Pages

Friday, January 6, 2012

Rendang ayam cinnamon ala masterchef..

Assalamualaikum.

Untuk manfaatkan masa,apa kak cinnamon nak buat ni..?Jomlah kita tengok. 
Nak buat macamana, Denna boleh kalahkan Chef Norman Musa,Dengan resepi rendang daging Wellington.Dapat pin kebal lagi,tapi dah tersingkir dah pun.Saya buat  resepi ni,tukar daging, kepada daging ayam,main hentam aje..resepi sendiri.Rasanya ada juga bahan-bahan yang tak cukup.

Buang segala tulang-tulang ayam,ambil isi aje ye,anggaran seekor ayam.

Inti untuk di sumbat ke dalam ayam,senang aje, bahan-bahan nak buat rendang.elemen-elemen rendang semua ada.
Sapukan inti rendang tadi,lepas tu letak le sayur bayam yang telah di rebus.
Gulungkan ayam tadi,lepas tu ikat,ikat la macammana pun.
Dengan tali ye,bukan dengan getah.Kak tak pandai nak ikat...
 Panggang atas kuali terlebih dahulu,lepas tu masukkan ke dalam oven.
Masa ikut sendiri aje.

Buang tali tadi dan bolehlah di potong ayamnya,kuah dari ayam tadi curah aje atas ayam.
Takkan makan ayam aje kan.
Nasi halia

Basuh beras
masukkan tulang ayam tadi.
Sedikit halia
Dua ulas bawang putih
Sedikit daun bawang
secukup rasa garam,n sedikit gula
Masak aje dalam rice cooker
Tumis bawang putih dalam tiga ulas{tumbuk}
Dah garing masukkan ke dalam nasi tadi.
Kacau rata.
Boleh le di hidang


Juri  di rumah semua kata .."eemm sedapnya."

Nota:Boleh dapat pin kebal ke ni..?


Wassalam.

23 comments:

  1. menarik style nie..nampak sedap..sy xbiasa mkn rendang camnie lagi..akak cinnamon nie..kalau masuk masterchef memang bestla..nak pin kebal ek akak?mesti dapatnye..musim depan la akak masuk ek..hehe..masterchef nak final dah

    ReplyDelete
  2. boleh boleh .. saya bagi pin kebal kat akak .. bestnyer nampak..urmmm yummi..=)

    ReplyDelete
  3. Tgok gambar je dah rasa sedap, apatah lagi kalau kami semua dijemput makan bersama-sama.

    ReplyDelete
  4. mmmm kak mai la antaq ckit kt sy,lapaq ni.....

    ReplyDelete
  5. boleh la akak masuk masterchef season 2 nanti..sedap ni

    ReplyDelete
  6. memang master lah !!, juri Banting tak rasa lagi...

    ReplyDelete
  7. waa. pndai akak memasak eeh.. kene antar bakal bini menuntut ilmu memasak dgn akak nih.. huuu

    jom baca sekejap =)
    http://lolz-l.blogspot.com/2012/01/iman-kita.html

    ReplyDelete
  8. waa. pndai akak memasak eeh.. kene antar bakal bini menuntut ilmu memasak dgn akak nih.. huuu

    jom baca sekejap =)
    http://lolz-l.blogspot.com/2012/01/iman-kita.html

    ReplyDelete
  9. Tiramisu Fatiema -kak tak layak masuk..bagi org muda2 la..sbb terror sgt masaknya..hehe

    ReplyDelete
  10. Papa Mifz -boleh aje apa salahnya..


    fizafantagiro-pin kebal ala cinnamon ada..hehh..


    MAT SOM-jauh sgt..


    Eera Shera-kak terror sgt masak..takut minggu pertama kena tendang keluar..hehe

    ReplyDelete
  11. khairul-dia,akak yg ajr masak..


    PCL-boleh,datang aje..


    L-dah ada calun,bawa jumpa kak..nti kak ajar masak air dulu..hehe

    ReplyDelete
  12. salam kenal kak..
    wahh sedapnya nampak..
    pantang betul tengok resepi2 ayam nih..hehe..

    ReplyDelete
  13. 4 5 6 kali telan liur ni... Baru baca tajuk dah terliur....

    ReplyDelete
  14. salam akak.. wah mcm ni Queen nak masak aje buka blog akak la yer.. hehehe almaklumlah saya ni budak baru nak belaja memasak walau umur dah nak menjangkau 30an.. hikhikhik

    ReplyDelete
  15. haha mcm dlm masterchef..kena bg saya uji rasa dlu ni hehehe

    ReplyDelete
  16. waaa... nmpk sedap... bleh cuba lain kali...

    ReplyDelete
  17. tengok je..macam sedap je makanan

    ReplyDelete
  18. amboiiiii sedapnye...
    mesti pandai dia masak..nnt syer lagi ye pasal masakan..i like

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)