Pages

Thursday, May 3, 2012

Moringa Oleifera



Assalamualaikum.

 Hari ini,saya nak ajak rakan-rakan mengenali sejenis buah.

Buah/sayur murunggai(google)


orang Penang panggil: buah munggai
orang Johor panggil: buah kelo
orang India panggil: murunggai
ada yang panggil: drumstick
nama saintifiknya: Moringa Oleifera

Buahnya panjang,selepas di potong beginilah rupanya.
 
Apapun panggillannya,buah,daun dan bunga murunggai atau moringa oleifera adalah satu pokok yang di katakan sangat berkhasiat .Yang paling penting,kalau di masak kari bersama udang,memang terangkat.

Wassalam


19 comments:

  1. Kakak org Johor tapi tak tahu juga namanya hihi... malunya (tutup muka)

    Tapi kakak tahu buah/sayur ini ada jual di pasar. Ikan masak asam pedas campur dengan ini pun sedap juga Nor..

    ReplyDelete
  2. eh saya tak penah jumpe buah ni..buah ni mmg sedap kalau buat sayur ye.. takleh makan gitu jek..die sejenis buah ye, bukan sayur? heheh..maaf byk bertanya.. boleh tak tempek gmbr buah tu sebelum di masak.. teringin plak nak cari & try:)

    ReplyDelete
  3. ooo..mcm penah tgk pjg2 berjurai gitu.. tak tau plak boleh makan.. mmg ade jual di pasar ye?

    ReplyDelete
  4. maya amir-Ada ,tapi selalu yg jual orang India.

    ReplyDelete
  5. semalam mak lyn masak dengan gulai..mula2 rasa tak berani nak try takut tak sedap..sebenarnya sedap je..hehe..tak cuba tak tahu kan kak..?mak kata..buah munggai...hehe

    ReplyDelete
  6. tak pernah pun kak...dan x penah tau nama dia...

    ReplyDelete
  7. bila dipotong mcm ni ada iras mcm pokok bendi je kak...

    ReplyDelete
  8. semoga apa yg akak bagi pada kakak celaner tu dibalas dengan kebajikan yg baik, amin....

    ReplyDelete
  9. mcm tak ponah makan lagi jer...

    ReplyDelete
  10. ye munggai..sy pernah makan..mak pernah masak..memang sedap buat kari akak..org india suka makan nie..

    ReplyDelete
  11. tak pernah nampak laah ! how unique !

    ReplyDelete
  12. fuh!!
    xpernah dengar langsung..
    thankz for sharing..
    ehehhee

    ReplyDelete
  13. pestime tngok bende alah ni..

    ReplyDelete
  14. siti kektus -tak sama adik..bendi dia lembut,yg ni agak keras sikit. sedap dr bendi lg.

    tapi bila masak dia lembut..tak selembut bendi..ranggup

    ReplyDelete
  15. series. tak pernah tengok pun sayur ni. huhu.

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)