Pages

Tuesday, May 19, 2015

BICARA AKU


Pagi-pagi Iman soffea tanya kat aku.."mama, apa faktor-faktor yang menyebabkan perang?
"perebutan kuasa
"tamak
"dendam
"perkauman
itu je ker mama..?ye,setakat ni itu jer...
habis yang dekat burma tu bukan perangkan..itu penindasan..
ye..dendam kesumat dan dengki..ini syaitan bertopengkan manusia...

Bicara orang Aceh...

"InshaAllah kami warga Aceh siap membantu sebisa kami,dan Alhamdulillah kami sangat senang atas kedatangan saudara-saudara kami itu..
Kami akan berusaha semaxsimal mungkin agar bisa selalu memberikan perlindungan kepada mereka,dan Alhamdulillah kami orang Aceh tidak sama sekali terbebani
Hari ini kami bantu mereka,Dan InshaAllah berkat do'a mereka Allah senantiasa membantu kita.."


Alhamdulillah malaysia masih aman, tak mustahil akan terjadi....kalau cerita pasal isu semasa memang tak habis...

tak berasap dapur nanti...


 kek buah terlajak sedap...

250 gram tepung gandum

250 gram buah-buahan campuran
1 cwn gula perang atau putih (kurangkan manis sebab buah kering tu dah sedia manis)
1/2 cwn susu tepung
150gm Butter
1 sudu teh esen vanilla


Caranya:-

Guna senduk atau spatula pukul ringan2,mentega, gula,telur dan masukkan tepung, susu tepung dan baking powder yg dah di ayak. Masukkan ke dalam adunan , masukkan buah-buahan juga.Kacau sehingga sebati dan jangan terlalu lama.Bakar dengan suhu 180 darjah selama 45 minit.

Selamat mencuba...

 quaker oat cookies

Bahan-Bahan :

400 gm Quaker Oat sukat guna cawan pun boleh..anggaran 2 cwn..
200 gm/1 cwn gula Kastor - Aku pakai gula perang
150 gm butter
2 Biji Telur
1 sdk esen Vanila
coklat chip
serbuk koko

Cara-cara :
1. Pukul butter bersama gula hingga sebati...
2. Masukkan telur dan kacau rata , masukkan asen vanila.... dan gaul rata..
3. Masukkan quaker oat,serbuk koko dan gaulkan sampai sebati...
4. Panaskan ketuhar 175c....gris sedikit dulang pembakar dengan butter
5. Bentukkan bancuhan tadi menggunakan sudu atau bulat-bulatkan..bakar dengan suhu 175C selama 20 minit...

p/s macam nilah surirumah...dunia dia dalam kuali jer..
tulah sebab tangan yang menghayun buaian boleh juga mengoncang dunia...







26 comments:

  1. kek buah bakar ye km..biasa orang buat kukus kan..tapi acik memang belum pernah cuba buat kek buah..bakar atau pun kukus.

    ReplyDelete
  2. tp tangan kak nor menggoncang selera sy ;-)

    nk sket ;-)

    ReplyDelete
  3. yan pernah but kek buah..tapi kenapa buah kering yan berkumpul ke bawahh
    .ada tips tak kak :-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yan gaul buah2an tu dgn tepung ye..

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. dah lama tak buat kek buah, nak kena praktis ni utk raya nanti Nor, mesti sedap yg ni kan

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum

    Menyelerokan. sodap nyerrr...

    ReplyDelete
  7. Satu penzaliman besar2an ke ats muslim rohingya dan kita saudara sesama muslim masih berpeluk tubuh bimbang berkongsi rezeki....sedih dan teramat ngeri melihat gambar2 yg dipaparkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. sungguh mulia org org yg menolong mereka dlm kesusahan.

      Delete
  8. Salam kak....
    Isu Rohingya memang memberi kesan yg mndalm pada semua..ntah lah dimana nilai kemanusiaan zaman ini....Acheh sdh menunjukkan keperihatinan mrk..
    sedapnya kek buah tu... boleh simpan resepi...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peduli ummah
      Sebaik-baik manusia adalah yang memberi manfaat Kepada manusia lainya..-Hadith riwayat Bukhari

      Delete
  9. dulu saya x suka kek buah
    mungkin faktor umur, sekarang suka plak kikiki

    ReplyDelete
  10. sedihkan kak... saya memang sangat sensetif tentang isu golongan rohingya ni.. sepatutnya malaysia patut memberi bantuan selaku negara islam yang di kenali. kalau bkn dasar islam pun bantulah dari segi kemanusian, sangat kesian di tolak kesana dan kemari, Bangladesh tak iktiraf kerakyatan mereka malah myanmar pun sendiri tak iktiraf mereka... jadi apa perlu mereka buat, kalau susah sangat pecahkan aje daerah rakhine tu kepada negara mereka sendiri.. susah sangat... haishhh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysia dah mmbantu lma tpi jumlh tk pastilh ramai mna.Betul tu.finally malaysia jgk yg akn membantu dorg ni,sejak dr dulu lg,skrg menambah lg jumlah bilangan nya,warga asing yg ad pun tidak terkira..
      Risau masalah yg mendatang akibat lambakan warga asing,semoga cepat la penyelesaian agar mereka semua dpt pulang dan bukan nya menambah lg yg sedia ad..

      Delete
  11. Dunia hari ini jelas kalau Islam yg tertindas yg berkuasa besar akan buat tak nampak. Tapi kalau mereka kena cuit siap semua senjata canggih meledak sana-sini. Apa yg pasti sebagaimana dijanji Islam pasti akan bangkit...

    Tengok kek menggoda lagi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seperti mna Dr Maza kata...depa diam jer..depa tk terrorist pun..org islam jerlh yg terrorist. ?...??
      Betul one day is coming..

      Delete
  12. Kak Nor..
    Isu Rohingya tu mmg menusuk tangkai hati. Sedih.. Tp nk luah kat blog fikir 2 Kali.. sbb classmate sy org sana.. Kang dia Google translate.. sy pulak kang yg dibunuhnya.. nauzubillahiminzalik.

    ReplyDelete
  13. Cer citer sikit dgn dia...awatnya jdi lagu tu..klu dia bkn islam tarbiah kt dia...org Australia pun loklak jugakn..kekwat org kta..

    ReplyDelete
  14. Sedapnya oat kukis!nak cuba la nanti..kot2 bole buat kukis raya..hihi..


    Jemput jenguk blog saya ya!
    http://blogmummyrifqiy.blogspot.com

    ReplyDelete
  15. mmg x abis cerita isu semasa ni knor..mcm2 isu ada skang ni...

    rajinnya knor...nk cari resepi nanti boleh terjah ke sini

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)