Pages

Tuesday, March 11, 2014

Laporan karguzari dari Indonesia


laporan dakwah dari Indonesia..

Kepesatan penduduk di bandar raya Indonesia memaksa rumah-rumah dibina menjadi amat rapat. Ada seorang makcik, melihat kedatangan Jemaah Jalan Kaki ke Masjid yang bersebelahan dengan rumahnya. Jadi kebetulan di TV makcik dirumahnya, ada acara live rancangan sesi soal jawab agama bersama Ustaz Kiyai Dai Kondang, seorang selebriti dakwah paling terkenal masa kini. Seumpama Ust. Don atau UAI kita disini. Lalu makcik ni pun call rancangan tersebut dan dengan kuasa Allah, dalam jutaan rakyat Indonesia yang sedang cuba call, Allah izinkan panggilan dibuat makcik itu untuk bercakap secara LIVE bersama Ustaz Kiyai Dai Kondang. Lantas terus si makcik itu bertanya..." Ya Ustodtz, bagaimana ini masjid di sebelah rumah saya ini di masuki satu jemaah dakwah laki-laki yang bajunya kotor dan kusut masai... Malah berani mereka masak-masak di masjid itu... Apa perlu saya buat? Laporkan kepada penguasa atau Ustodzt tolong ambil tindakan segera!"

Mendengar sahaja akan Ustaz Kiyai Dai Kondang..." Wahai Ibu yang amat ku sanjung lagi ku hormati...."air mata beliau jelas nampak gugur dan diseka beliau..." Jika Ibu lihat baju mereka kotor, ambillah dan basuhkan untuk mereka... Jika Ibu lihat baju mereka kusut ambillah dan seterikakanlah... Jika Ibu lihat mereka memasak, Ibu ambil masakan terpaling istimewa dari rumah Ibu dan hidangkan kepada mereka..."" Sesungguhnya wahai Ibu ku sayang, Pekerjaan yang sedang mereka lakukan itu adalah Terlebih Mulia dari pekerjaan saya ini bahkan mereka itu sahaja jauh amat tinggi dari saya..."
Dan ini disaksikan oleh Allah secara live utk tontonan jutaan penduduk Indonesia waktu itu.


Alhamdulillah..Masyaallah


“Dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan kamu mungkin sukakan sesuatu, sedangkan ia lebih buruk kepada kamu. Dan hanya Allah yang mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.”
– (al-Baqarah:216)…

11 comments:

  1. Betul tu Knor.....tak semestinya yg kita pandang jelek tu ...jelek jugak dipandang Allah...sesungguhnya tiada siapa yg tahu mungkin mereka lebih mulia dari kita....

    ReplyDelete
  2. Menarik entry ni Nor,sebab tu kita jangan mudah menilai kan,sebab kita ni pun banyak kekurangannya. Yang comot yang jelek mungkin lebih mulia disisi Allah jika mereka taat dan ikhlas.

    ReplyDelete
  3. Kadang-kadang orang yang nampak biasa.mereka lebih baik dari kita yang ada macam-macam ni. Kira moral dia. Jemaah tabligh ni bagus sebab ajak manusia imarahkan rumah Allah dan buat usaha untuk memperbetulkan iman dan amal.

    ReplyDelete
  4. Kita jangan menilai seseorang hanya dari luaran saja tanpa mendekati mengenali hati budinya lebih dekat...

    #Doa Buat MH370 :(

    ReplyDelete
  5. orang yg bersih blm tentu banyak ibadah dan suci hatinya ...

    ReplyDelete
  6. MasyaAllah..lihatlah hati orang dipimpin Allah, jalan penyelesaian yang diberi indah dan praktikal

    ReplyDelete
  7. walaupun berpakaian comot tapi dia tetap pergi ke masjid yang mungkin ada dikalangan jemaah tidak menyukai.. bersangka baik itu lebih baik.. ;)

    ReplyDelete
  8. Betul!.
    Don't judge a book by it's cover. Kdg pun saya terinsaf dgn somalee2 kat sini K.Nor.. walapun itam.. tapi hatinya putih mulia, suka menolong org, aurat terjaga sempurna.

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)