Pages

Wednesday, January 6, 2016

INI KALILAH


Rehat sekejap sebelum hantar iman soffea untuk pemilihan bola jaring...tahun ni kita bagilah dia main bola jaring...tahun lepas awal tahun jer bagi...bila nak wakil sekolah aku suruh dia tarik diri...sebab mamanya bz bangat...ini kali bz2 pun bagilah....hak anak2 adalah hak dia...ini kalilah...

Tahun ni adalah tahun yg sangat penting buat iman soffea upsr ..tahun ni bukan 5A lagi tapi 6A..ambik kau....sistem KBAT lagi..

Semua kawannya dah berangan nak masuk asrama..iman rilek jer...kataku pada iman,jangan teruja sangat nak duduk asrama tu...seminggu duduk lepas tu sibuk nak balik,nangis2 lagi..macam2lah buat aduan barang hilanglah,kena bulilah...akai nak baliklah tu...



Bila baca group waspp iman soffea nak tergelak pun ada...aku tusyen 3:30 ptg sampai 6:30 ptg lepas tu malam pukul 8 hingga 10 malam...wow kuatnya dia...kau untunglah iman tak payah tusyen....ye iman tak pergi kelas tusyen sebab iman tak ada duit..hahhaa..lagi pun iman tak kuat macam korang...

Aku tanya kat iman soffea nak tusyen ker..?? Tak nak katanya..
Cuma aku nasihatkan dia hati iman kena kuat nak belajar itu saja..fokus dlm kelas, tanya cikgu bila tak faham,ulangkaji balik apa yg iman belajar, sungguh2 nak berjaya..semat kat kepala kita belajar kerana Allah.kita dah belajar tapi kita tak berjaya, macammana?ha itu tandanya Allah nak bagi lagi ilmu sampai kita faham! Sebab Allah Maha Tahu.

Tip nak bijak..kuat Ingatan
solat di awal waktu
Hafaz al Quran In shaa Allah dan fahami isinya.

Cukup dulu....sampai di sini.

14 comments:

  1. terima kasih berkongsi tips yang sangat bagus

    ReplyDelete
  2. Betul tu fokus dalam kelas dulu kan. Solat awal, tahfiz ni terangkan hati thanks KM

    ReplyDelete
  3. Samalah dgn Najeeha ni KM..
    Tahun ni UPSR cukup mencabar..
    Semoga anak2 kita beroleh kejayaan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh ye ke,samalah ye...in shaa Allah
      Boleh..

      Delete
  4. Kesian tengok jadual budak2 sekarang. Lepas sekolah-sekolah agama-mengaji-tusyen-homework. Kita yang tengok pun semput.Anak saya pun belum hantar tuisyen lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah kesian..apa nak buat harungi ajelh...

      Delete
  5. Alahai.. saya pun tergelak bc msj iman dan rakan2 tu. Budak2 ye, idea diorang.. apa pun anak2 Knor semua pandai.. aura mama dan abah baik ni.. insyaAllah moga lepas ni semua pun makin berjaya..

    ReplyDelete
  6. Mggu pertama sek pun dah ada h/work banyak, rasanya saya pun tk hantar nadhrah tusyen, selain tak berduit, kesian sbb tau dia penat.

    Iman dan nadhrah sama2 upsr dan psra tahun ni, jom kita pakat saling mendoakan anak2 kit ye knor

    ReplyDelete
  7. Jgn perah sangat tenaga budak tu.
    Kena ikut kemampuan dan kita sebagai ibu-bapa kena 'kerja' lebih sebenarnya Nor macam apa Nor tepek tu. Ikut dan cuba lihat hasilnya.
    Kalau tak dpt macam anak kakak tu beria-ia nak masuk MARA kalau Allah kata tak dpat tak dapat juga..

    ReplyDelete
  8. Knor kalau dah terer tak yah tuisyen pun berjaya Knor...Pokok pangkalnya rajin. Anak anak Knor terer terer tak yah nak risau sangat.

    Aktif jugak Iman yer...bagusnya! Cergas....

    ReplyDelete
  9. Bila jadi ibu bapa. Banyak yang kena jaga adab-adabnya kan.

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)