Pages

Friday, June 7, 2013

Tart dan Pavlova



Tart buah buat untuk anak-anak...ye, biasa cuti sekolah perut sentiasa nak di penuhi...

kelongsong tart memang dah sedia ada..tambahkan whipping cream dan cheese..buah ikut sukalah..



















tart coklat..pun sama letakan dua biji kacang hazel tutup dengan coklat..

















Meringue yang baru lepas di bakar..gebus..kurangkan gula..tu yang tak pecah-pecah..tu.

4 biji telur (putih) jangan ada sedikit pun kuning telur yang bercampur,mesti tak menjadi meringue tu nanti..jadi telur dadar pulak.

dah gebus masukan gula sedikit demi sedikit dan teruskan dengan memukulnya. gula anggaran 1/2 cawan.masukan esen vanila dan cuka,pukul lagi hingga bertanduk,cubalah terbalikkan..kalau tak tumpah bermakna anda sudah berjayalah tu..bakar dengan suhu 180c bila dah masak jangan terus keluarkan dari oven.tutup api,biarkan sehingga sejuk.kalau yang ada kencing manis tu memang tidak digalakan untuk makan,tengok pun tak boleh...bahaya.


pavlova...siap di deco..tempahan pelangan

cuma berharga Rm60 sahaja....


















pavlova delima...
















15 comments:

  1. kedua2nya tak pernah buat..tringin gak nak buat..

    ReplyDelete
  2. Kalau dah mama dia tukang buat kuih bagai memang untunglah anak-anak dapat makan sedap-sedap..

    ReplyDelete
  3. saya minat nak buat bende2 ni tapi oven nyer takde..hehehehe



    http://akutaksunyi.blogspot.com/2013/06/vivix-shaklee-rahsia-anggun-menawan-dan.html

    ReplyDelete
  4. pavlova....tak pernah makn lagi benda tu..huhuhu..bile ntah nk merasa yer. ^^ mekaseh kak sebba singgah blog...wlupun jarang sgt dh nk update :)

    ReplyDelete
  5. tergoda pulak PM tgk pavlova tuh...:)

    ReplyDelete
  6. Saya belum pernah makan pavlova.. tapi semua orang cakap pavlova manis..

    menggoda je tengok pavlova ngan tart tu

    ReplyDelete
  7. Whiping bli kt mne..adui..fail btl bnde gni.sbb x knl bhn..

    ReplyDelete
  8. ya allah rajinnya akak ni masakkan.. liya skrng nie masaklah yang liya paling malas hehe...

    ReplyDelete
  9. Dh lama jugak tak makan kedua-2 nya
    Tetibe teringin pulak, nk buat tak pandai..cane nih?
    Hihi

    ReplyDelete
  10. Mmg teringin nak buat Pavlova ni knor...tapi belum berjaya... creme tu dah beli lama...duk dalam fridge hehe

    ReplyDelete
  11. hainom OKje-dah ada resepi tu..bole le cuba buat...

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)