Pages

Wednesday, September 7, 2016

MAK YG PERASAN KE!!?


Alhamdulillah
Empat hari berlalu upsr, hari ni kertas yg terakhir bt iman soffea juga semua calon upsr ..harapan semua ibubapa kecemerlangan yg diperolehi oleh anak2..tak mau bohong..tak mo bohong..semua nak anak2 dapat 6A..kan..
Jika sebaliknya, kami redho begitu juga anak2.

Nak cerita sikit pasal anak2.terutama iman soffea.
Iman soffea sebenarnya anak yg sgt baik akhlaknya..kadang2 knor terharu dgn sikap dia..dia selalu dahulukan mama dngn ayahnya..banyak sgt benda baik yg dia buat..kadang,walaupun kecik jer kebaikan yg dia buat tu..contohnya ,dia suka siapkan perkara tanpa disuruh,dia selalu urut badan tanpa di suruh,kalau dia tgok mama dia banyak buat kerja,bila saya rehat masa tu dia dtg urutkn badan,urut kepala pdhal masa tu dia sibuk dgn kerja sekolah yg berlambak2 tu..dia tau bila masa mamanya dah habis bt kerja nak rehat kejap baring2 ke,dia dah siapkan bantal,lapik dgn cadar lagi...dalam hati terus berdoa 'Ya Allah semoga dgn kebaikan2 iman bt dgn aku ni ya Allah kau berilah kejayaan kepda dia dunia akhirat,kejayaan dlm pelajaran dan jadikan kejayaan tu kebaikan pd diri dia.
Banyak kali dah rasa terharu ats semua kebaikan dia..mcm tu juga ayah dia rasa..iman rajin mengemas,suka kebersihan,kalau dia balik sekolah,habit dia mengemas sekejap remote control dia letak tempat yg betul,kerusi yg sengget dia betulkan,baju yg belum lipat dia lipat ,lepas tu baru dia mandi,solat,makan...kadang saya marah juga,'tak payah,nanti mama bt..baru dia pergi mandi..



Saya cerita ni bkn nak bangga2kn anak sendiri,dn bukan anak yg lain tak baik,tapi iman ni extra baiknya ..hahha..
Kat sekolah boleh kata semua knl iman,termasuk cikgu2nya..cikgu2 ni suka mengata iman kat belakanglah ma"satu hari dia bagitau kat saya..
Kata apa?"kwn iman kata cikgu tusyen suka bagi contoh iman mcm ni,imn macam tu,ikut iman...hahah perasanlah iman,cikgu sebut nama dia masa bagi contoh kt murid2 dia yg lain. .
Semalam mak kawan dia kata,iman cantik n tinggi...lagilah perasan..huhu anak oh anak..πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Yg paling geram adibah bila jln dgn dia orang tak kenal ,mana satu iman, mana satu adibah, sama tinggi,adibah makin ketot..

Yg paling saya takut bila keluar result upsr..aduh nampak dia dah berusaha seusaha usahanya...risau dia kecewa...kalau yg jenis tak  belajar tu tak heran sgt..itu dapatnya...selalu ingatkan jgn sedih,jgn kecewa kalau apa yg kita nak tak dpt...adoiiii harap iman ok..ok jer.tak mo nangis..nangis..😒😒

Doakan ya kawan2....

21 comments:

  1. Dua possibility..
    Kalau straight A's tu memang setimpal dari apa yg dah dibuat
    Kedua kalau tak itu ujian Allah nak melihat kekuatan Iman

    Tapi kakak nampak ada cahaya kejayaan buatnya.
    Auntie doakan dari jauh ye sayang...

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah KM..
    Kejayaan buat anak2 kita..
    Semoga Iman Sofea terus cemerlang dunia akhirat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin
      Anak yati juga ye semoga cemerlang dlm upsr dunia akhirat
      Tq yati.

      Delete
  3. Rezeki tu Knor dpt anak mcm Iman. Hadiah dari Allah tu Knor. Semua mak mak pun kalau boleh nak dpt anak mcm tu, rajin, cantik, pandai ambik hati mak bapak pulak tu. Tp apakan daya bahagian memasing. Sepatah kata Ustazah Norhafizah panel Salam Kaabah petang tadi lebih kurang bunyinya ..... Setiap anak yg Allah kurniakan pada kita, itulah yg terbaik buat kita, walau nakal sekali pun, itulah yg terbaik buat ibu bapanya kerana Allah lebih mengetahui hikmah disebaliknya.

    Mungkin Allah nak bagi peluang kpd ibu bapa itu utk lebih dekat dengan Allah.

    Insyaallah....anak Knor pandai pandai sure dapat 6A Iman tu

    ReplyDelete
  4. Rezeki tu Knor dpt anak mcm Iman. Hadiah dari Allah tu Knor. Semua mak mak pun kalau boleh nak dpt anak mcm tu, rajin, cantik, pandai ambik hati mak bapak pulak tu. Tp apakan daya bahagian memasing. Sepatah kata Ustazah Norhafizah panel Salam Kaabah petang tadi lebih kurang bunyinya ..... Setiap anak yg Allah kurniakan pada kita, itulah yg terbaik buat kita, walau nakal sekali pun, itulah yg terbaik buat ibu bapanya kerana Allah lebih mengetahui hikmah disebaliknya.

    Mungkin Allah nak bagi peluang kpd ibu bapa itu utk lebih dekat dengan Allah.

    Insyaallah....anak Knor pandai pandai sure dapat 6A Iman tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju bak kata ustazah tu setiap anak ada lebih ada kurangnya..kita sbgai ibubapa contoh yg terbaikkk..
      Amin

      Iman soffea juga ada kekurangan dlm kebaikan dia tu..dia sgt sensitive, cpt terasa,marah sikit dh merajukkk..tu yg tak thn tu...tapi dia sgt perihatin dgn keadaan keliling...alhamdulillah tq adik nom

      Delete
    2. Setuju bak kata ustazah tu setiap anak ada lebih ada kurangnya..kita sbgai ibubapa contoh yg terbaikkk..
      Amin

      Iman soffea juga ada kekurangan dlm kebaikan dia tu..dia sgt sensitive, cpt terasa,marah sikit dh merajukkk..tu yg tak thn tu...tapi dia sgt perihatin dgn keadaan keliling...alhamdulillah tq adik nom

      Delete
    3. Wey....tak payahlah beradik adik sangat. Kitakan sebaya katanya....

      Delete
    4. Wey....tak payahlah beradik adik sangat. Kitakan sebaya katanya....

      Delete
  5. Nmpk tingginya, ank aunty nadhrah tu paras bahu iman je kot.
    Alhamdulillah, tumpang bahagia baca, tentulah si ibu lebih2 lagi bahagia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah
      Anak2 sahabat semua juga

      Delete
  6. Nmpk tingginya, ank aunty nadhrah tu paras bahu iman je kot.
    Alhamdulillah, tumpang bahagia baca, tentulah si ibu lebih2 lagi bahagia.

    ReplyDelete
  7. fikir yang baik2, kata yg baik2, inshaAllah outcomes ye pon baik jugak. apatah lagi jika ianya datang dari seorang ibu. ^_^ sebab itu jaminan Allah, doa seorang ibu itu mustajab. bukan nak kata kita perasan, tapi kita pikir yang baik utk anak kita, hasilnya pun jadi baik. kan?

    salam singgah dari blog diari dandelion ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul ucap yg baik2..akandpt hasil yg baik2 lambat atau cpt sja kan..
      Kita kena sabar dlm mendidik

      Tq

      Sudi sggh sini

      Delete
  8. semoga berjaya dengan cemerlang insyaAllah
    kak esok kita amik rempeyek heeee tak sabo nak makan
    bab makan memang sokmo tak sabo hahaha
    terima kasih saya beli ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi tak sdpp minta maaflah ye lya..
      Knor jual ye..knor tk letak logo kat blg tak hengget..

      Delete
  9. Salam Singgah Jumaat. Selamat hari raya Aidiladha in advance juga. In sha allah pasti iman boleh berjaya dgn cemerlang. KA sama2 aminkan doa yer. Faham kdg2 kita bercerita utk sama2 berkongsi rasa bukn niay nak membangga ke apa kan, Tapi itulah manusia ni rambut je sama hitam. KA tumpang bangga dgr cerita iman , sejuk perut mak iman yg mengandungkn he3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam
      Ye gitu lumrah alam
      Putih nak dihitamkan
      Kadilah hati hitammm πŸ˜…πŸ˜…kann

      Amin tq KA

      Delete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)