Pages

Thursday, January 26, 2012

Dajjal..

Assalamualaikum.

Alhamdulillah dengan limpah kurniaNya saya masih bernafas di muka bumi Allah ini.

Imam Ahmad meriwayatkan:Aku di cerita Tsa'labah bin 'Ibad Al-Abadi, seorang lelaki dari Basrah,dia berkata, "Pada suatu hari aku menyaksikan khutbah Samurah.Dalam khutbahnya itu dia menyampaikan satu hadith mengenai solat gerhana matahari,bahawasanya setelah melakukan solat tersebut,Rasulullah s.a.w. berkhutbah.Baginda bersabda:

Ertinya:
''Demi Allah,kiamat takkan terjadi sebelum munculnya tiga puluh orang pendusta,di mana yang terakhir adalah si bermata satu Dajjal.Matanya yang kiri terhapus seperti mata Abu Yahya.Dan bahawasanya bila dia muncul-atau beliau katakan,bila-bila sahaja dia muncul,-maka sesungguhnya dia pasti akan mengaku dirinya Allah s.w.t. Barangsiapa beriman kepadanya,mempercayai dan mengikutnya,maka amal soleh yang telah dilakukan tidak bermanfaat baginya. Sedang barangsiapa mengingkari dan mendustainya,maka dia takkan dihukum atas perbuatan apapun yang dilakukannya,-menurut Al-Hasan di atas perbuatan apa pun yang telah dilakukannya di masa lalu.-Ketahuilah sesungguhnya Dajjal akan menjelajahi seluruh bumi selain tanah Haram dan Baitul Maqdis. Dan sesungguhnya orang-orang mukmin akan dikepung di Baitul Maqdis dan digoncangkan dengan goncangan yang hebat.Kemudian Allah s.w.t membinasakan Dajjal,sehingga runtuhan dinding dan batang pokok benar-benar akan memanggil, 'Wahai orang mukmin,inilah orang Yahudi.'Dan dia berkata pula,'Inilah orang kafir.'Lalu dia katakan ,'Bunuhlah dia!'Tetapi ini semua takkan terjadi sebelum kamu melihat berbagai masalah bertompok dalam dirimu,kemudian kamu saling bertanya sesama kamu ,'Apakah Nabimu pernah menyebutkan kepadamu sesuatu di antara masalah-masalah ini? 'Juga sebelum ada beberapa gunung yang bergeser dari tempatnya.'''


Sementara itu Muslim meriwayatkan dari Jabir r.a. dari Nabi s.a.w bersabda:

Ertinya:"Akan tetap ada segolongan dari umatku yang sentiasa menyatakan kebenaran sehingga turunya Isa bin Maryam."

Nota;Rata-rata orang kecoh mengenai bunyi di langit..

Wassalam.

11 comments:

  1. semoga kita terhindar dari fitnah dajjal... amin...

    ReplyDelete
  2. Allah hu robbi... sedangkan rasululluh bila ditanya oleh sahabat baginda pun tidak tahu bila akan terjadinya kiamat, apatah lagi umatnya kini.

    Namun sebagai umatnya kita harus bersedia kerana tanda-tanda dari zaman sahabat juga mengatakan dunia kita telah tua. Apa lagi sekarang...

    Bermuhasabah selalulah kita...

    ReplyDelete
  3. bila dengar bunyi pelik takut..pk kiamat akan tiba..tp masih berseronok baut maksiat..tak kira maksiat kecil atau besar...

    ReplyDelete
  4. Rasanya bunyi tu cuma buatan manusia je....

    ReplyDelete
  5. takutnya waktu fitnah dajal tu, walaupun dia cuma datang 40 hari untuk menyesatkan manusia, tapi hari pertama tu lamanya bagaikan setahun... moga kita semua terselamat dari fitnahnya dan tetap dalam keimanan... amin

    ReplyDelete
  6. sejak sy mengetahui siapa dajjal, sy nk sgt tgk adakah dia benar2 manusia atau perangai nyer je yg mcm dajjal

    ReplyDelete
  7. apapun kita kena bersedia dengan amalan kita...

    ReplyDelete
  8. takutt >.<

    :: macam yang Kancil cakap, kita kena bersedia dengan amaalan kita :D

    ReplyDelete
  9. ya allah kiamat makin dekat.. hurm , takutnyer..

    jom hayati..=)
    lolz-l.blogspot.com/2012/01/amanahnyer-sahabat-rasulullah.html

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)