Pages

Tuesday, June 11, 2013

Sejuk perut si Ibu




Hari ni saya ingin berkongsi cerita antara IBU & ANAK.

In Shaa ALLAH…..Dengan izin ALLAH Jika tiada aral melintang tidak lama lagi Aliff akan pulang bercuti selama 3 bulan…Bunyi nya lama tapi reality nya sekejap sangat setelah setahun tidak bertemu…kini masa dah hampir tiba untuk dia pulang..saya dah pun kemas kan bilik Aliff.

Saya tidak sabar duduk berbual, berbuka puasa bersama, solat jemaah bersama…mendapat undangan berbuka puasa bersama…kadang-kadang Aliff jadi Imam di rumah sahabat-sahabat saya…Setiap kali dia jadi Imam….Aliff sangat gemar membaca surah2 yang panjang…air mata saya dibelakang tidak berhenti menangis bangga….bacaan nya sedap sekali & nyaman didengar.

Kadang-kadang kami banyak berbual tentang Hukum – Kehidupan & Kematian tanpa rasa takut dan perbualan Ilmu yang sangat terbuka ..saya lebih banyak bertanya Aliff membawa saya dan kawan2 saya kefahaman yang lebih maxsima …..Banyak kali bila Aliff mengeluarkan Hadith, sebagai Ibu saya terpegun….Lidahnya dah jadi lidah Arab….11 tahun belajar di Madinah….Ma Shaa ALLAH. Ada juga perkara yang saya tanya, jika dia kurang pasti jawapan nya, dia tidak malu berterus terang mengaku apa yang dia kurang pasti dan baru merujuk kepada kitab2 beliau dan menyuruh saya membaca dan fahami…….rutin kami di bulan Ramdhan ..selepas berbuka, Kami berterawih…Baca Al-Quran & tidur sekejap...jam 3.30 pagi kami bagun solat Tahajud….saya mendengar Aliff membaca Al-Quran sampai subuh……kami turun bersahur dan makan bersama-sama…Makanan Aliff sangat simple..In Shaa ALLAH….Kami semua dirumah nak habiskan Khatam Quran sebelum lagi berakhirnya bulan Ramadhan….Selalu nya malam ketiga qiamulai kami dah selesai Khatam Al-Quran.

3 bulan ini bulan yang sangat penting buat saya dan kami satu keluarga….Nikmat saya sebagai IBU Memasti kan makanannya terurus…Tukang masak saya sangat rapat dengan Aliff…

Dalam pada perbualan yang ringkas ….saya tidak lupa memesan kepada Aliff…jika ALLAH izin kan Mami ingin mati dipangkuan Aliff…Jika Aliff ada disamping Mami ketika Mami menghembus kan nafas yang terakhir…Mami ingin Aliff Jadi Imam unuk Solatkan Jenazah Mami…Mami akan tersenyum dan bangga. Jangan benar kan orang yang bukan family masuk melihat Jenazah mami dimandi….Hanya Aliff, anak2 angkat Mami - Best Friend Mami dan orang yang mengurus kan pemandian Jenazah….Jika mami sakit dihospital….orang tidak kenal jangan dibiar kan masuk untuk mengambil sebarang gamnbar….Jaga Hijab Mami…sekarang zaman HP modern…saya tidak redha gambar saya sakit masuk kedalam Internet. Jika mami sakit dihospital…ambil 4 bilik penuh kan anak2 Tahfeez dan semua Ustaz2 Mami baca kan ayat2 Al-Quran dan Surah Yassin utnuk Mami….baca perlahan2 supaya tidak mengganggu ketenteraman pesakit lain diHospital.

Mami berkerja keras selama 45 tahun memcari rezeki dikelilingi dan bermandi kan Fitnah untuk memndapat satu kehidupan kita pada hari ni.....Mami mahu kan Aliff hidup bersederhana..Mami tidak kaya…..selebih apa yang kita ada kita wakaf kan untuk Anak2 Yatim Piatu….Orang2 Miskin dan Anak Tahfiz. Mami tidak pernah rosak kan Aliff selama ini dengan duit ringgit – Aliff pun anak yang baik bukan mata duitan…..In Shaa ALLAH…..

Sebagai IBU Mami sudah sedia kan keperluan untuk Kehidupan Aliff & Keluarga Aliff…….Mami tidak mahu Aliff berhutang. Beli apa yang kita mampu sahaja! Jangan sekali2 Membazir untuk Keduniaan. Mami sentiasa mendoakan Aliff ditemu kan jodoh dengan Muslimah Solehah yang dapat membimbing keturunan kita dengan baik nya! 


p/s sumber dari fb anak...perkara yang baik apa salahnya saya kongsikan di sini...supaya sama-sama kita contohi...saya harap kak pah tak kisah...tidak ada niat yang tidak baik melainkan yang baik-baik belaka...

13 comments:

  1. Rancangan celik hati di tv9 bersama Prof Muahya minggu lepas Sharifah Aini pun diundang. Bila dia sebut doa mohon kalau nak meninggal biarlah dipangkuan Aliff dan mohon dimandi dan dikebumi oleh tangan Aliff - luruh airmata kakak Nor.

    Begitulah harapan setiap ibu/bapa..

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah ..kejayaan ibu dpt mendidik anak menjadi yg soleh..

    ReplyDelete
  3. Itulah harapan ibu...dan juga bapa...jgn sisihkan bapa sbb tanpa mereka berdua siapalah kita :)

    ReplyDelete
  4. Benda yang sama jugak ada sedikit sebanyak dia sebut dalam celik hati bersama Prof Muhaya. Tak mampu membendung air mata rasanya. Allah memberi hidayah kepada siapa sahaja yg dikehendakinya.

    ReplyDelete
  5. sedih plak baca. huhu. kita sama2 jadi anak yg terbaik untuk ibu bapa kita. InsyaAllah

    ReplyDelete
  6. sgt terharu bila baca ni.. Alangkah indahnya jika anak2 hero miza jd seperti Aliff.. itulah yg miza harapkan...

    ReplyDelete
  7. Harapan seorang ibu... Moga kita juga dapat melakukan yg sedemikian buat ibu kita... sayu hati baca.. :)

    ReplyDelete
  8. semua ibu mengharap kan anak2 soleh..doa ibu itu penting untuk anak2...

    ReplyDelete
  9. moga anak2 kita pun berilmu beakhlak seperti ini..

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)