Pages

Sunday, August 4, 2013

Nasihat je...


assalamualaikum.

hari ni mesti mood raya membuak-buak..kan!yang dah ada di kampung,tengah bershopping,dan tengah membakar kuih,tok wan,opah,nenek tengah sibuk mengemas rumah,persiapan untuk menyambut anak cucu balik beraya...janganlah lupa bawa le buah tangan untuk mak ayah di kampung tu,jangan datang bawa beg pakaian je..tak pun penuhkan kocek tu dengan duit..hulur-hulur apa yang patut yea..jangan tunggu orang minta...nanti sambut muka manis..balik muka masam..pesan dengan anak-anak tu..masuk bilik air di kampung tu depan tok jangan le jengket-jengket kaki...kecik hati orang tua tu nanti...ipar duai jangan le nak membesarkan badan duduk depan tv sambil mengunyah...tolong-tolonglah,ringan-ringankan tulang tu..jangan tunggu sampai orang panggil pula...nanti orang panggil makan tak ikhlas pula..mula le menyuarat mengumpat lepas raya...orang ni malas,orang ni rajin..

  bercakap dengan pokok,janganlah mati kalau tuannya tak ada dirumah...nak buat bantuan hayat kejap lagi pada pokok ni..caranya gunalah botol,tali guni dan air...

balik kampung tak ada istilah rehat ye..biarlah mak, ayah, mak mertua,atau ayah mertua berehat secukupnya..gantilah tempat mereka seketika..biarlah kita sibukkan diri untuk mereka,jangan pula mereka sibuk untuk kita..bila nak balik ke rumah masing-masing pastikan rumah mak bapa kita tu bersih seperti asal..kemas berhabisan,kalau boleh sebiji pinggan pun harus di cuci sebelum melangkah keluar..jangan biarkan rumah ibu bapa kita lintang pukang macam kapal karam...

bila sibuk beraya..sana sini...ingat solat..jangan tak solat...sibuk rapatkan silaturrahim solat entah kemana..perut dah kenyang tak larat nak solat...tau mau..tak mau... apapun berpada-padalah.

saya ni sibuk pasal kampung..saya ni balik ke?..ada ke kampung? mak bapa pun udah tak ada...

selamat hari raya pada teman-teman mohon ampun dari knor yang serba kurang ini...

25 comments:

  1. semoga selamat akak n family balik Penang :) salam eid mubarak jugak untuk akak n family...

    ReplyDelete
  2. selamat hari raya kak, maaf zahir batin dari saya... peringatan yang bagus kak!

    ReplyDelete
  3. selamat hari raya aidilfitri
    maaf zahir n batin

    ReplyDelete
  4. saya pon balik kg. sape la nak bagi mkn ayam itik mak dalam reban tu nanti haha

    ReplyDelete
  5. **selamat hari raye aidilfitri...mohon ampun maaf zahir dan batin...moga2 kite mendapat keberkatan di syawal yg mulia .....

    hati2 pulang ke kg yeak...

    ReplyDelete
  6. beraya kt kg sy la kak ;-)

    salam aidilfitri buat akk sekelurga

    ReplyDelete
  7. Selamat hari raya buat knor sekeluarga
    Terima kasih atas ingatannye :)

    ReplyDelete
  8. slm singgah & ucap selamat hari raya maaf zahir & batin yer !

    ReplyDelete
  9. Hal belanja masa balik dan kemas sebelum tinggalkan rumah buat kakak adik-berdik memang dah parktik setiap minggu Nor sebab bapak kan tinggal sendiri...

    Salam aidilfitri dan maaf juga dari kakak Nor.

    ReplyDelete
  10. Kak knor....
    Nasihat tuh umi Qi amik tau...sgt2 bernas!....nyata ia nasihat yg amat perlu direalisasikan oleh kita semua....nk jadi menantu disayangi weeeee

    ReplyDelete
  11. wajib bersihkan rumah sebelum balik kampung.. ;)
    sana-sini dok bercerita nak balik kampung.. betapa meriah rasanya.. ;)

    ReplyDelete
  12. selamat hari raya knor & maaf zahir batin

    ReplyDelete
  13. Samalah kita, kemas rumah di kampung, rumah sendiri belum terkemas.

    Selamat Hari Raya juga dari saya, salah silap mintak dimaafi ya

    ReplyDelete
  14. selamat hari rya, knor.maaf zahir batin...betul cakap knor tu...berbaktilah pada keluarga

    ReplyDelete
  15. Selamat hari raya kak nor... maaf zahir batin... nasihat yg amat berguna untuk semua....

    ReplyDelete
  16. sekali lalu akak kat kg saya tu, jemput kak, jemput datang :)

    ReplyDelete
  17. selamat hari raya knor..kalau ade salah silap harap ampun yer..
    nasehat yang sangat baik untuk diambil ikhtibar oleh semua..thanks

    ReplyDelete
  18. Selamat Hari Raya maaf zahir batin . klu dah x de org tua , jadikan umah pesaka tu utk tpt berkumpul . wpun susah , tapi blh usahakan ...

    ReplyDelete
  19. Tq Knor bagi nasihat.....manusia ni mmg kena ingatkan memanjang kalau tak selalu lupa...hehe..
    Selamat Hati Raya maaf zahir batin teh Knor!

    ReplyDelete
  20. nasihat paling berguna ni kak... selamat hari raya maaf zahir batin..

    p/s: rempeyek akak sedap sgt!!!

    ReplyDelete
  21. Selamat hari raya Nor, maaf zahir batin ye.

    ReplyDelete
  22. Selamat Hari Raya untuk Knor sekeluarga.....

    ReplyDelete
  23. Kak ,

    Selamat hari raya dan maaf zahir batin yer...:)

    ReplyDelete
  24. Nasihat K.Nor tu memang patut diambil berat. Hasil sawit saya bulan ni memang saya khaskan utk ibu saya, ... kerana teringat dulu-dulu masa kecik saya, emak saya berendam air mata kerana waktu itu memang le susah, kuih cuma ada 3,4 jenis, air sirap buat sendiri, dan jgnkan nak rasa baju raya baru2 mcm sekarang ni. justeru sya takkan melupakannya.

    Akhir kata, SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR BATIN, utk K.Nor sekeluarga,

    ReplyDelete
  25. tula, kadang2 diri sendiri pon alpa kak. terima kasih mengingatkan. hihii :)


    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)