Pages

Tuesday, August 5, 2014

BIADAB

 Khas buat si kakak dengan si pengantin baru-baru ini...

Jangan menzalimi orang lain sekiranya engkau tidak mahu dirimu dizalimi apatah lagi jika saudara sesama Islam sendiri!
~~ Roda kehidupan itu berputar dengan sendirinya...

Rendang buat tetamu...abaikan yang di atas.




600 gm udang galah, sederhana besar
½ liter santan
150 gm minyak masak
50 gm gula
2 helai daun kunyit
Garam secukup rasa
150 gm kerisik

Bahan-bahan digiling halus:
150 gm bawang merah
50 gm bawang putih
100 gm serai
60 gm lengkuas
50 gm halia
50 gm cili padi
50 gm cili kering

Caranya;

Bersihkan udang. Buang tahi di kepalanya. Panaskan minyak. Tumis bahan-bahan giling hingga garing. Masukkan santan, kerisik dan garam. Biar mendidih. Kacau supaya tidak melekat di kuali. Apabila pekat masukkan udang dan daun kunyit. Perlahankan api. Biar hingga udang betul-betul masak baru diangkat.
sesuai di hidang bersama pulut....

18 comments:

  1. sedapnya rendang udang..sy kat sini dah lama tak makan udang sebab udang mahal sgt kat sini tk cam kat m'sia..

    ReplyDelete
  2. Sedapnya. Nak kena cari udang juga nampaknya. Terima kasih kongsi resepi akak.

    ReplyDelete
  3. siapakah yg menzalimi tu. semoga dia cepat sedar dan minta maaf kepada orang yg dizaliminya

    apa2 pun, rendang udang memang sedap

    ReplyDelete
  4. hihi saspen jer tajuk entry ni kak...

    ReplyDelete
  5. Jgn kata pulut, makan dgn nasi putih pun sedap ni Nor..

    ReplyDelete
  6. seorang Muslim itu dilihat dari lisannya dan amalnya | siapa yang buruk lisannya biasanya juga buruk amalnya

    lisan seorang Muslim bukanlah yang pandai mencela | baik pada ummat lain, apalagi sesama saudara

    dunia tidak selamanya adil, ada kejahatan yang tak terbalaskan, ada kebaikan yang tak terjelaskan | karena itulah ada "Hari Pembalasan"

    jadi teruslah berbuat baik walau manusia menuduh anda buruk | maka senantiasa jauhi keburukan walau dikira itu bagian kebaikan

    manusia yang habis akal memang cennderung memfitnah | pahami saja, orang panik tak punya cara yang lainnya

    manusia yang dengki memang cenderung mencaci | coba mengerti saja, yang tumpul akalnya tajam lidahnya

    bila kita berbuat hanya karena Allah, kita dicukupkan dari anggapan manusia | cukuplah Al-Qur'an yang jadi penyemangat dan pengingat

    begutulah arti ayat yang selalu kita lisankan "Maaliki Yaumiddiin" | Dialah Allah, pemilik "Hari Pembalasan", Dia Yang Maha Adil

    maka tidak lepas pengetahuan dan pengawasan-Nya akan hamba-Nya | semua baik dan semua buruk telah tercatat, maka bertenanglah

    hindarkan lisan yang kasar pada diri sendiri, perbaiki akhlak semulia Nabi | tak usah risau dan bersedih hati dengan mereka yang mendengki

    jalan kebenaran ini panjang, tapi tentu pasti berujung | jalan perjuangan kadang melelahkan, tapi akhirnya kebahagiaan

    membenci adalah tugasnya para pembenci, itu suatu kewajaran | bila Muslim, ia menyelamatkan diri dan orang lain, dari lisan dan tangannya

    tidak dihisab suatu ucapan kecuali bagi yang empunya lidah | bertenanglah, di "Hari Pembalasan", penguasanya hanya Allah

    ReplyDelete
  7. Nauzubillah...minta kita dijauhkan dari semua penyakit dunia ni..semoga ceria selalu kak nor..sedap udang tu nampaknya

    ReplyDelete
  8. huhuhu panjangnya komen akak ni, kalau entri pun boleh ni kak.. apa pun banyakkan bersabar ye kak...

    ReplyDelete
  9. Nor..makan dengan nasi panas2 ni memang sedap, berselera.

    Ye Nor, kadang2 lidah jika tidak dijaga, berbisa sangat kan, lebih tajam dari pedang.

    ReplyDelete
  10. tersirat dan tersurat yea knor...

    ReplyDelete
  11. terkezut jugak mula2nya ingatkan apa kaitan tajuk ngn rendang yang menyelerakan tu...

    Dah baca baru tau...dappnyerr..

    ReplyDelete
  12. ayat mula2 tu bikin saspen je... :)..semoga kita semua dijauhi dari sifat2 yang keji...

    amboiii...lazat sungguh tengok udang tu...

    ReplyDelete
  13. ai, sedapnya udang akak ni.. bila nak ajak makan ya? ai,

    ReplyDelete
  14. Minta dijauhkan dari benda yang tak elok dan kelakuan buruk ya...semoga sentiasa dapat hidayah juga

    ReplyDelete
  15. sedapnye rendang udang... suker suker suker..

    ReplyDelete
  16. Ni mmg sedap ni Knor... tengok pun kita dah tau hehe
    Apa kisahnya pasal biadab tu?

    ReplyDelete
  17. da kenyang tp nk mkn udang yg ni jg ;-)

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)