Pages

Tuesday, February 10, 2015

KISAHMU TELAH BERAKHIR DITENGAH-TENGAH MANUSIA

Bismillah
Assalamualaikum wbt..

Bila saya mati, tiada lagi orang ziarahi.
Bahkan, selepas beberapa ketika anak & isteri akan kembali ceria seperti biasa.......

Inilah di antara tulisan terbaik Syekh Ali Thanthawi Mesir Rahimahullah:

Pada saat engkau mati, janganlah kau bersedih. Jangan pedulikan jasadmu yang sudah mulai layu, kerana kaum muslimin akan menguruskan jasadmu. Mereka akan melucutkan pakaianmu, memandikanmu dan mengkafanmu lalu membawamu ke tempatmu yang baru, KUBURAN.

Akan ramai orang yang menghantarkan jenazahmu bahkan mereka akan meninggalkan pekerjaannya untuk ikut menguburkanmu. Dan mungkin banyak yang sudah tidak lagi memikirkan nasihatmu pada suatu hari.....

Barang barangmu akan dikemas, kitab , kasut dan pakaianmu. Jika keluargamu setuju barang-barang itu akan disedekahkan agar bermanfaat untukmu.

Yakinlah; dunia dan alam semesta tidak akan bersedih dgn kepergianmu. Ekonomi akan tetap berlangsung! Posisi pekerjaanmu akan diisi orang lain. Hartamu menjadi harta halal bagi ahli warismu. Sedangkan kamu yg akan dihisab dan DIPERHITUNGKAN untuk yang kecil dan yang besar dari hartamu!

Kesedihan atasmu ada 3;
Orang yg mengenalmu sekilas akan mengatakan, kasihan. Kawan-kawanmu akan bersedih beberapa jam atau beberapa hari lalu mereka kembali seperti sediakala dan tertawa tawa! Di rumah ada kesedihan yang mendalam! Keluargamu akan bersedih seminggu dua minggu, sebulan dua bulan, dan mungkin hingga setahun?? Selanjutnya mereka meletakkanmu dalam arkib kenangan....

Demikianlah "Kisahmu telah berakhir di tengah-tengah manusia". Dan kisahmu yang sesungguhnya baru dimulai, AKHIRAT!! Telah musnah kemuliaan, harta, kesihatan, dan anak. Telah engkau tinggalkan rumah, istana dan isteri tercinta. Kini hidup yg sesungguhnya telah dimulai.

Pertanyaannya adalah:
Apa persiapanmu untuk kuburmu dan Akhiratmu??
Hakikat ini memerlukan renungan.

Usahakan dengan sungguh-sungguh;
Menjalankan kewajiban kewajiban, hal-hal yg disunnahkan, sedekah rahsia, merahsiakan amal soleh, solat malam, Semoga engkau selamat.

Allahurabbi... Kubur itu semakin dekat untuk didiami.

29 comments:

  1. Kakak merenung diri kakak juga Nor.
    Bila terbaca yg begini mulalah menghitung apakah amalan yg ada cukup sebagai bekalan
    'Harta' dan 'jasa' ditinggal memang tak banyak mana pun tapi yg nak dibawa ke 'sana' tu masih tak cukup lagi..

    ReplyDelete
  2. betul tu kak...kena kumpul saham akhirat sementara masih sihat dan mampu...

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum dan slmat pg, tkasih atas ingatan kadang2 tu trlupa dek kerana kesibukkan dan keseronokkan dunia....

    ReplyDelete
  4. acik juga terasa masanya kian hampir..terima kasih KM..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ajal maut kerja Allah.. kn tk tahu enth bila.

      Delete
  5. Satu info yang membuka mata dan hati kita untuk melihat diri apakah dah cukup bekalan kita dan persiapan kita untuk kesana nanti..

    ReplyDelete
  6. salams kak,
    betul2 terkesan dijiwa saya....tq sudi share.....

    ReplyDelete
  7. Setuju....dunia akan pergi...akhirat kekal abadi. Tq utk peringatan hebat INI...

    ReplyDelete
  8. terima kasih atas peringatan ni knor...

    ReplyDelete
  9. Memang ngeri K.Nor bila memikir tentang kematian.
    Jomlah kita teruskan berzikir... dunia ni hanya sebuah tipu daya.

    ReplyDelete
  10. kita biasa dengar tentang nasihat: 3 perkara yg akan meneruskan pahala dalam syurga... anak yg soleh yg mendoakan, amal jariah dan sedekah amalan... (mungkin saya silap) tapi hakikat sebenarnya ialah ketiga2 ini pun tetap akan musnah.. lalu bagaimana yer seterusnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye btullah tu..
      seterusnya lahirkn zuriat yg soleh dn solehah.. bgitulh shingga kiamat.

      Delete
  11. entri yg memberi pedomen dan boleh menyuntik hati JM..YES!! betul itu semua akan kita tinggalkan...semua harta dan barang dunia akan kita tinggalkan dan kawan2, sahabat handai serta keluarga kan bersedih tetapi tidak lama.....kemudian ntah mereka ingat atau tidak pada yg leha pergi..moral of the story jgn terlalu mengejar dunia akhirat akan meninggalkan kita dan kejarlah ilmu akhirat sebagai bekalan di sana..peringatan buat JM juga

    terima kasih kak Nor

    ReplyDelete
  12. bekalan di sana kita kena cari sendiri . kerana hakikat di sana kita juga sendiri . merenung diri .. Allah ... hanya itu yg terucap ...

    ReplyDelete
  13. entry ug menginsafkan buat peringatan KY juga..

    ReplyDelete
  14. pagi ini dpt berita kematian TGNA...
    dan saya baca entri ini..
    jom jadi manusia yg cerdik bagai dikata Rasul SAW : iaitu org yg sentiasa igt mati,dan membuat persiapan baginya

    ReplyDelete
  15. Sangat menyentuh hati.. antara isu yang sering saya fikir selepas kejadian akhir tahun lalu. Mula drp kematian saudara mara terdekat dan kes banjir banyak buat saya terfikir sebagai mana entry akak ni.. lama2 saya dtg dgn keputusan macam tu.. hidup tak lama, kena usha untuk yang pasti lama di sana.. entahla usaha ni ok ke tidak tapi cubalah apa yang mampu..

    ReplyDelete
  16. benar kata imam ghazali. perkara yg plg dkt dgn manusia adalah mati...

    ReplyDelete
  17. Terima kasih mengingatkan Knor.....
    Ada kala ingat ada ada kala lupa...gitulah namanya manusia...

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)