Pages

Wednesday, July 16, 2014

SAMBAL PENGERANG


Kenapa ia Pengerang,sempena nama Pengerang Johor..sudah tentu resepinya dari orang jati Pengerang...


bahan-bahan;hati ayam,pedal ayam,dan jantung ayam..di goreng garing
cili kering
bawang putih
bawang besar
bawang kecil
garam
gula
semua bahan-bahan di atas dalam kuantiti yang sangat banyak..anggaran sekilo dua kilo atau tiga kilo..lauk kenduri gitu..kalau ikut resepi sini semangkuk aje..
semua bahan-bahan ini di hiris halus dan di goreng kemudian  kisar.ikut resepi asal tak di kisar..tapi aku ni terlebih pandai...ikutkan tumis sahaja hingga garing dalam kuantiti yang sangat banyak..

caranya; tumis hingga naik minyak kemudian masukkan segala isi perut ayam yang telah di goreng,garam gula dan asam jawa...masak sehingga kering..

sesuai di makan ketika berbuka dan sahur...

12 comments:

  1. Baru akak tahu knor.. nak cuba juga nanti ni :)

    ReplyDelete
  2. pengerang?apekah itu?mcm pestime je tau

    ReplyDelete
  3. semp[oi je niii..


    p/s akk sy dtg amik hari ahad ni ya...

    ReplyDelete
  4. wah sambal2 ni memang kegemaran lah

    ReplyDelete
  5. yg masak camni belum pernah rs lagi..tp kalau knor masak tuk sy..sy rela makan..heheh

    ReplyDelete
  6. Belum pernah dgr dan jumpa masakan ini...

    ReplyDelete
  7. Assalam.. Knor, saya 1st time masuk blog Knor ni... tertarik dgn sambal johor tu... leh try ni... Salam Perkenalan..dari eMMe.

    ReplyDelete
  8. pestime dengar sambal pengerang knor.resepi khas dari pengerang ke ni?

    ReplyDelete
  9. berselera makan sahur ni Nor..

    ReplyDelete
  10. mcm sedap je kak, boleh cuba ni...

    ReplyDelete
  11. Confirm sedap ni Knor....okje suka organ dalaman walaupun tak elokkan hehe...

    Knor ada nama lain tak sambal ni ? Mcm ada aje....

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)