Pages

Wednesday, November 21, 2012

Kek cinta monyet


Menekan,memaksa dan mengongkong adalah umpama mendidik monyet liar bagi di jadikan pemanjat kelapa.monyet itu di paksa serta terkongkong dengan lehernya terikat.pengikat menekan dan menundukan monyet adalah dengan mengunakan besi panas yang di bakar hingga merah.apabila monyet itu berbuat silap ,maka di cucuk dengan besi merah panas itu.

lama kelamaan monyet menjadi takut dan serik.tak lama selepas itu tidak lagi mengunakan besi merah panas sebaliknya di tukar kepada rotan yang bercat merah.apabila monyet itu silap, dengan mengacukan sahaja rotan bercat merah itu,monyet pun takut dan tunduk kepada arahan.

moralnya di sini mendidik menurut kaedah menjinakkan monyet sesuai untuk haiwan ye...cara mendidik haiwan memang tidak sesuai untuk manusia,nanti sakit jiwa, penuh pulak manusia di Tanjung Rambutan.

kek Darul Aman rinduan resepi yang di cipta oleh peserta master chef puan Nina, caramel pisang dengan labu.

Kek cinta monyet resepi yang di cipta oleh Knor, caramel pisang dengan ubi keledek oren.ada kena mengena  dengan monyet....kan..kan

 resepinya:

2 cawan tepung blue key
3 biji keledek oren
5 biji telur
1 cawan minyak jagung
5 biji pisang restali
hiasan cerry
gula (caramel)

pukul telur,gula tepung sehingga memutih kembang
kaup balikan ubi yang telah di rebus dan di penyekan dengan garpu.
hanguskan gula.lepas tu letakkan di dalam dulang kek, susun pisang atas caramel.
kemudian curahkan adunan kek di atas pisang.bakar selama 45 minit suhu 180 celcius.
dah masak,sejukan dan terbalikkan...lepas tu hiaslah suka hati...

p/s Allah menjadikan seluruh alam semesta dan mengambil manfaat daripada penciptaan mahkluk

12 comments:

  1. wahh gitu tahun depan leh masuk mastercep ni

    ReplyDelete
  2. salam kak..tu la rasa mcm kenal jer kek yg 1st atas tu..pandai akak cipta kek sendiri..nak rasa juga kek akak tu..sedapnya..

    ReplyDelete
  3. fuh comeynya kak..
    Alhamdulillah kak rezeki Allah ada.. sekarang tengah mengCrepe Durian rezeki kecilan oder dari kawan2.. mudahan permulaan memperknal diri..untuk mencari lebih ilmu terutama dalam bidang masakan dan kek maybe suatu hari nanti...

    ReplyDelete
  4. Semakin lama kek-kek Kak Norihan kita ni semakin mabless...tahniah

    ReplyDelete
  5. ciK LyndaWawa-ha ah adik wawa trylah buat..senang aje..tuh resepinya dah ada..

    ReplyDelete
  6. Kasih Salina -ha tu dia master chef..cilok sikit2 resepinya..cipta rasalah katakan..

    ReplyDelete
  7. Zie- wah bagusnya..sikit2 lama2 byk zie. yg penting anak2 bukan penghalangnya..kan, curi2 masa lah sikit..

    nanti kak nak cuba juga buat crep durian tu..

    ReplyDelete
  8. Mat Som-selalu saya buat kek rajin juga bg org rasa..kalau cikgu dekat boleh hantar..atau pun call aje..'mai le dtg ambil kek.."

    ReplyDelete
  9. tq share resepinyer knor ! sure best ni!

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum Knor,

    Eeeemmm...nampak sedap sangat nih..terima kasih kongsi resepi ya Knor...nanti boleh la Kak Ros try he.he..

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)