Pages

Tuesday, December 4, 2012

Euphorbia nerrifolia



"Mama pokok sesudu itik tu macam mana?"tiba-tiba  aje iman soffea tanya dengan saya..spontan aje saya jawab tak pernah dengar pun, pokok apa tu? saya tanya  balik..???saya berhenti kejap buat kerja dan terus google..la pokok ni rupanya".saya pun bukalah cerita masa di kampung punyalah berlambak pokok ni..memang ada masak tumis-tumis air..masa tu tak tau pun apa namanya..rupanya iman nak selesaikan jawapan latihan sains...malam tadi pun dia tanya wakaf tu apa?saya terus kata wakaf tu berhenti.lepas tu ayahnya bagi penerangan yang panjang tentang wakaf dah semua orang kena bagi tumpuan...dengar...dengar.

saya suka memancing di celah-celah pokok sesudu itik ni..nama saintifiknya Euphorbia nerrifolia

bolehlah iman rujuk  di sini ye...
 


Kegunaan: 

Sakit telinga,mata, tumor, bisul, bengkak, asma, malaria, buasir, gusi gigi .
Kaedah.
Bagi kegunaan sakit telinga dan bisul, daunnya diramas hingga lembut dan perah airnya ke dalam telinga atau tampal tempat yang sakit serta ulang sehingga rasa lega.

Habitat : Pokok ini boleh didapati di kawasan pinggir hutan.

Kaedah Pembiakan : Pembiakannya secara biji benih

p/s kalau iman tak tanya sampai bila pun saya tak tau pokok apa ni..dapat ilmu gara-gara iman soffea

8 comments:

  1. Oh.. boleh makan ye Nor. Kakak lagilah tak tahu nama pun. Ingatkan rumput-semak aje.

    ReplyDelete
  2. sy x pernah tgk pokok ni kak nor..idup kat tempat berair ker..

    ReplyDelete
  3. eh2,sama la.kalay iman tak tanya, saya pon tak tau.heheh

    ReplyDelete
  4. nama agak glemer tu...
    khasiatnya pun banyak..
    ehehehe

    ReplyDelete
  5. secara x langsung kami yg baca blog akak ni pun dpt ilmu juga... ;) QUeen pun x pnh tahu nama pokok ni kegunaan pokok ni semua.. ;)

    ReplyDelete
  6. haah kak, celah2 tu la senang dpt ikan puyu :D kt kg haa pagi2 petang2 sy selalu p mancing puyu.. mcm ade kt entry yg lepas..

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)