Pages

Monday, January 16, 2012

Hari berdiri.

Assalamualaikum.

Alhamdulillah,segala puji bagi Allah.

Allah s.w.t. berfirman:
"Wahai manusia,bertakwalah kepada Tuhan-mu.Sesungguhnya ke goncangan hari kiamat itu adalah suatu kejadian yang sangat besar(dahsyat).(Ingatlah) pada hari (ketika) kamu melihat kegoncangan itu,semua wanita yang menyusu tidak peduli dengan anak yang di susuinya,dan gugurlah segala kandungan wanita yang hamil,dan kamu lihat manusia dalam keadaan mabuk,padahal mereka sebenarnya tidak mabuk,akan tetapi azab Allah s.w.t. itu sangatlah keras."{Al-Hajj:1-2}

 Apabila manusia telah bangun dari kubur masing-masing,mereka dapati bumi sudah berubah,tidak seperti bumi saat mereka tinggalkan dahulu.Gunung-ganangnya telah hancur,bukit-bukitnya telah hilang.Keadaannya semua telah berubah sama sekali.Sungai-sungainya tidak mengalir lagi,pokok-pokoknya telah tumbang,lautnya menjadi panas membara.Jurang-jurang yang rendah dan tebing-tebing yang tinggi menjadi rata,kota-kota dan kampung-kampung  hancur binasa.Agaknya bumi telah mengalami gempa yang hebat dan mengeluarkan segala isinya.Berkatalah manusia ketika itu: "Apa yang telah terjadi dengan bumi ini?"Demikian juga halnya dengan langit dan seluruh penjuru.Semuanya telah berpecah belah,dan seluruh penjuru-penjurunya telah gugur,sementara para malaikat berjaga -jaga di segala penjurunya dengan mata terbeliak.Matahari dan bulan redup atau bahkan tidak bercahaya sama sekali.Kedua-duanya di kumpulkan pada satu tempat.Setelah itu kedua-duanya di gulung,lalu di lemparkan begitu sahaja.


Nota;Allah berfirman dalam kitab-Nya yang mulia:,Ibrahim:48, Ar-Rahman:37-88,Al-Haqqah:15-18,At-Takwir:1-2 dan Al-Infithar:1-2.

Wassalam.

10 comments:

  1. tiba2 teringat satu kes minggu lepas, kecoh di bahagian samarahan, sarawak tentang satu bunyi seperti mengerang/ mengaum ..tak tau dari bumi atau langit...

    ReplyDelete
  2. Cikgu Ma-ada juga terbaca,yg kononya dajjal nak keluar..entahlah..

    ReplyDelete
  3. Dahsyatnya hari kiamat, Allahuakbar!

    p/s : kirim salam org BM bila balik sana nanti.

    ReplyDelete
  4. Sekarang pun telah kelihatan di depan mata kita tanda-tanda itu semakin menghampiri... namun kalau rasulullah sendiri tidak memberi jawapan tarikh kiamat tidak mungkin ada manusia yg boleh meramal... Yg penting kita jauhi kemungkaran dan ikut perintahNya...

    ReplyDelete
  5. bila baca mcm ni mmg terkesan di hati.. masing2 kenalah persiapkan diri krn kita x tahu bila ia akan terjadi..

    ReplyDelete
  6. dulu time assembly berdiri 1/2 jam je da ketaq lutut ni kn pula kt mahsyar...

    ReplyDelete
  7. Entri yang menginsafkan .. terasa sayu hati umi bila mengenangkan hari itu bakal tiba ..

    ReplyDelete
  8. semoga ianya menjadi renungan buat kita semua... betapa dasyatnya kebangkitan d alam masyar nanti

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)