Pages

Tuesday, April 14, 2015

NASI LOBAK MERAH SAMBAL MANGGA KERABU MANGGA


Lepas sorang,sorang sakit...sahut menyahut batuk...mula dari iman,lepas tu suami,lepas tu muhammad, aku..dengarnya azhan dan adibah juga sedikit demam n batuk....harapnya aku kuat untuk menghadapi sakit-sakit ni....ampunkan aku Ya Rabb.

Beras bashmati
2 biji karot hiris halus
bawang besar
bawang putih
halia
jintan manis halus
sedikit air

tumis semua bawang n jintan manis,dah garing tumis beras pula...selama 5 minit..masukkan sedikit air masak dalam rice cooker..dah kering masukkan hirisan karot..tutup.selepas 10 minit gaulkan nasi tadi bersama karot..lagi banyak karot lagi sodappp tau...yang susah makan karot tu...kalu buat gini kompom makan....

Masam-masam jadi pilihan...sambal belacan mangga dengan kerabu mangga..


sedikit mangga
cili merah
bawang besar
cili padi
belacan
jus limau
gula
garam
goreng cili,bawang n belacan
masukkan mangga, garam,gula dan jus limau
kemudian kisar

mangga hiris nipis
cili padi
udang kering
jus limau
bawang besar
gula
garam
gaulkan kesemuanya.....sukatan bahan suka hati....


Apabila ditanya kepada Imam hassan Al Basri "apa khabar"
Jawap beliau "seperti orang yang akan mati sebentar lagi"



9 comments:

  1. menitik air liur tengok kerabu mangga.. hahaha..

    hati2 batuk kak..kalau lama sangat jumpa doktor..dengar kata sekarang musim TB..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo tq...rasa bkn TB..sakit tiga serangkai..

      Delete
  2. Emmm sedapnya kak nor,, nyomnyomnyommm nak nak makan ngan mangga lagi lah bertambah ni nanti,, sambal belacan tak tinggal ye orang melayu hihihi,,

    ReplyDelete
  3. Wah..wah..wah.... ini dah betul-betul mengancam selera ni Nor
    Sambal belacan dan kerabu mangga manalah tak kecur dibuatnya:)

    ReplyDelete
  4. basah daa keyboard sy ni kak oiiiii ;-)

    ReplyDelete
  5. salam knor...Allah nak bagi pahala percuma jaga org2 tersayang yg sakit tu..tu masak2 nak penuhi selera org sakit yea knor.

    ReplyDelete
  6. Ala..kerabu mangga lagi.. tadi ada di sek kawan bawa kerabu mangga juga.. tp sebab sibuk sangat saya tak sempat nk makan.. dah lapang pergi tanya dah habis..xda rezeki nampaknya

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)