Pages

Sunday, August 25, 2013

Kata ustaz


Tetamu raya yang ke 18...dashyat sungguh warga Malaysia beraya hingga sebulan....tak ada di tempat lain,orang kita aje yang buat..ada positif dan ada negatifnya..terpulang masing-masing...saya ikhlas nak menjamu,tak payah nak tunggu raya bila-bila pun boleh...
jamuan yang ke 5x,tak boleh nak buat serentak memandangkan rumah saya sangat kecil dan sempit. ...alhamdulillah dapat jamu tetamu syukur sangat-sangat.
selepas ini saya sibuk nak menyiapkan tempahan yang berbaki,pertunangan dan perkhawinan....bz..bz..tak tahu nak mula dari mana...

 kek coklat dan kek vanila  khas untuk tetamu saya..licin, siap buat tempahan lagi...

sambal petai tu makan dengan lontong,daging hitam masak ala khasmir, makan dengan nasi minyak,n rendang makan dengan lemang.

Tetamu yang baru sampai mak cik yang saya hormati,adik,dan bakal ipar,ini aje yang sempat di capture....
yang lain-lain dalam perjalanan ke teratak sempit ni...

Kata ustaz,
memberi biar ikhlas.rezeki datang pelbagai cara.mungkin tak kaya,tapi badan sehat sejahtera,mungkin tak kaya,tapi anak cemerlang dalam pelajaran,mungkin tak kaya,tapi hati sentiasa tenang.

p/s Anda masih mengeluh dengan nikmat Allah?makan dan minum antaranya, masih banyak nikmat-nikmat yang tak terhitung.

20 comments:

  1. sungguh merupakan sesuatu yang sangat membahagiakan jika kita bisa menjamu tamu yang datang kerumah kita

    ReplyDelete
  2. betul tuh ..bila berjamu orng biar ikhas..

    ReplyDelete
  3. Knor nape tak jemput OKje? hehe
    Betul dan setuju...rezeki Allah tu maha luas bukan hanya pada makanan dan duit je...

    ReplyDelete
  4. Bila terlalu ramai tetamu yg datang akan terasa rumah bertambah kecil. Tapi tetamu itu adalah rezeki buat kita sebenarnya Nor...

    ReplyDelete
  5. Kakzakie-tapi rumah nor mmg sempit dan kecil...ha ah bila tetamu ramai bertambah sempitnya..

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah seronok dapat jamu sahabat handai dan jiran2...

    rezeki Allah datang dalam pelbagai cara...

    akak balik lah 15 Sept ni yer... emm semalam kkak saya bagitau nak buat 15 sep ni... in sya Allah kalau tak kemana kita bertemu lagi nanti..

    ReplyDelete
  7. Betul tu.rezeki Allah dtg dlm pelbagai cara.in sha allah...yg penting kena selalu bsyukur dgn apa yg ada.sedapnya sumer juadah yg thidang

    ReplyDelete
  8. Sayangku Zie-itulah smlm kami bincang juga mengenai itu..tapi knor ni anak2 nak exam,tak tahu lagi macammana..adik pujuk memujuk juga smlm,kakak(mama yus) mmg mengharap sgtlah tu...boleh suruh2 buat itu ini..hahahah...org terpantas buat kerjalah katakan.. 16.9 tu depa cadang nak buat brthday knor..rezeki..satu malaysia knor bg cuti..

    ReplyDelete
  9. Ya Allah betul ckp ustaz tuh kak...memberi biar ikhlas...rezeki dtg pelbagai cara...subhanaAllah sgt2 memberi kata2 peransang...kak knor terima kasih ye

    ReplyDelete
  10. knor, kalau saya datang raya, sampai mintak tapau sambal petai. hahaaha punya muka tak malu -_-

    ReplyDelete
  11. Sambil menjamu selera kita meneratkan ukhwah berborak dan bertanya khabar tapi kalau dah ramai sgt nanti takut tetamu datang makan balik tak sempat berbual sepatah dua dengan tuan rumah jadi di mana letak ukhwahnya.

    ReplyDelete
  12. JunAina-ha ah sgt setuju..sempat tetamu saya menumpang solat bila masuk waktu asar dan berjemaah ketika solat maghrib, diimamkan suami...

    ReplyDelete
  13. betul sangat... apa pun yg kita lakukan biar ikhlas...

    sedap2nya makanan2 tue... hehe

    ReplyDelete
  14. biasanya hari raya nih lebih kepada merapatkan silaturahim antara saudara mara dan sahabat handai kerana ada aktiviti menziarah...

    ReplyDelete
  15. budak opis sebok nak dtg umh..tp sy pun tak besedia nk terima ramai2 tamu.sebab....umh saya takde peralatan cukup utk terima rmi org..huhu...bese family je rmi..tapi fmly takpe..phm..dgn opismet macam malu la..meja pun takde...bkn x suka tamu dtg umh..tp,tu la...mangkuk kat umh pun takat size 2 orag mkn..hehe....

    ReplyDelete
  16. MAY-samalah dgn knor may..banyk tu aje ada pinggan..tikar pun buruk..dinding pun dah kokak sana sini...lansir dah bertahun2 tak bertukar2..kerusi pun kerusi antik suami..sayang katanya..nak buang..masih boleh guna...gunalah..ustaz dan para ulama berkata, kalau pakai baju sampai koyak,rumah bertampal sana sini,masih mengunakan barangan yg org dah tak guna,yg kita masih pakai atau guna itulah rezeki yg berkat...

    ReplyDelete
  17. Yang ke berapa kali agaknya baru saya dapat datang bersama keluarga...

    ReplyDelete
  18. Empayar Utama-kali pertama hari tu jemput..tapi tak dtg..kan..kan..heheh

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)