Pages

Friday, August 22, 2014

KISAH AKU DAN PENJUAL LANGSAT


Assalamualaikum.

cerita di hujung minggu..taklah menarik sangat, tapi terkesan besarnya nikmat Allah.

hari-hari bila lalu atau kat mana saja ternampak orang jual duku langsat,langsat,rambutan dan sebagainya...teringin sangat nak beli,tapi tak berkesempatan singgah untuk membeli..asyik nantilah..nantilah..
memang hantu buah sebenarnya..pantang tengok,mesti nak beli...tapi kali ni buzy sangat sampai tak sempat nak singgah beli....kalau nak beli aje teringat pada azhan..tak sampai hati rasanya nak beli dan makan tanpa azhan...walau boleh beli bila-bila masa aje sebenarnya...

alhamdulillah malam tadi masa makan di restoran mamak ada dua orang hamba Allah ni, anak beranak agaknya,seorang anak kecil sebaya Muhammad dan ibu agak sebaya aku..menuju ke meja makan kami sambil tangannya ada bungkusan buah langsat...belum dia offer suruh beli,aku terus jer tanya harga.."rm10"..aku terus angguk nak beli..
katanya buah ni baru petik segar dari pokok..memang nampak segar pun dan masih bergetah...

memang riak  muka mengharap sangat kita beli..lepas aje aku beli dia terus tadah tangan mendoakan supaya aku di murahkan rezeki.. mulutnya tak henti sebut Allahuakbar..Allahuakbar..dan berkali-kali mendoakan aku...rasa terharu sangat,terus teringat buah inilah yang aku teringin nak beli dua,tiga minggu lepas,Allah hantar buah ni depan mata dengan di iringi doa supaya aku di murahkan rezeki..Allahuakbar.
yang paling bestnya azhan pun ada sama untuk makan buah langsat yang manis ini..alhamdulillah.

semoga murah rezeki si penjual itu dan jadikanlah anak-anaknya soleh dan solehah.amin


and Allah is the best providers.(Surah Al-Jumu'ah ayat 11)


Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya akan dijadikan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya).

Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas hatinya. Dan (ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukupkan baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang di kehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.

(Ayat 2 & 3 Surah At-Talaq)


7 comments:

  1. Sayapun sudah 2-3kali pada tahun ini didatangi penjaja buah, paling tak menahan menggunakan alasan untuk membeli susu anak, biasanya saya terus beli bila lihat kandungan sepintas lalu w/pun kadang2 ia kurang cantik

    Niat dihati untuk bersedekah jer walaupun ada gak rakan2 pertikaikan kenapa saya mudah membeli tanpa tawar menawar dsb. Kes2 begini biasanya akan diiringi doa oleh si penjaja supaya kita sentiasa dimurahkan rezeki dsb..

    ReplyDelete
  2. Kalau kat kedai makan JB ni, selalu didatangi orang buta jual tisu.. kdg2 jual keropok. Jual buah blom ada lg.. Bila beli je dorang terus tadah tangan.. damai je rasa hati dgr bacaan doanya. Mudah2an Allah kabulkan..

    ReplyDelete
  3. memang seronok kalau dah iba musim buah2an ni. Masa balik raya lepas puas la dapat makan manggis ngan rambutan. Durian, cempedak duku langsat lum masak lagi waktu tu...

    best sangat...

    ReplyDelete
  4. Betul knor ......kadang tu ada keinginan dlm hati tu tp masa aje yg tak mengizinkan. Untungnya Knor Allah mengirimkan orang untuk mendoakan Knor sekali.....

    ReplyDelete
  5. Terharunya bila orang tu tadah tangan kesyukuran. Moga dia dimurahkan rezeki selepas ini ya.. lega akak membantu dia.. di samping dapat pula makan biah yabg diiddamkan...bagus2

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah..moga dimurahkan rezeki kak nor dan si penjual juga

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah, rezeki bersama kan.

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)