Pages

Wednesday, February 12, 2014

Bersihkan hatimu


Berhentilah mencari kesalahan orang lain dan mempertikaikan kekurangan mereka. Lihat ke dalam diri kita berapa banyak aib kita yang Allah sembunyikan, dengan itu kita nampak mulia dan baik di mata umum, sedangkan hakikatnya hanya Allah yang maha mengetahui.

 Berlapang dada,seperti hamparan permaidani.buang kekotoran di dalam hati walau sebesar zarah.
fikir yang baik-baik
cakap yang baik-baik
minta yang baik-baik
sangka yang baik-baik
yang datang nanti pun semua yang baik-baik
insyaAllah..

15 comments:

  1. nasihat akk tu sesuai ngan keadaan saya skang. thanks kak, smg sy tak lupa diri & terus redha dengan apa yang telah Allah tentukan untuk sy.

    ReplyDelete
  2. Suka n3 ni Nor, moga kita tak termasuk dalam golongan yang suka menilai dan mencari kesalahan orang lain tapi terlupa menilai diri sendiri pula.
    Cukuplah Allah bagi kita..yang lebih mengetahui isi hati.

    ReplyDelete
  3. sentiasa berprangsaka baik sesama kita..walaupun kadang2 terlalu berat untuk menghadapinya..siapalah kita untuk menghukum..

    insyaallah 4 perkara diatas akak sentiasa menjadi pegangan dalam kehidupan sorang yg bergelar insan..

    thanks ye nor..atas ingatan yg baik ini..:)

    ReplyDelete
  4. insyallah akan cuba untuk sibuk cari salah org aje.. kekdg kita tak sedar kak.....

    ReplyDelete
  5. Betul...betul
    Saya nk cerita dari segi kesihatan pulak

    Pastikan segala apa yg masuk ke dlm tubuh kita adalah bersih drp lemak, minyak, toksik, klorin, racun serangga, pengawet, pewarna dll (semua yg kita minum dn mkn kan ada benda tu skrg ni) dan mestilah halal toyibbah...

    ReplyDelete
  6. betul kaknor. jika dikira dosa diri sendiri tak terhintung..apatah lagi jika kita buka aib orang. semoga kita dijauhkan. insyaAllah.

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah..ilmu yang bermanfaat

    ReplyDelete
  8. Perubahan ke arah lebih positif.. ;)

    ReplyDelete
  9. InsyaAllah...peringatan untuk diri sendiri..

    ReplyDelete
  10. Terima kasih kerana mengingatkan Knor!

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)