Pages

Sunday, March 30, 2014

Rasa musibah itu


Terasa lesu sangat hari ni...pada yang berpuasa sunat atau ganti alhamdulillah...ramadhan pun tak lama lagi kalau tak silap kiraan berbaki 89 hari..

perjalanan semalam sangat panjang dan memenatkan...apa taknya berulang alik  dari gombak ke seremban,seremban ke gombak..gara-gara baju sekolah azhan tertinggal...
sebelum bertolak semua kelengkapan siap tersusun..lepas solat zhohor suami balik dari kelas bahasa arab,kebetulan masa tu aku baru selesai solat zohor termasuk anak-anak..dalam kepala memang ingat baju sekolah az yang siap di sterika ku gantung di dalam almari..dalam hati juga berkata kalau tak keluarkan alamat tertinggallah jawabnya...dalam pada sibuk tunggu suami mandi aku leka dengan gajet di tangan...rasanya aku berwatsapp dengan adibah..


kami pun berangkat,azhan siap cakap "mama jubah adik dah bawa ke?"..'dah' kataku ringkas ..dalam perjalanan hampir sampai,aku terlihat sebuah kereta yang baju sekolah bergantung,mungkin sama nak balik asrama..masa tulah aku ingat tentang baju sek az...adussss..
memang aku mengaku kesalahan sebab lupa..encik suami ada marah sikit le..sikit sangat marahnya pun...dia nak marah pun tak apa,sebab memang salah, sebab aku yang lupa....di sebabkan berulang kali mengaku salah,kami jadi tenang pulak terus redha..ketenangan tu aku dapat rasa semalam..sebab mungkin terus sebut ini ujian Allah dan ucap "Inna Lillahi wa inna ilaihi raji'un..."

kami bercadang berpatah balik,tapi harus hantar azhan dulu..sebelum pukul 6...
hujan lebat ketika memunggah barang azhan...masa tulah kelam kelibut bilamana tangan iman pula tersepit tak kala aku menutup boot kereta ...bayangkan hujan lebat,muhammad menjerit dari dalam kereta,memang kami di luar tak dengar langsung..alhamdulillah ada hero muhammad,dia buka sikit pintu kereta,dan terus jerit..mama tangan iman terkepit..'hah'sambil aku lihat iman menangis,manakala tangannya  masih tersepit ..aku beritahu pada suami..alamak suami pulak tak faham dan tak dengar..kalau tunggu suami dengar dan faham alamat parahlah tangan iman..aku bertindak sendiri...

tiba-tiba je aku basah kuyup sedangkan aku berpayung...punya nak selamatkan iman..aku tutup payung dan buka boot kereta...masa tu baru suami sedar...pada hal dekat je..sekali lagi aku tenang dan dalam hati kata ini ujian Allah...betul aku tak marah dengan semua musibah..alhamdulillah aku dapat rasa keseronokkan dalam musibah itu...

sampai rumah dalam pukul 12 tengah malam...setelah berulang alik..dengan menempuh kesesakan jalan raya..sampai di rumah aku pening,muntah dan cirit beret...berulang alik ke tandaslah pulak...aku bersyukur sekali lagi,bayangkan jika aku sakit perut ketika jalan sesak...

sepertiga malam aku bersujud...ampukan aku Ya Allah.

p/s jauh sekali nak beriak-riak...


16 comments:

  1. selalu ingatkan diri sendiri sabar dengan musibah tapi tu lah manusia selalu lupa. kita kalau kena apa2 nga anak cepat je nak marahkan suami..kalau kita pulak yg salah, ishk..mesti nak menjawab, nak defend balik.


    ReplyDelete
  2. lama dah tak bersujud di sepertiga mlm... asik tunggu ramadhan je...

    ReplyDelete
  3. sabar ye kak...klu sy di situ,ntah la..lagi kelam kabut jadinye

    ReplyDelete
  4. macam2 berlaku ye kak
    takpe ujian dan pengajaran tu

    ReplyDelete
  5. Macam² hal yer kak. Dugaan betul. Sian iman tersepit tangan.

    ReplyDelete
  6. Kakak rasalah Nor org lelaki/suami memang jarang nak marah isteri kan. Kita yg terasa bersalah sangat bila jadi sesuatu macam ini..

    Memang ada hikmah setiap yg terjadi.

    ReplyDelete
  7. Semua itu dugaaan.... ada hikmah disebaliknya

    ReplyDelete
  8. sabar ye kak. memang dugaan betul. :)

    ReplyDelete
  9. Alamak!. Ya la KNor... posa sy blom berganti lg 4 ari.

    ReplyDelete
  10. terhibur dengan musibah..Alhamdulillah

    ReplyDelete
  11. alhamdulillah . redah dgn ujian Allah tu sebaik - baik perkara . kita mmg x kan sangka inaya akan berlaku ...

    ReplyDelete
  12. Redhonya awak Knor bila ditimpa musibah masih mampu tersenyum.Syukur hanya yg ringan ringankan....

    ReplyDelete
  13. Segala baik dan buruknya datang dari Allah..dan pasti mempunyai hikmah

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)