy suke akak..unik..moga blog akak suksess ye..teringin nak tengok akak?hurmmm

    ReplyDelete
  4. azam -macam laman anda juga manis.


    Mat Som-baru tahu aje..maksud mon..ye ke?..bahasa apa tu.


    TF-TF pun apa kurang nya baiiik sgt.

    kak ni picisan juga.

    ReplyDelete
  5. Kenduri-kendara dan masakan pun banyak yg kena guna cinnamon. Aromanya yg membangkitakan rasa enak. Begitu juga aromatherapy pun ada guna campuran cinnamon...

    ReplyDelete
  6. Kakzakie-Pandai kak zakie masak guna cinnamon.

    bau pun sedapkan.

    ReplyDelete
  7. wahh,,,bagusnya..bagi nama ad makna walaupon blog..hehe..

    cinamon maniss :)

    ReplyDelete
  8. ♥ farhana ♥ -maknakan sesuatu yang baik.

    al kisahnya.

    Farhana yg manisss:)

    ReplyDelete
  9. sweetnya asal usul name blog ni. ;)

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)