Pages

Wednesday, January 11, 2012

Orang melayu suka benda busuk..

Assalamualaikum.


Betul ke orang melayu suka makan benda-benda busuk.
Biasa makan budu? Ia terkenal bagi orang Pantai Timur,belacan yang tidak kurang busuknya menjadi kegemaran orang Utara,cencaluk,eemm.. orang Melaka, juga Johor.Tempoyak menjadi kegilaan orang Pahang,Perak dan N.Sembilan.Betul tak orang melayu suka makan benda-benda busuk?.

Sebenarnya makanan yang busuk -busuk ini mempunyai rahsianya tersendiri.

Buah petai juga busuk,jom kita tengok apa kak cinnamon buat dengan benda busuk ni..
Kak dapat makan benda busuk ni,bila di kampung aje,sebab dalam rumah kak tak ada sesiapa pun yang suka.

Suatu hari di pasar pagi di kampung abang.
 Kalau di KL biasanya orang buang kulit,memandangkan permintaan abang,saya hanya kikis kulit petai,abang kata sedap makan dengan kulit-kulitnya,tapi harus di kikis dulu,kalau tidak nanti ianya kelat.Kulitnya banyak khasiat tau..antaranya melicinkan kulit,biji petai dah tentu khasiatnya untuk merawat masaalah hati  dan bengkak buah pinggang,kencing manis pun ia juga.


Tumis cili kering yang telah di blender bersama 5 ulas bawang merah,1 ulas bawang putih, dan belacan.Kalau nak blender tu pastikan jangan hancur sangat.Nanti jadi cili boo.
Udang juga,lebih udang,lebih sedap..
Macam biasalah tumis sambal petai ,siapa tak tahukan..

Nota:Cumanya, tak elok dimakan banyak lah. Sebab dalam Islam, adalah makruh untuk memakan apa-apa jenis makanan seperti benda-benda busuk tadi dan segala yang makanan yg menyebabkan mulut berbau. 
Wassalam.

23 comments:

  1. Kakak boleh katakan setiap hari ada sambal belacan cuma style di bezakan. Hari ini campur tomato, esok campur mangga, lusa campur belimbing dsb...

    ReplyDelete
  2. Memang best petai ni zie tak kisah makan ni tapi skang tak lalu masih alah pegnent

    buat jeruk pun suka jugak

    ReplyDelete
  3. orang anggap je tapi ndak tahu perkara sebenar....sedapnya...Kancil yang berasal dari Sabah menjadi ketagih dengan makanan nie...hehehe

    ReplyDelete
  4. gantikan udang dengan daging..try la..memang sedap tapi gula taruk sikit jer..

    ReplyDelete
  5. saya mkn belacan aje.. yg lain saya x makn kak.. hehehe

    ReplyDelete
  6. memang febret pcl, sambal udang petai (mcm cinnamon masak)..orang bandar tak reti makan cm ni..

    ReplyDelete
  7. rindu pulak sambal tumis udang mak..

    ReplyDelete
  8. suke kak....sy dlu arwah ayah yg ajar makan...sy suke mak sy buat udang smbal petai....mmmm rindu plak mak masak....

    ReplyDelete
  9. seapnya kak..dah lama tak makan sambal petai dgn udang/ ikan bilis...akak, buatkan utk saya..hhee

    oh blogger #2

    ReplyDelete
  10. Msred suka makan sambak udang petai... Dah lama tak makan...

    ReplyDelete
  11. patut pun makanan kat sana sedap2.. saya ni memang penggemar sambal no 1 d dunia...hehe

    ReplyDelete
  12. emm betul gak... byk makanan yg busuk tp sedap.... (tak la busuk sgt pun cam ****)... he he

    ReplyDelete
  13. Kakzakie-sambal belacan berkhasiat kan,mmg membuka selera..


    Zie-tak pe lps ni boleh mkn ye..

    Kancil 8349 -mmg sedapkan kancil,peduli je org kata apa..yg tak suka tu..rugi la kan..

    ReplyDelete
  14. Pen Biru-pernah juga buat..

    Pcl-mmg kita org kmpung..kan..kan..


    PrettyWrite-busuk tapi sedap..kan


    Bulan Syurga Firdaus-suami n anak2 kak tak suka juga mkn..tu sebb kak susah juga nak masak,kalau ada sesiapa yg dtg rmh kak,dr family kak,kak akan masak lauk ni..

    ReplyDelete
  15. Cikgu Ma -nanti kak buatkan ..dalam alam maya ke?

    Gen2Merah-memang sedap no 1 di dunia pun..

    RoslanPutra-betul tak busuk mana pun..tapi mmg busuk pun..busuk tapi sodap..kan

    ReplyDelete
  16. mak sy ajar masak ngan kulit jugak akak..udang sy xmakan..huhu..

    ReplyDelete
  17. jomlah singgah ke blog Kancil...nak taw jawapan WW 22 Kancil...

    http://kancil8349.blogspot.com/2012/01/jawapan-daripada-wordless-wednesday-22.html

    ReplyDelete
  18. kite suka petai ! lagi2 makan dengan sambal belacan yum yum. hehe :)

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)