Pages

Monday, April 30, 2012

Kaum Cina




Assalamualaikum.

Hari ini saya ada tetamu bertandang kerumah .Saya hidangkan mereka dengan nasi beriani dan sedikit buah-buahan.Kebetulan lama kami tidak  berjumpa,dan anaknya baru saja balik dari England melanjutkan pelajaran selama setahun.kemudian ke korea bercuti.Selepas balik dari umrah, inilah masanya, kami berjumpa dan bertanya khabar.Dan anaknya menjadi
contoh kepada anak-anak saya.

Untuk menjawab persoalan Kasih Salina,saya mengambil contoh kaum Cina.
Delete
Blogger Kasih Salina said...
salam kenal akak..bertuah dapat anak yg tahu akan tanggungjawab nya. tahniah jugak buat akak yg mesti ada rahsia hebat dlm mendidik ank2..semoga ank2 kita semua berjaya dunia n akhirat..amin..


Ramai orang terutamanya masyarakat Melayu mengatakan kaum Cina adalah kaum yang pandai. Sebutlah bidang apa sekalipun pasti kaum yang satu ini akan mengunggulinya. Seolah-olah mereka dilahirkan dengan seribu satu kelebihan yang tidak memungkinkan mereka kalah. Adakah ini punca kejayaan mereka?

 Rahsianya ialah usaha yang berterusan atau Istiqamah.

Tiada tercatat dalam mana-mana buku sejarah bahawa kaum Cina merupakan kaum yang sentiasa berjaya, tiada tercatat dalam mana-mana manuskrip lama bahawa kaum Cina merupakan kaum yang kaya-raya, tetapi tercatat di dalam ingatan setiap manusia yang mengenali kaum Cina bahawa mereka rajin berusaha.Saya selalu tekankan pada anak-anak,kalau mereka boleh,kita juga boleh.

Mungkin ada sedikit ketegasan saya dan suami,kalau suami saya marahkan anak,saya juga turut campur marahkan mereka.Jauh sekali untuk saya tidak setuju dengan suami.Satu lagi ialah kami selalu solat berjemaah dan mentafsir al-Quran bersama-sama.Bila anak-anak faham makna al-Quran,mereka sendiri merasa gerun.
Dan, doa sentiasa mengiringi.


Wassalam.



7 comments:

  1. assalamualaikum akak..sori, baru sempat nk bw ni..td keluar jap..tq byk2 buat backlink camni..hihi..

    setuju sgt apa yg akak ckp: usaha yang berterusan atau Istiqamah,di samping doa.sy sentiasa rasa teruja kalo tgk ank2 org berjaya sebab saya takut tak mampu menjadi ibu yg terbaik dlm soal mendidik anak2..

    perasaan risau tu selalu jer ada dalam diri,ye la kan, tak semua org mempunyai latarbelakang keluarga yg baik2..risau takut benda2 yg tak elok akan diwarisi ank2 saya..

    alhamdulillah la,sy usaha mencari doa2 dan ilmu utk mendidik ank2 supaya ank2 kita terpelihari dari perkara2 yg dimurkai allah swt..

    ReplyDelete
  2. man jadda wajada...alhamdulilah akak ye..menjadi anak2nya..bijak..

    ReplyDelete
  3. Sampai sekarang saya tertanya-tanya nama Cinnamon ni, boleh tulis entri asal-usul nama itu?

    Tahniah

    ReplyDelete
  4. Kasih Salina-semua kerana Allah..kan KS.

    Santri T.P.I.N.I -Tq,juga sudi baca.


    TF-tq..agaknya kawin campur juga salah satu kut..hehe


    Mat Som-sudi ke baca kalau saya buat n3 tu nanti?

    ReplyDelete
  5. berterusan, tulah rahsie nye kan. kite ni cepat sgt putus asa kot. ;)

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)