Pages

Sunday, April 20, 2014

CENDAWAN TUMBUH SELEPAS HUJAN

Subhanallah.
Tiada Daya Dan Kekuatan Melainkan Dengan Kekuasaan Allah Yang Maha Tinggi Lagi Maha Agung

Kejadian berlaku di kolej matrikulasi...
cendawan yang tumbuh selepas hujan di saksikan di depan mata..lebih menarik lagi ianya sempat di rakam  oleh hp cap ayam anakanda adibah....memanglah dia rasa kagum sangat, yelah bukan semua orang  berezeki nak saksikan kejadian cendawan tumbuh selepas hujan,ianya proses tumbuh secara perlahan dari dua,ke tiga dan seterusnya cendawan keempat..sambil merenung kejadian alam semesta...

proses kehidupan dicelah-celah rumput.. subhanallah

"Sesungguhnya bandingan kehidupan dunia hanyalah seperti air hujan yang Kami turunkan dari langit, lalu (tumbuhlah dengan suburnya) tanam-tanaman di bumi dari jenis-jenis yang dimakan oleh manusia dan binatang, bercampur-baur dan berpaut-pautan (pokok-pokok dan pohonnya) dengan sebab air itu hingga apabila bumi itu lengkap sempurna dengan keindahannnya dan berhias (dengan bunga-bungaan yang berwarna-warni), dan penduduknya pun menyangka bahawa mereka dapat berbagai-bagai tanaman serta menguasainya (mengambil hasilnya), datanglah perintah Kami menimpakannya dengan bencana pada waktu malam atau pada siang hari, lalu Kami jadikan dia hancur-lebur, seolah-olah ia tidak ada sebelum itu. Demikianlah Kami menjelaskan ayat-ayat keterangan Kami satu persatu bagi kaum yang mahu berfikir (dan mengambil iktibar daripadanya)." Surah Yunus, Ayat 24.

 sesungguhnya ia kehidupan yang hanya sementara...

Ibarat cendawan yang tumbuh dan menghilang, begitulah kehidupan sementara di alam fana ini. manusia yang dicipta-Nya dengan pelbagai kemewahan dan kehebatan, akhirnya akan lebur ditelan bumi dan dikandung tanah saat tibanya kematian. Allahu Akhbar!

kita hanya pelintas jalan....

8 comments:

  1. paling suka cendawan busut masak air tambah daun kunyit..oh...

    ReplyDelete
  2. kekuasaan Allah
    memang rezeki la dapat tengok kan
    biasa tengok yang dah kata pasar je hihi

    ReplyDelete
  3. Boleh makan tak cendawan tu Nor? Cantik ciptaan Allah...

    ReplyDelete
  4. subhanallah ..kejap jer yer tumbuh besarcamtuh depan mata?

    ReplyDelete
  5. Kakzakie-adibah kata tak boleh..takut yg jenis beracun..sbb dia tumbuh di padang..yg boleh dimkn,biasanya diperdu pokok pisang.. atau pokok yg dah mati..

    ReplyDelete
  6. depan rumah noe itu hari pun byk cendawan tumbuh...tapi en husband cakap...x leh makan ...takut beracun...

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)